┼Üroda 24 Kwietnia 2024r. - 115 dz. roku,  Imieniny: Bony, Horacji, Jerzego

| Strona g┼é├│wna | | Mapa serwisu 

dodano: 20.04.23 - 12:26     Czytano: [1237]

Dział: Nasze zdrowie

Dieta "okienkowa"

mo┼╝e pom├│c w insulino oporno┼Ťci



Do niedawna uwa┼╝ano, ┼╝e g┼éod├│wki s─ů szkodliwe. Jednak najnowsze doniesienia naukowe m├│wi─ů, ┼╝e okresowy brak jedzenia mo┼╝e przynie┼Ť─ç korzy┼Ťci osobom, kt├│re zmagaj─ů si─Ö np. z insulinooporno┼Ťci─ů.

Ograniczanie jedzenia, bo o to g┼é├│wnie chodzi w po┼Ťcie, jest bezpieczne pod warunkiem, ┼╝e osoba, kt├│ra to robi nie cierpi na powa┼╝ne choroby przewlek┼ée. Osoby z cukrzyc─ů, schorzeniami przewodu pokarmowego lub kardiologicznymi, a tak┼╝e chorobami nowotworowymi przed zastosowaniem jakiegokolwiek postu musz─ů skonsultowa─ç si─Ö z lekarzem.

Post nam pomaga

Przystosowani do niedojadania

Coraz cz─Ö┼Ťciej s┼éycha─ç g┼éosy w┼Ťr├│d specjalist├│w, ┼╝e przyczyn─ů a┼╝ 70 proc. wszystkich chor├│b przewlek┼éych jest nadmiar ┼╝ywno┼Ťci i ci─ůg┼ée jedzenie. Od wielu lat dyskutuje si─Ö raczej o tym, co nale┼╝y je┼Ť─ç, co jest zdrowe, a co szkodzi. Natomiast temat ilo┼Ťci jedzenia jest pomijany. A sprawa jest wa┼╝na, bo jak wykaza┼éo wiele bada┼ä, wszystkie stworzenia, kt├│re systematycznie poszcz─ů, mog─ů przed┼éu┼╝y─ç swoje ┼╝ycie nawet o 20-30 procent! Takich rezultat├│w nie zapewnia dot─ůd ┼╝aden lek.

- Ewolucyjnie cz┼éowiek nigdy nie by┼é przystosowany, by magazynowa─ç tkank─Ö t┼éuszczow─ů, bo nie by┼éo tyle jedzenia dooko┼éa. Dlatego niedojadanie nie powoduje tylu perturbacji, co jego nadmiar - m├│wi epigenetyk prof. Tomasz Wojdacz z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego. - Prosz─Ö zauwa┼╝y─ç, ┼╝e jest coraz wi─Öcej informacji o tym, ┼╝e niedojadanie, ┼╝ywienie interwa┼éowe, pewnego typu g┼éod├│wki maj─ů korzystny wp┼éyw na nasze zdrowie, co wi─Öcej poparte jest to solidnym dowodem naukowym. Pierwszy eksperyment, jaki pchn─ů┼é nas w tym kierunku odby┼é si─Ö na pocz─ůtku ubieg┼éego wieku. Dwie grupy szczur├│w laboratoryjnych karmiono tak─ů sam─ů ilo┼Ťci─ů kalorii. Jedna dostawa┼éa je co kilka godzin, druga dostawa┼éa dzienn─ů porcj─Ö w jednym posi┼éku. W rezultacie kalorycznie zjad┼éy tyle samo, ale na ko┼äcu eksperymentu okaza┼éo si─Ö, ┼╝e szczury, kt├│re zjada┼éy codziennie wszystko na raz, ┼╝y┼éy d┼éu┼╝ej ni┼╝ te, kt├│re ka┼╝dego dnia jad┼éy kilka posi┼ék├│w. Eksperyment powt├│rzono na r├│┼╝ne sposoby, na r├│┼╝nych zwierz─Ötach i do dzi┼Ť wynik jest zawsze ten sam. Niedojadanie nam nie szkodzi - podkre┼Ťla epigenetyk.

Mniej tłuszczu w talii

Gdy jemy mniej, zyskuje sylwetka - to raczej oczywiste. Ale nie każdego przekonuje taka motywacja. Ważniejsze może okazać się to, jak niedostatek jedzenia wpływa na nasze zdrowie.

