┼Üroda 24 Kwietnia 2024r. - 115 dz. roku,  Imieniny: Bony, Horacji, Jerzego

| Strona g┼é├│wna | | Mapa serwisu 

dodano: 25.12.13 - 14:35     Czytano: [2560]

Dział: Interwencje

W trosce o rodzin─Ö





List Pasterski Episkopatu Polski
do wykorzystania w Niedzielę Świętej Rodziny 29 grudnia 2013 roku



Drogie Siostry, drodzy Bracia!

Ka┼╝dego roku w Oktawie Narodzenia Pa┼äskiego prze┼╝ywamy Niedziel─Ö ┼Üwi─Ötej Rodziny. Kierujemy my┼Ťl ku naszym rodzinom i podejmujemy refleksj─Ö na temat sytuacji wsp├│┼éczesnej rodziny. Dzisiejsza Ewangelia opowiada o tym, ┼╝e Rodzina z Nazaretu w trudnych i niejasnych sytuacjach stara┼éa si─Ö odczyta─ç i wype┼éni─ç wol─Ö Bo┼╝─ů, dzi─Öki czemu wychodzi┼éa z nich odnowiona. Takie zachowanie stanowi dla nas wa┼╝n─ů wskaz├│wk─Ö, ┼╝e tak┼╝e dzisiaj pos┼éusze┼ästwo Bogu i Jego niezrozumia┼éej czasem woli jest gwarantem szcz─Ö┼Ťcia w rodzinie.

B┼éogos┼éawiony Jan Pawe┼é II, do kt├│rego kanonizacji si─Ö przygotowujemy, przypomina, ┼╝e prawda o instytucji ma┼é┼╝e┼ästwa jest „ponad wol─ů jednostek, kaprysami poszczeg├│lnych ma┼é┼╝e┼ästw, decyzjami organizm├│w spo┼éecznych i rz─ůdowych” (23 II 1980). Prawdy tej nale┼╝y szuka─ç u Boga, poniewa┼╝ „sam B├│g jest tw├│rc─ů ma┼é┼╝e┼ästwa” (GS 48). To B├│g stworzy┼é cz┼éowieka m─Ö┼╝czyzn─ů i kobiet─ů, za┼Ť bycie – w ciele i duszy – m─Ö┼╝czyzn─ů „dla” kobiety i kobiet─ů „dla” m─Ö┼╝czyzny uczyni┼é wielkim i niezast─ůpionym darem oraz zadaniem w ┼╝yciu ma┼é┼╝e┼äskim. Rodzin─Ö opar┼é na fundamencie ma┼é┼╝e┼ästwa z┼é─ůczonego na ca┼ée ┼╝ycie mi┼éo┼Ťci─ů nierozerwaln─ů i wy┼é─ůczn─ů. Postanowi┼é, ┼╝e taka w┼éa┼Ťnie rodzina b─Ödzie w┼éa┼Ťciwym ┼Ťrodowiskiem rozwoju dzieci, kt├│rym przeka┼╝e ┼╝ycie oraz zapewni rozw├│j materialny i duchowy.

Ta chrze┼Ťcija┼äska wizja nie jest jak─ů┼Ť arbitralnie narzucon─ů norm─ů, ale wyp┼éywa z odczytania natury osoby ludzkiej, natury ma┼é┼╝e┼ästwa i rodziny. Odrzucanie tej wizji prowadzi nieuchronnie do rozk┼éadu rodzin i do kl─Öski cz┼éowieka. Jak pokazuje historia ludzko┼Ťci, lekcewa┼╝enie Stw├│rcy jest zawsze niebezpieczne i zagra┼╝a szcz─Ö┼Ťliwej przysz┼éo┼Ťci cz┼éowieka i ┼Ťwiata. Musz─ů zatem budzi─ç najwy┼╝szy niepok├│j pr├│by przedefiniowania poj─Öcia ma┼é┼╝e┼ästwa i rodziny narzucane wsp├│┼écze┼Ťnie, zw┼éaszcza przez zwolennik├│w ideologii gender i nag┼éa┼Ťniane przez niekt├│re media. Wobec nasilaj─ůcych si─Ö atak├│w tej ideologii skierowanych na r├│┼╝ne obszary ┼╝ycia rodzinnego i spo┼éecznego czujemy si─Ö przynagleni, by z jednej strony stanowczo i jednoznacznie wypowiedzie─ç si─Ö w obronie chrze┼Ťcija┼äskiej rodziny, fundamentalnych warto┼Ťci, kt├│re j─ů chroni─ů, a z drugiej przestrzec przed zagro┼╝eniami p┼éyn─ůcymi z propagowania nowego typu form ┼╝ycia rodzinnego.

