Dodano: 11.11.08 - 20:36 | Dział: Media od kuchni

i PO Radiu

Polskie Radio SA znalazło się w trudnej sytuacji. Od wielu miesięcy politycy z partii rządzącej prowadzą kampanię na rzecz ograniczenia roli mediów publicznych poprzez osłabienie ich podstaw ekonomicznych. Znalazło to swój wyraz w znacznym spadku wpływów z abonamentu radiowo-telewizyjnego. W tym roku w Polskim Radiu SA będą one o ponad 30 mln zł niższe niż zakładano. W związku z tym kierownictwo Radia zostało zmuszone do dokonania wyboru strategii dalszego postępowania. Niektórzy członkowie kierownictwa proponowali dokonanie bardzo drastycznych oszczędności, przystąpienie do redukcji zatrudnienia, likwidacji części jednostek organizacyjnych, być może likwidacji zespołów artystycznych, zdecydowanego obniżenia honorariów pracowników i współpracowników.

Wariant drugi – to siÄ™gniÄ™cie po oszczÄ™dnoÅ›ci, które Radio zgromadziÅ‚o w ciÄ…gu ostatnich paru lat - jest to suma kilkudziesiÄ™ciu milionów zÅ‚otych – i dziÄ™ki nim próba przetrwania najgorszego okresu, który podkreÅ›lam, dotknÄ…Å‚ Radio nie z jego winy.

MojÄ… koncepcjÄ™, żeby siÄ™gnąć po te pieniÄ…dze, które odkÅ‚adaliÅ›my na inwestycje, poparÅ‚o wiÄ™kszość czÅ‚onków ZarzÄ…du i Rady Nadzorczej PR SA. UznaliÅ›my, że wÅ‚aÅ›nie w zaistniaÅ‚ej bardzo trudnej sytuacji Polskie Radio – narodowa radiofonia publiczna – musi trwać przy ofercie programowej, wyróżniajÄ…cej nas od stacji komercyjnych.

Niezmiennie od przeszło osiemdziesięciu lat, od Polskiego Radia oczekuje się, by przez swą obecność w każdym gospodarstwie domowym, tworzyło wspólnotę języka, idei i wartości. Odstąpienie od tej powinności czyli obniżenie jakości programu, na rzecz zysku z pomnożonej liczby reklam, byłoby zdradą wobec tych wszystkich, którzy w dramatycznych dziejach Polski, misję tę realizowali.

Agresywna presja stosowana wobec odbiorców przez media komercyjne, kreujące hierarchię wartości jednostki w społeczeństwie wedle zasobności portfela, nakłada na media publiczne szczególną powinność realizacji oferty pozwalającej dostrzec świat w szerszej perspektywie uniwersalnych wartości.

HasÅ‚o „tyle misji, ile abonamentu”, które może należaÅ‚oby obecnie zastosować – moim zdaniem – nie jest racjonalnym kompromisem, a manifestacjÄ… oportunizmu.

Rząd wprawdzie zapowiadał, że zrekompensuje ubytki abonamentowe, jeżeli do nich dojdzie, ale rekompensat jak dotąd nie widać i nie spodziewamy się, żeby do nas dotarły.

Postaramy się dzięki wcześniej wypracowanym oszczędnościom przetrwać najgorszy okres licząc na racjonalne stanowisko Trybunału Konstytucyjnego wobec ustawy abonamentowej oraz na to, że rząd, a w pierwszym rzędzie Minister Skarbu Państwa, podejmą jednak niezbędne działania na rzecz ściągalności opłaty abonamentowej, która nie jest daniną dobrowolną, a regulowaną prawem. A w pespektywie przyszłego roku liczymy również na to, że nowy podział środków abonamentowych między radiofonię publiczną a telewizję trochę poprawi sytuację finansową Polskiego Radia.

W każdym razie, dzięki naszej strategii działania mamy szansę oferować produkt na co najmniej takim samym poziomie jak dotychczas. Propozycje Polskiego Radia na nowy sezon są bardzo atrakcyjne i świadczą o tym, że Radio w sensie programowym nie stoi w miejscu, tylko dynamicznie się rozwija.

Przy okazji warto podkreÅ›lić, że Polskie Radio ma silnÄ… pozycjÄ™ na polskim rynku radiowym, a w niektórych kategoriach wiekowym jest wrÄ™cz liderem. WÅ›ród sÅ‚uchaczy w wieku od 26 lat w górÄ™, (tzw. 26+), Polskie Radio – jest numerem jeden przed innymi stacjami ogólnopolskimi. OczywiÅ›cie Polskie Radio traktowane jako caÅ‚ość, bowiem zasadÄ… budowania oferty programowej nadawanych przez nas czterech programów ogólnokrajowych jest ich komplementarność. (ŹródÅ‚o: Radio Track, MillwardBrown SMG/KRC, czerwiec – sierpieÅ„ 2008, udziaÅ‚ w czasie sÅ‚uchania radia, próba 19 068 osób – patrz: załączone tabele).