- Pozbywamy si─Ö m.in. niepotrzebnego t┼éuszczu. Chodzi przede wszystkim o tzw. t┼éuszcz trzewny, gromadz─ůcy si─Ö w obr─Öbie brzucha. To ma du┼╝e znaczenie, np. gdy zmagamy si─Ö z insulinooporno┼Ťci─ů lub niedoczynno┼Ťci─ů tarczycy. Wtedy cz─Östo tyjemy, a tkanka t┼éuszczowa produkuje hormon rezystyn─Ö, kt├│ra zmniejsza insulinowra┼╝liwo┼Ť─ç kom├│rek, pogarszaj─ůc tym samym stan zdrowia. Gdy nie jemy, organizm nie od razu zabiera si─Ö za spalanie t┼éuszczu - m├│wi dietetyczka Magdalena Czyrynda-Koleda z poradni dietetycznej zkaloriami.pl. Najpierw wykorzystuje rezerwy glikogenu z w─ůtroby. Trwa to 14-20 godzin u kobiet i nieco d┼éu┼╝ej u m─Ö┼╝czyzn. Kiedy ju┼╝ glikogen si─Ö sko┼äczy, organizm zaczyna rozk┼éada─ç bia┼éka. R├│wnocze┼Ťnie rozkr─Öca lipoliz─Ö, czyli rozk┼éad t┼éuszcz├│w, i pozyskuje z nich energi─Ö. W ten spos├│b znika t┼éuszcz trzewny z brzucha i podsk├│rna tkanka t┼éuszczowa z bioder.

M├│zg korzysta na po┼Ťcie

Od┼╝ywienie dla m├│zgu

Im d┼éu┼╝sze przerwy robimy mi─Ödzy ostatnim a pierwszym posi┼ékiem, tym bardziej korzysta na tym m├│zg. Kwasy t┼éuszczowe, kt├│re s─ů dostawcami energii dla wi─Ökszo┼Ťci tkanek organizmu, ale nie dla m├│zgu, nie potrafi─ů przekroczy─ç bariery krew-m├│zg. Dlatego do w┼éa┼Ťciwej pracy centralny uk┼éad nerwowy potrzebuje cukru. Gdy go brakuje, pojawiaj─ů si─Ö inni dostarczyciele. W trakcie postu powstaj─ů cia┼éa ketonowe. - Mog─ů by─ç one "paliwem"dla netron├│w, jak r├│wnie┼╝ materia┼éem budulcowym dla m├│zgu - m├│wi Magdalena Czyrynda-Koleda. S─ů nawet doniesienia, ┼╝e mog─ů przyczynia─ç si─Ö do poprawy stanu zdrowia w stwardnieniu rozsianym i chorobie Parkinsona.

Naprawa kom├│rek

Godziny postu to dla organizmu czas, kt├│ry mo┼╝e po┼Ťwi─Öci─ç na intensywn─ů napraw─Ö kom├│rek. Wed┼éug najnowszych bada┼ä nasz organizm ju┼╝ po 14-16 godzinach bez jedzenia uruchamia proces autofagii, czyli samozjadania si─Ö kom├│rek. To pozytywny proces. Zjadane s─ů bowiem te cz─Ö┼Ťci kom├│rki, kt├│re ju┼╝ obumar┼éy lub s─ů uszkodzone. Ten mechanizm jest jak recykling. Organizm pozbywa si─Ö mikro┼Ťmieci, kt├│re z czasem gromadz─ů si─Ö we wszystkich kom├│rkach. Odpadki s─ů sortowane, ci─Öte na kawa┼éki, spalane - a wszystko wi─ů┼╝e si─Ö z odzyskiwaniem energii.

- Kiedy jeste┼Ťmy g┼éodni, nasz organizm jest w takim trybie, ┼╝e niczego nie marnuje. Zachodz─ů tylko te procesy, kt├│re s─ů potrzebne. To, co nieprawid┼éowe, zostaje usuni─Öte i dotyczy to tak proces├│w, jak i samych kom├│rek. Mo┼╝na powiedzie─ç, ┼╝e organizm czuje si─Ö przymuszony, by wyrzuci─ç zb─Ödny balast. Nieprawid┼éowe kom├│rki nie maj─ů racji bytu, bo s─ů marnowaniem energii - wyja┼Ťnia prof. Wojdacz.

Gdy mechanizmy sprz─ůtania ┼║le dzia┼éaj─ů, zaczynamy chorowa─ç. Niesprawna autofagia mo┼╝e wi─ůza─ç si─Ö z nasileniem stan├│w zapalnych, zbyt wczesnym starzeniem czy rozwojem cukrzycy. Istniej─ů badania, kt├│re m├│wi─ů, ┼╝e choroby przewlek┼ée, takie jak choroby tarczycy, nowotwory i choroby autoimmunologiczne, s─ů wynikiem za┼éamania si─Ö tego procesu.

Ograniczenie jedzenia musi by─ç odpowiedzialne

M─ůdry post, czyli przerwy w jedzeniu

Polecany jest post interwa┼éowy, inaczej przerywany (zwany te┼╝ IF od ang. intermittent fasting). Oznacza to, ┼╝e w ci─ůgu doby robimy sobie d┼éu┼╝sz─ů przerw─Ö w jedzeniu. Powinna ona trwa─ç kilkana┼Ťcie godzin. Prawdopodobnie najkorzystniej jest, kiedy nie jemy 14-18 godzin. Oznacza to, ┼╝e nie jemy przez 14-18 godzin na dob─Ö, a wszystkie posi┼éki zjadamy w ci─ůgu pozosta┼éych 6-10 godzin. Ten czas to tzw. okno ┼╝ywieniowe. Sami decydujemy, kiedy si─Ö ono zacznie, w zale┼╝no┼Ťci od naszych potrzeb czy przyzwyczaje┼ä. Je┼Ťli zale┼╝y nam na kolacji o 20.00, to ┼Ťniadanie jemy wtedy nie wcze┼Ťniej ni┼╝ o 10-12, w zale┼╝no┼Ťci od modelu, jaki przyjmujemy. Taki model ┼╝ywienia stosujemy przez miesi─ůc lub d┼éu┼╝ej.