Ideologia gender stanowi efekt trwaj─ůcych od dziesi─Öcioleci przemian ideowo-kulturowych, mocno zakorzenionych w marksizmie i neomarksizmie, promowanych przez niekt├│re ruchy feministyczne oraz rewolucj─Ö seksualn─ů. Genderyzm promuje zasady ca┼ékowicie sprzeczne z rzeczywisto┼Ťci─ů i integralnym pojmowaniem natury cz┼éowieka. Twierdzi, ┼╝e p┼ée─ç biologiczna nie ma znaczenia spo┼éecznego, i ┼╝e liczy si─Ö przede wszystkim p┼ée─ç kulturowa, kt├│r─ů cz┼éowiek mo┼╝e swobodnie modelowa─ç i definiowa─ç, niezale┼╝nie od uwarunkowa┼ä biologicznych. Wed┼éug tej ideologii cz┼éowiek mo┼╝e siebie w dobrowolny spos├│b okre┼Ťla─ç: czy jest m─Ö┼╝czyzn─ů czy kobiet─ů, mo┼╝e te┼╝ dowolnie wybiera─ç w┼éasn─ů orientacj─Ö seksualn─ů. To dobrowolne samookre┼Ťlenie, kt├│re nie musi by─ç czym┼Ť jednorazowym, ma prowadzi─ç do tego, by spo┼éecze┼ästwo zaakceptowa┼éo prawo do zak┼éadania nowego typu rodzin, na przyk┼éad zbudowanych na zwi─ůzkach o charakterze homoseksualnym.

Niebezpiecze┼ästwo ideologii gender wynika w gruncie rzeczy z jej g┼é─Öboko destrukcyjnego charakteru zar├│wno wobec osoby, jak i relacji mi─Ödzyludzkich, a wi─Öc ca┼éego ┼╝ycia spo┼éecznego. Cz┼éowiek o niepewnej to┼╝samo┼Ťci p┼éciowej nie jest w stanie odkry─ç i wype┼éni─ç zada┼ä stoj─ůcych przed nim zar├│wno w ┼╝yciu ma┼é┼╝e┼äsko-rodzinnym, jak i spo┼éeczno-zawodowym. Pr├│ba zr├│wnania r├│┼╝nego typu zwi─ůzk├│w jest de facto powa┼╝nym os┼éabieniem ma┼é┼╝e┼ästwa jako wsp├│lnoty m─Ö┼╝czyzny i kobiety oraz rodziny, na ma┼é┼╝e┼ästwie zbudowanej.

Spotykamy si─Ö z r├│┼╝nymi postawami wobec dzia┼éa┼ä podejmowanych przez zwolennik├│w ideologii gender. Zdecydowana wi─Ökszo┼Ť─ç nie wie, czym jest ta ideologia, nie wyczuwa wi─Öc ┼╝adnego niebezpiecze┼ästwa. W─ůskie grono os├│b – zw┼éaszcza nauczycieli i wychowawc├│w, w tym tak┼╝e katechet├│w i duszpasterzy – pr├│buje na w┼éasn─ů r─Ök─Ö poszukiwa─ç konstruktywnych sposob├│w przeciwdzia┼éania jej. S─ů wreszcie i tacy, kt├│rzy widz─ůc absurdalno┼Ť─ç tej ideologii uwa┼╝aj─ů, ┼╝e Polacy sami odrzuc─ů proponowane im utopijne wizje. Tymczasem ideologia gender bez wiedzy spo┼éecze┼ästwa i zgody Polak├│w od wielu miesi─Öcy wprowadzana jest w r├│┼╝ne struktury ┼╝ycia spo┼éecznego: edukacj─Ö, s┼éu┼╝b─Ö zdrowia, dzia┼éalno┼Ť─ç plac├│wek kulturalno-o┼Ťwiatowych i organizacji pozarz─ůdowych. W przekazach cz─Ö┼Ťci medi├│w jest ukazywana pozytywnie: jako przeciwdzia┼éanie przemocy oraz d─ů┼╝enie do r├│wnouprawnienia.

Wsp├│lnota Ko┼Ťcio┼éa w spos├│b integralny patrzy na cz┼éowieka i jego p┼ée─ç, dostrzegaj─ůc w niej wymiar cielesno-biologiczny, psychiczno-kulturowy oraz duchowy. Nie jest czym┼Ť niew┼éa┼Ťciwym prowadzenie bada┼ä nad wp┼éywem kultury na p┼ée─ç. Gro┼║ne jest natomiast ideologiczne twierdzenie, ┼╝e p┼ée─ç biologiczna nie ma ┼╝adnego istotnego znaczenia dla ┼╝ycia spo┼éecznego. Ko┼Ťci├│┼é jednoznacznie opowiada si─Ö przeciw dyskryminacji ze wzgl─Ödu na p┼ée─ç, ale r├│wnocze┼Ťnie dostrzega niebezpiecze┼ästwo niwelowania warto┼Ťci p┼éci. To nie fakt istnienia dw├│ch p┼éci jest ┼║r├│d┼éem dyskryminacji, ale brak duchowego odniesienia, ludzki egoizm i pycha, kt├│re trzeba stale przezwyci─Ö┼╝a─ç. Ko┼Ťci├│┼é w ┼╝aden spos├│b nie zgadza si─Ö na poni┼╝anie os├│b o sk┼éonno┼Ťciach homoseksualnych, ale r├│wnocze┼Ťnie z naciskiem podkre┼Ťla, ┼╝e aktywno┼Ť─ç homoseksualna jest g┼é─Öboko nieuporz─ůdkowana oraz ┼╝e nie mo┼╝na spo┼éecznie zr├│wnywa─ç ma┼é┼╝e┼ästwa b─Öd─ůcego wsp├│lnot─ů m─Ö┼╝czyzny i kobiety ze zwi─ůzkiem homoseksualnym.

