Dodano: 25.02.14 - 20:59 | Dział: Interwencje
Antoni Macierewicz pisze do Donalda Tuska
Wiceprezes PiS Antoni Macierewicz zwrócił się do premiera Donalda Tuska o natychmiastowe wznowienie prac Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego i powołanie jej nowego składu. Wszystko w związku z ujawnionym niedawno raportem archeologów, który wskazuje, że Tu-154 rozpadł się już w powietrzu.
„Fakty stwierdzone przez polskich archeologów rzucajÄ… zupeÅ‚nie nowe Å›wiatÅ‚o na przyczyny i przebieg smoleÅ„skiej tragedii i w sposób zasadniczy kwestionujÄ… ustalenia KBWLLP” - pisze w liÅ›cie do premiera Antoni Macierewicz.
Wiceprezes PiS argumentuje:
„Jak wynika z tego Raportu samolot podczas katastrofy rozpadÅ‚ siÄ™ na co najmniej 60 tysiÄ™cy fragmentów, z których część nie przekraczaÅ‚a powierzchni kilkudziesiÄ™ciu centymetrów. Podczas badaÅ„ znaleziono też osmolone, spalone i zwÄ™glone drobne fragmenty samolotu, które spadÅ‚y PRZED miejscem uderzenia TU-154 M w ziemiÄ™, a w okolicy szczÄ…tki ofiar. Badania te znajdujÄ… potwierdzenie w faktach stwierdzonych przez prokuratorów Federacji Rosyjskiej podczas oglÄ™dzin miejsca zdarzenia w dniach 10-11 kwietnia 2010 r. (patrz 167 tom akt Å›ledztwa smoleÅ„skiego). Ustalenia te oraz informacje nie zostaÅ‚y zanalizowane i w żadnej mierze uwzglÄ™dnione przez KomisjÄ™ Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa PaÅ„stwowego, która pod przewodnictwem Ministra Jerzego Millera badaÅ‚a katastrofÄ™ TU-154 M”.
Poniżej pełna treść listu:
Szanowny Panie Premierze,
W ostatnich tygodniach polska opinia publiczna zapoznała się z Raportem polskiej misji archeologicznej, która we wrześniu i październiku 2010 r. badała w Smoleńsku teren katastrofy polskiego samolotu rządowego TU-154 M, gdzie 10 kwietnia 2010 roku poległ Prezydent Rzeczypospolitej Lech Kaczyński, Jego Małżonka oraz duża część polskiej elity państwowej.
Jak wynika z tego Raportu samolot podczas katastrofy rozpadł się na co najmniej 60 tysięcy fragmentów, z których część nie przekraczała powierzchni kilkudziesięciu centymetrów. Podczas badań znaleziono też osmolone, spalone i zwęglone drobne fragmenty samolotu, które spadły PRZED miejscem uderzenia TU-154 M w ziemię, a w okolicy szczątki ofiar. Badania te znajdują potwierdzenie w faktach stwierdzonych przez prokuratorów Federacji Rosyjskiej podczas oględzin miejsca zdarzenia w dniach 10-11 kwietnia 2010 r. (patrz 167. tom akt śledztwa smoleńskiego).
Ustalenia te oraz informacje nie zostały zanalizowane i w żadnej mierze uwzględnione przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która pod przewodnictwem Ministra Jerzego Millera badała katastrofę TU-154 M.
Trzeba przypomnieć, że Komisja ta opublikowaÅ‚a swój Raport w lipcu 2011 r. stwierdzajÄ…c, że przyczynÄ… Å›mierci pasażerów byÅ‚o uderzenie samolotu w ziemiÄ™. „BezpoÅ›rednio przed upadkiem samolot poruszaÅ‚ siÄ™ po torze nachylonym do ziemi pod kÄ…tem 10-12o z kursem okoÅ‚o 240o. KÄ…t Å›lizgu samolotu wynosiÅ‚ okoÅ‚o 20o. Zderzenie tego typu klasyfikowane jest jako uderzenie maÅ‚ej energii pod maÅ‚ym kÄ…tem. PodmokÅ‚y teren oraz zaroÅ›la wytÅ‚umiÅ‚y energiÄ™ zderzenia...”, a na pokÅ‚adzie nie doszÅ‚o do wybuchu ani do pożaru.
Nie ma najmniejszych wątpliwości, że fakty stwierdzone przez polskich archeologów rzucają zupełnie nowe światło na przyczyny i przebieg smoleńskiej tragedii i w sposób zasadniczy kwestionują ustalenia KBWLLP.
Na błędy KBWLLP, kompromitujące pomyłki i ustalenia sprzeczne z naukowo zrekonstruowanym przebiegiem wypadków od dawna zwracają uwagę liczni niezależni badacze oraz eksperci Zespołu Parlamentarnego. Szczególnie istotne są badania inż. Glenna Joergenssena szeroko omawiane ostatnio w prasie polskiej i zagranicznej. Poprawność analiz duńskiego badacza potwierdził najwybitniejszy polski ekspert w tej dziedzinie prof. Grzegorz Kowaleczko.
Jest to sytuacja wprost wypełniająca dyspozycję Rozporządzenia MON wydanego na podstawie art. 140 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.):
„§ 14a. (...)
3) Prezes Rady Ministrów podejmuje decyzję o wznowieniu badania i ewentualnej zmianie orzeczenia w sytuacji, gdy:
a) wyjdą na jaw nowe okoliczności lub dowody istotne dla sprawy,
b) dowody istniejące w dniu wydania orzeczenia nie były mu znane;(...)
§ 2. 1. Przepisy rozporządzenia stosuje się do badania przyczyn zdarzenia lotniczego zaistniałego w dniu 10 kwietnia 2010 r. na samolocie Tu-154M nr 101 w 36 splt. w Warszawie. (...)
Minister Obrony Narodowej: B. Klich”
Dlatego zwracam się do Pana o natychmiastowe wznowienie prac KBWLLP w związku z katastrofą smoleńską i powołanie nowego składu Komisji. Pragnę równocześnie podkreślić, że Rozporządzenie w sposób jednoznaczny obliguje Pana do podjęcia wskazanego tam działania bez względu na Pana osobistą ocenę i stosunek do nowych lub nieznanych Komisji faktów.
Źródło: Prawo i Sprawiedliwość