Dodano: 03.07.08 - 11:50 | Dział: Ciekawe miejsca - Pamięć, Historia
Polska TĘŻNIA w Hiszpanii
CREATE and CARE - czyli „Twórz i dbaj” albo „Tworzyć i dbać”.
Hasło polskiego udziału w EXPO 2008 składa się z 2 krótkich słów, z których każde ma swoje odrębne znaczenie, ale dopiero razem nabierają nowego sensu i odkrywają istotę naszego przesłania.
Create – TWÓRZ! Chcemy pokazać PolskÄ™ przez perspektywÄ™ jej mieszkaÅ„ców – ludzi, którym zawdziÄ™cza ona swój sukces, ludzi kreatywnych i silnie zmotywowanych. Polak jest Å›wietnie wyksztaÅ‚cony, ale przede wszystkim twórczy, wszechstronny i peÅ‚en fantazji w niestandardowym dziaÅ‚aniu. StaÅ‚e i konsekwentne informowanie Å›wiata o kreatywnoÅ›ci Polaków jest zadaniem ogromnej wagi, ponieważ cecha ta ma szanse stać siÄ™ bardzo silnym, kluczowym wyróżnikiem marki „Polska”, a to oznaczaÅ‚oby wielkie promocyjne zwyciÄ™stwo caÅ‚ej polskiej gospodarki.
Care – DBAJ! Punktem wyjÅ›cia jest tu inna, warta podkreÅ›lenia, cecha Polaków – przywiÄ…zanie do wartoÅ›ci. Polska jest krajem, gdzie dawne tradycje, przywiÄ…zanie do rodziny oraz duma narodowa, to cechy nadal żywe. Chcemy pokazać PolskÄ™ jako kraj, w którym nowoczesność i tradycja nie wykluczajÄ… siÄ™ wzajemnie, ale sÄ… dla siebie doskonaÅ‚ym uzupeÅ‚nieniem w drodze do sukcesu.
CREATE and CARE - Twórz i dbaj! W peÅ‚nym brzmieniu nasze hasÅ‚o oznacza zatem: „Twórz wÅ‚asne życie w zgodzie z tym, co warto ocalić”. To wÅ‚aÅ›nie umiejÄ™tność mÄ…drego poÅ‚Ä…czenia dwóch sfer – jednej nakierowanej na tworzenie nowych rozwiÄ…zaÅ„ i drugiej nastawionej na ocalenie tradycyjnych wartoÅ›ci, jest cechÄ… Polaków, którÄ… warto podkreÅ›lać i promować. Poza kreowaniem nowego wizerunku Polski i Polaków hasÅ‚o "Create and Care" doskonale wpisuje siÄ™ w koncepcjÄ™ promocji turystycznej, jakÄ… Polska realizować bÄ™dzie podczas EXPO. Chcemy pokazać nasz kraj, jako miejsce, w którym można zaznać niepowtarzalnych chwil, uprawiajÄ…c windsurfing, żeglarstwo czy paralotniarstwo, gdzie wÅ‚asny wypoczynek można kreować, gdzie wypoczynek ma na celu nie tylko relaks, ale przede wszystkim szeroko rozumiany rozwój. "CREATE and CARE" oznaczać wiÄ™c bÄ™dzie w tym przypadku: „Zaznaj prawdziwej przygody, uczyÅ„ swój wypoczynek wyjÄ…tkowym, ale zrób to w zgodzie ze Å›rodowiskiem naturalnym i w harmonii z dziedzictwem kultury”.
InspiracjÄ… koncepcji architektonicznej Pawilonu Polski, którego autorami sÄ… Marcin Przygoda i Adrian Górecki z pracowni architektonicznej KIPP Projekt Sp. Z o.o., jest temat przewodni Wystawy EXPO 2008 w Saragossie „Woda a zrównoważony rozwój” oraz hasÅ‚o przewodnie udziaÅ‚u naszego kraju w Wystawie: „CREATE and CARE”. Dlatego też Pawilon Polski Å‚Ä…czy w sobie futurystyczne formy plastyczne oraz najnowoczeÅ›niejsze, wszechogarniajÄ…ce, multimedialne projekcje i artystyczne animacje z utylitarnÄ… wartoÅ›ciÄ… unikatowej TĘŻNI solankowej. Jest to nawiÄ…zaniem do zastosowania najnowoczeÅ›niejszych technologii w budowie ekskluzywnych jachtów oraz wykorzystania naturalnych zasobów Ziemi.
W suchej i gorącej Hiszpanii już przy pierwszym kontakcie z Pawilonem Polski, odwiedzający zostają mile zaskoczeni chłodną i orzeźwiającą mgiełką, unoszącą się w pobliżu fasady wykonanej z faszyny. Powstaje ona dzięki unikatowej, nieznanej w Hiszpanii, konstrukcji TĘŻNI solankowej, polegającej na tworzeniu się wodnego aerozolu poprzez rozpryskiwanie się kropli wody na gałęziach tarniny. Element ten jest nawiązaniem do prawdziwej TĘŻNI, wykorzystywanej w Polsce w celach leczniczych i sanatoryjnych. Warto podkreślić, że spośród kilkunastu europejskich obiektów tego typu, trzy należące do najpiękniejszych znajdują się w Polsce (Ciechocinek, Inowrocław, Konstancin-Jeziorna).
Po wejÅ›ciu do Pawilonu Polski oczom zwiedzajÄ…cych ukazuje siÄ™ przestrzeÅ„ o nowoczesnym designe’ie, której elementy nawiÄ…zujÄ… swÄ… kolorystykÄ… i formÄ… do luksusowych jachtów. PodÅ‚oga częściowo wykonana ze szkÅ‚a, częściowo z drewna tekowego jest kolejnym nawiÄ…zaniem do zastosowania naturalnych materiałów w najnowoczeÅ›niejszych technologiach szkutniczych. Natomiast Å›ciany pomieszczeÅ„ wewnÄ™trznych swojÄ… fakturÄ… i wyglÄ…dem przypominajÄ… kadÅ‚uby Å‚odzi najnowszej generacji, ksztaÅ‚tem zaÅ› – żagle. Taka aranżacja wnÄ™trza Pawilonu ma podkreÅ›lać wiodÄ…cÄ… pozycjÄ™ Polski w projektowaniu i budowaniu nowoczesnych jachtów w Europie.
Zwiedzanie Pawilonu zaplanowane jest jako fascynująca przygoda, a dzięki zastosowaniu widowiskowych efektów multimedialnych staje się ono serią niezapomnianych wrażeń.
Pawilon Polski ma powierzchnię niemal 1000 m2 i należy do jednych z największych na EXPO 2008.