W ┼Ťwi─Öto ┼Üwi─Ötej Rodziny zwracamy si─Ö z gor─ůcym apelem do rodzin chrze┼Ťcija┼äskich, do przedstawicieli ruch├│w religijnych i stowarzysze┼ä ko┼Ťcielnych oraz wszystkich ludzi dobrej woli, aby odwa┼╝nie podejmowali dzia┼éania, kt├│re b─Öd─ů s┼éu┼╝y─ç upowszechnianiu prawdy o ma┼é┼╝e┼ästwie i rodzinie. Bardziej ni┼╝ kiedykolwiek potrzebna jest dzisiaj edukacja ┼Ťrodowisk wychowawczych.

Apelujemy tak┼╝e do instytucji odpowiadaj─ůcych za polsk─ů edukacj─Ö, aby nie ulega┼éy naciskom nielicznych, cho─ç bardzo g┼éo┼Ťnych, ┼Ťrodowisk, dysponuj─ůcych niema┼éymi ┼Ťrodkami finansowymi, kt├│re w imi─Ö nowoczesnego wychowania dokonuj─ů eksperyment├│w na dzieciach i m┼éodzie┼╝y. Wzywamy instytucje o┼Ťwiatowe, aby zaanga┼╝owa┼éy si─Ö w promowanie integralnej wizji cz┼éowieka.

Wszystkich wierz─ůcych prosimy o ┼╝arliw─ů modlitw─Ö w intencji ma┼é┼╝e┼ästw, rodzin oraz wychowywanych w nich dzieci. Pro┼Ťmy Ducha ┼Üwi─Ötego, aby udziela┼é nam nieustannie ┼Ťwiat┼éa rozumienia i widzenia prawdy w tym, co jest niebezpiecze┼ästwem i zagro┼╝eniem nie tylko dla rodziny, ale dla naszej Ojczyzny i ca┼éej ludzko┼Ťci. M├│dlmy si─Ö tak┼╝e o odwag─Ö bycia lud┼║mi wiary i odwa┼╝nymi obro┼äcami Prawdy. Niech w podejmowaniu tego trudu wzorem do na┼Ťladowania oraz pomoc─ů duchow─ů b─Ödzie ┼Üwi─Öta Rodzina z Nazaretu, w kt├│rej wychowywa┼é si─Ö Syn Bo┼╝y – Jezus Chrystus.

W tym duchu udzielamy wszystkim pasterskiego b┼éogos┼éawie┼ästwa. Podpisali: Pasterze Ko┼Ťcio┼éa katolickiego w Polsce.

Tekst do duszpasterskiego wykorzystania, zgodnie z decyzj─ů biskupa diecezjalnego, w Niedziel─Ö ┼Üwi─Ötej Rodziny, 29 grudnia 2013 roku.

KONFERENCJA EPISKOPATU POLSKI

Wersja do druku

Jan Orawicz - 01.01.14 20:26
┼╗eby to wygl─ůda┼éo u c z e n i e dziennikarze,a nawet duchowni pos┼éuguj─ů si─Ö
terminem g e n d e r. Ale przeci─Ötni ludzie - tak po prawdzie nie pojmuj─ů
etymologi tego terminu. A zatem, nale┼╝y po prostu wyk┼éada─ç ludziom kaw─Ö na ┼éaw─Ö,by ten termin nie by┼é dla ludzi tajemny,bo w takiej sytuacji szkoda tej ca┼éej roboty. To jest zadanie, g┼é├│wnie ksi─Ö┼╝y w parafiach. Oni ten temat musz─ů mie─ç dobrze opanowany i g┼éoszony jasno, czyli zrozumiale w czasie kaza┼ä.
A wtedy efekty b─Öd─ů wyra┼╝ne. Z Bogiem

Wszystkich komentarzy: (1)   

Publikowane komentarze s─ů prywatnymi opiniami naszych Czytelnik├│w. Gazeta Internetowa KWORUM nie ponosi odpowiedzialno┼Ťci za tre┼Ť─ç opinii.

24 Kwietnia 1784 roku
Zmarł Franciszek Bohomolec, polski komediopisarz, publicysta (ur. 1720)


24 Kwietnia 1952 roku
W Polsce wprowadzono obowi─ůzkowe kontyngenty na mleko.


Zobacz wi─Öcej