Poniedziałek 29 Kwietnia 2024r. - 120 dz. roku, Imieniny: Hugona, Piotra, Roberty
| Strona główna | | Mapa serwisu
dodano: 30.09.07 - 10:52 Czytano: [2020]
Dział: Oceny-Poglądy-Analizy
Znaczenie prawa wyborczego
w świetle papieskiej intencji
„Aby wszyscy obywatele, zarówno indywidualnie, jak i zbiorowo, mogli czynnie uczestniczyć w życiu publicznym i nim kierować”. - Te słowa modlitewnej intencji Ojca Świętego Benedykta XVI na lipiec roku 2007 poruszają z następujących powodów:
1. Zachowując neutralność względem politycznych opcji, wyraźnie wskazują jedną z najistotniejszych zasad polityki.
2. Zachęcając do ulepszeń ustrojowych, potwierdzają ich znaczenie dla stanu moralności w polityce, dotychczas pozostawiane w cieniu rozważań duszpasterskich.
3. Potwierdzają opinię, wyżej od konstytucji stawiającą znaczenie prawa wyborczego, gdyż ma ono największy wpływ na realizację oczekiwań wyrażonych w papieskiej intencji.
4. Wspierają moralnie tych Polaków, którzy dążą do wprowadzenia równego dla wszystkich biernego prawa wyborczego, niezbędnego do kierowania życiem publicznym. Gdyż właśnie biernego prawa wyborczego w wyborach do Sejmu pozbawia konsekwentnie polskich obywateli dotychczasowe prawo wyborcze. Ponieważ dopuszcza zgłaszanie kandydatów tylko przez komitety, spełniające kryteria partii politycznych, a blokuje kandydowanie indywidualne. Taki partyjny monopol układania list wyborczych wyklucza więc realizację papieskiej intencji.
5. Wspierają moralnie ponad 10 letnie ostrzeganie - także naszych duszpasterzy - przed pokusą pozorowanej neutralności politycznej w zakresie prawa wyborczego.
Jej składnikami są:
- Zachęcanie do głosowania, uzasadniane koniecznością wyboru godnych kandydatów z partyjnych list wyborczych, jako dających nadzieję na zastąpienie polityków skompromitowanych,
oraz
- przemilczanie, odzierającego polityków z odpowiedzialności monopolu układania tych list. Sankcjonuje to partyjny monopol układania list - podstawową przyczynę zła w życiu publicznym.
Osoby zwodzące bliźnich taką pozorowaną neutralnością obniżają autorytet swój i instytucji, które reprezentują. Proporcjonalna do zajmowanej pozycji jest też ich odpowiedzialność za wspierającą zło akceptację partyjnego monopolu wyborczego. Zaś usprawiedliwianie tej akceptacji nieświadomością skutków tego monopolu, nie umniejsza wyrządzanego zła.
Wiedza o zależności odpowiedzialności od rodzaju prawa wyborczego jest blokowana przez system państwowej edukacji, który wespół z mediami przedstawia partyjny monopol wyborczy, jako równie niezmienny, jak w czasach socjalizmu kierowniczą rolę partii.
Ten monopol kontynuuje kierowniczą rolę partii w formie złagodzonej i spluralizowanej, a przez to zwodniczej, bo pozorującej demokrację. Pozorującej, bo wielkie okręgi wyborcze generując po kilkuset kandydatów uniemożliwiają poznanie któregokolwiek, co skłania do oddawania głosów na pierwszych z listy popieranej partii. Zatem faktycznie posłów wybierają układający listy wyborcze. Wyborcom pozostaje już tylko zgoda na partyjny wybór. Tak wyłaniani posłowie, zależą od układających, a nie od wyborców, dlatego ich odpowiedzialność przed wyborcami jest fikcyjna.
Ubolewanie nad absencją wyborczą przekraczającą 60 % nie ma sensu, bo jest ona dowodem i miarą racjonalnego sprzeciwu wobec wyborczej farsy.
Naszkicowana sytuacja jest więc wyzwaniem:
- Dla katolickich uczelni, do wszechstronnej analizy problemu wyborczego i debaty. W tej debacie mogą być użyteczne materiały z permanentnego seminarium na temat wyborczy, jakim jest ciąg kilkudziesięciu konferencji Obywatelskiego Ruchu na rzecz Jednomandatowych Okręgów Wyborczych (JOW). Pomóc w weryfikacji dotychczasowych wniosków może następująca zależność:
Skoro prawo wyborcze ma służyć wyłanianiu przedstawicieli narodu do rozsądnego działania na rzecz dobra wspólnego – a takie działanie, jak każde z wypełniających przykazanie miłości warunkowane jest odpowiedzialnością – to skutkowanie odpowiedzialnością powinno być najważniejszą miarą oceny przy porównywaniu różnych rodzajów prawa wyborczego (JG).
- Dla katolickich mediów, do pełnego otwarcia na upowszechnianie głosów takiej debaty.
Podjęcie tych wyzwań przez powołanych do rozwijania społecznej nauki Kościoła będzie sprawdzianem ich odpowiedzialności za moralnośc w polityce - wspólne dobro wszystkich obywateli.
Jerzy Gieysztor
Wrocław 10.09.2007
Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!
Pomożecie? Pomożemy! Ameryka, Ukraina...
Po pół roku zmagań, zwątpień Kongres USA pod przywództwem spikera Mikea Johnsona (R-LA) przegłosował 311 do 112 pakiet pomocowy $95,3 mld skierowany do zagranicy z czego dla Ukrainy $60,8 bln...
26.04.24 - 16:15 | Czytaj więcej
29 Kwietnia 1707 roku
Połączenie parlamentu Anglii i Szkocji. Powstanie Wielkiej Brytanii.
29 Kwietnia 2012 roku
Zmarł Wiesław Chrzanowski, polski adwokat, prof. nauk prawnych, żołnierz AK, powst. warszawski, polityk. Marszałek Sejmu I kadencji (ur. 1923)