StarajÄ…c siÄ™ zaspokoić oczekiwania naszych dotychczasowych sÅ‚uchaczy, chcemy również zyskać nowych. Przed dwoma laty przywróciliÅ›my w Programie 1 codziennÄ… audycjÄ™ dla dzieci, w której – przez obecność literatury i teatru w tych programach – wprowadzamy najmÅ‚odszych odbiorców w Å›wiat kultury. PrzywiÄ…zujemy też wielkÄ… wagÄ™ do ksztaÅ‚towania gustów muzycznych najmÅ‚odszego pokolenia Polaków – w każdÄ… niedzielÄ™, w radiowym studiu koncertowym im. Witolda LutosÅ‚awskiego, organizujemy Poranki Muzyczne dla dzieci transmitowane w radiowej Jedynce, a które sÄ… lekcjami muzyki.

Poprzez wprowadzenie przekazu radiowego za pośrednictwem nowych technologii, takich jak Internet czy telefon komórkowy, zyskujemy nowych odbiorców wśród młodzieży. Laboratorium multimedialnego przekazu jest zreorganizowany wiosną br. Program 4, przekształcony w Polskie Radio Euro. Mamy na uwadze fakt, iż niebawem multimedialny przekaz będzie standardem komunikacji z odbiorcami programów radiowych. Doświadczenia Polskiego Radia Euro pod tym względem służyć będą całej polskiej radiofonii.

OczywiÅ›cie, jeÅ›li w przyszÅ‚ym roku wpÅ‚ywy z abonamentu bÄ™dÄ… nadal malaÅ‚y, a rzÄ…d nie podejmie stosownych dziaÅ‚aÅ„, musimy przygotowywać siÄ™ na wariant pesymistyczny. Nad takim programem - przystosowania Radia do bardzo zÅ‚ej sytuacji finansowej w 2009 roku – już pracuje specjalnie powoÅ‚any zespół. Realna staje siÄ™, niestety, groźba krachu finansowego radiofonii publicznej.

Ale staramy siÄ™ być optymistami mimo uporu rzÄ…dzÄ…cych, podtrzymujÄ…cych zamiar likwidacji abonamentu. JesteÅ›my optymistami, bowiem już 2004 roku TrybunaÅ‚ Konstytucyjny orzekÅ‚, że „Niezależność mediów publicznych jest nie do pomyÅ›lenia bez ustalonej w ustawie o radiofonii i telewizji istoty opÅ‚aty abonamentowej, jako pozabudżetowego, nie podlegajÄ…cego administracji rzÄ…dowej lub samorzÄ…dowej, źródÅ‚a finansowania”. Mamy również nadziejÄ™, że Parlament uwzglÄ™dni apel przewodniczÄ…cego Europejskiej Unii Nadawców skierowany na rÄ™ce MarszaÅ‚ka Sejmu BronisÅ‚awa Komorowskiego, w którym Fritz Pleitgen, odnoszÄ…c siÄ™ do projektu znacznego ograniczenia wpÅ‚ywów abonamentowych pisaÅ‚: „ mam nadziejÄ™, że podzieli Pan mój punkt widzenia i punkt widzenia EBU, iż obecny projekt ustawy o zmianie ustawy o opÅ‚atach abonamentowych, jeÅ›li zostanie przyjÄ™ty, odda >niedźwiedziÄ… przysÅ‚ugÄ™< interesom polskiego spoÅ‚eczeÅ„stwa, tak w kraju , jak zagranicÄ…, w Europie i w »globalnej wiosce«”. Liczymy również, że rzÄ…dzÄ…cy nie zlekceważą apelu twórców polskiej kultury, skierowanego do Premiera Donalda Tuska, w którym podkreÅ›lajÄ…, że „abonament jest najuczciwszym sposobem finansowania mediów publicznych”.

Ogłoszone ostatnio przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego tezy do nowej ustawy medialnej zakładają de facto przekształcenie mediów publicznych w media rządowe. Tak bowiem należy rozszyfrować koncepcję ich finansowania z wpływów z podatku VAT, tzn. z budżetu państwa i powierzenia nadzoru nad tym funduszem Ministrowi Kultury i Radzie Powierniczej wyłanianej przez aktualną sejmową większość. A koncepcja tzw. licencji, przyznawanych wraz z funduszem wszystkim nadawcom, rozbije integralność przekazu upodobniając ofertę mediów publicznych do stacji komercyjnych. Ogłoszone tezy potwierdziły wcześniejsze obawy, że celem rządzących jest po prostu likwidacja mediów publicznych.

Wobec silnego lobby, od lat zmierzającego do likwidacji mediów publicznych i wynikającego z tych działań fałszywego wizerunku Polskiego Radia, przedstawiam poniżej szczegółową informację o nowościach naszej oferty programowej na sezon jesienno-zimowy 2008/2009, aktualne ramówki czterech programów ogólnokrajowych, informacje o Polskim Radiu dla Zagranicy i innych jednostkach programowych oraz repertuar zespołów artystycznych.

Krzysztof Czabański
Prezes ZarzÄ…du Polskiego Radia SA
(całość na www.polskieradio.pl