Post przynosi korzy┼Ťci, ale nie ka┼╝dy mo┼╝e go stosowa─ç

Nie ilo┼Ť─ç, ale jako┼Ť─ç

- Post interwa┼éowy ma sens tylko wtedy, gdy podczas jego stosowania przestrzegamy zasad zdrowego ┼╝ywienia - m├│wi Magdalena Czyrynda-Koleda. - W menu powinny si─Ö znale┼║─ç warzywa i owoce, ro┼Ťliny str─ůczkowe, ryby, chude mi─Ösa, czy nabia┼é o obni┼╝onej zawarto┼Ťci t┼éuszczu. W codziennym jad┼éospisie nie mo┼╝e te┼╝ zabrakn─ů─ç pe┼énoziarnistych produkt├│w zbo┼╝owych, naturalnych zi├│┼é oraz przypraw i ┼║r├│de┼é "dobrych" t┼éuszcz├│w, takich jak oliwa z oliwek, olej lniany, orzechy, pestki dyni czy s┼éonecznika. W odstawk─Ö powinny natomiast p├│j┼Ť─ç wysoko przetworzone produkty pe┼éne cukr├│w prostych oraz t┼éuszcz├│w nasyconych trans. Co warto podkre┼Ťli─ç - nale┼╝y zrezygnowa─ç z podjadania pomi─Ödzy g┼é├│wnymi posi┼ékami - wyja┼Ťnia dietetyczka. - Post przerywany nie jest dla ka┼╝dego, jednak prowadzony z g┼éow─ů mo┼╝e przynie┼Ť─ç korzy┼Ťci pod postaci─ů utraty nadprogramowych kilogram├│w, obni┼╝enia ci┼Ťnienia krwi czy poprawy parametr├│w lipidowych. Pami─Ötajmy jednak, ┼╝e niejednokrotnie opisywane korzy┼Ťci zdrowotne wynikaj─ů g┼é├│wnie z obni┼╝enia masy cia┼éa, a nie samego faktu przestrzegania postu przerywanego. Co wa┼╝ne, nie ka┼╝dy organizm musi zaakceptowa─ç opisywane rozwi─ůzanie ┼╝ywieniowe. W┼Ťr├│d efekt├│w ubocznych mo┼╝na wyr├│┼╝ni─ç zmiany nastroju, b├│le g┼éowy, brak energii, zmiany hormonalne czy niepohamowane napady g┼éodu. Dodatkowo, nie zapominajmy o tym, ┼╝e post przerywany, podobnie jak ka┼╝da zmiana nawyk├│w ┼╝ywieniowych jest tylko jednym z element├│w uk┼éadanki. Opr├│cz pokarm├│w sta┼éych i nawodnienia nale┼╝y r├│wnie┼╝ zadba─ç o sen oraz codzienn─ů aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů - dodaje Magdalena Czyrynda-Koleda.

Nie ka┼╝dy mo┼╝e stosowa─ç diet─Ö IF

Mimo ┼╝e dieta IF poprawia nam zdrowie, to nie mog─ů jej stosowa─ç wszyscy. Lekarze odradzaj─ů j─ů osobom ju┼╝ choruj─ůcym na cukrzyc─Ö. Wynika to z tego, ┼╝e trzeba stale kontrolowa─ç poziom cukru we krwi. W przypadku diabetyk├│w zbyt d┼éuga przerwa mi─Ödzy posi┼ékami mo┼╝e spowodowa─ç obni┼╝enie tego poziomu za bardzo. Lepiej, by z tej diety zrezygnowa┼éy r├│wnie┼╝ kobiety w ci─ů┼╝y. W tym okresie nale┼╝y dba─ç, by przysz┼éej mamie i rozwijaj─ůcemu si─Ö dziecku nie zabrak┼éo energii. Dieta IF nie jest wskazana te┼╝ dla os├│b z zaburzeniami od┼╝ywiania, a tak┼╝e trenuj─ůcych sportowc├│w.

POLITYKA ZDROWOTNA

Wersja do druku

Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!

24 Kwietnia 1333 roku
Koronacja Kazimierza III Wielkiego i jego ┼╝ony Aldony w katedrze wawelskiej w Krakowie.


24 Kwietnia 1907 roku
Urodzi┼é si─Ö Stefan Stanis┼éaw Okrzeja, polski pilot wojskowy, zgin─ů┼é w walce powietrznej o Warszaw─Ö w 1939 roku


Zobacz wi─Öcej