Dodano: 11.10.06 - 11:33 | Dział: Media od kuchni

Ukryte reklamy

ZaatakujÄ… nas ukryte reklamy

Za dwa, trzy lata branżę reklamową czeka gigantyczny przewrót. UE zezwoli na stosowanie product placementu.

Już za kilkanaście miesięcy w całej Unii Europejskiej dozwolone będzie umieszczanie ukrytych reklam w serialach, filmach, grach komputerowych, a nawet książkach. Obecnie unijne prawo na to nie zezwala. Ale jego obchodzenie nie jest dla reklamodawców żadnym problemem - podał "Dziennik".

Bohaterka „M jak Mi-Å‚ość” jeździ Fiatem PandÄ…, oficerowie z „Kryminalnych” Toyotami, a bohaterowie „Rodziny zastÄ™pczej” zajadajÄ… siÄ™ KinderDelice i NutellÄ…. Obecność tych produktów to nie przypadek, lecz tzw. product pla-cement. Choć obecnie nie jest on w Polsce dozwolony, reklamodawcy omijajÄ… go, stosujÄ…c... sponsoring. Najgorsze jest jednak to, że niewielu widzów ma o tym pojÄ™cie. - Nie wiedziaÅ‚em, że tak to siÄ™ odbywa. Nawet tego nie dostrzegam. Ale podejrzewam, że może to budować pozytywne skojarzenia z produktem - mówi Wojciech, urzÄ™dnik z Warszawy. Jego obawy potwierdza dr RafaÅ‚ Krzysztof Ohme, psycholog reklamy

- Product placement ma bardzo duże oddziaływanie na widzów, ponieważ jest bardziej wiarygodny niż tradycyjna reklama. Badania, które prowadziłem na temat postrzegania umieszczenia produktów np. w filmach, pokazują, że przeciętny widz uważa, że produkt znalazł się tam ze względu na jego wysoką jakość albo dlatego, że to ulubiona marka aktorki, która go używa - podkreśla Ohme.

UrzÄ™dnicy unijni już pracujÄ… nad tym, by product placement byÅ‚ prawnie dozwolony w caÅ‚ej Wspólnocie. Latem 2007 r. zakoÅ„czy siÄ™ w Parlamencie Europejskim proces ustawodawczy liberalizujÄ…cy dyrektywÄ™ „Telewizja bez granic”. Jeden z jej zapisów dopuszcza stosowanie product placement. - Kraje czÅ‚onkowskie bÄ™dÄ… musiaÅ‚y dostosować do niej swoje wewnÄ™trzne rozwiÄ…zania prawne. Potrzeba na to okoÅ‚o 15 miesiÄ™cy - powiedziaÅ‚ „Dziennikowi” Martin Selmayr, rzecznik prasowy Viviane Reding - komisarz ds. spoÅ‚eczeÅ„stwa informacyjnego i mediów. Przewiduje, że na przeÅ‚omie 2008 i 2009 r. zacznie ona obowiÄ…zywać w caÅ‚ej Unii Europejskiej. Oznacza to, że reklamodawca bÄ™dzie mógÅ‚ zapÅ‚acić np. stacji telewizyjnej za to, że bohaterowie produkowanego przez niÄ… serialu bÄ™dÄ… używali artykułów konkretnej marki.

WejÅ›cie dyrektywy w życie może wprowadzić ukrytÄ… reklamÄ™ nie tylko do telewizji i filmów. Zdaniem analityków PQ Media firmy zacznÄ… wkrótce wplatać swoje logo i produkty w artykuÅ‚y prasowe, akcje powieÅ›ci, a nawet w teksty piosenek. Tak jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie ta forma reklamy jest dozwolona. I producenci sÄ… gotowi sÅ‚ono zapÅ‚acić za przemycenie ukrytej reklamy do filmów i seriali. Dla przykÅ‚adu gwiazdÄ… filmu Stevena Spielberga „Ja, robot” byÅ‚o Audi, Matrixa jeden z modeli Nokii, a „Cast Away” firma kurierska Fe-dEx. Jak wyliczyÅ‚a firma PQ Media, wydatki na product placement na caÅ‚ym Å›wiecie wyniosÄ… w tym roku 7,4 mld dol., zaÅ› w 2010 r. nawet 14 mld dol. To nawet oÅ›miokrotnie wiÄ™cej, niż wynosi wartość caÅ‚ego polskiego rynku reklamy.

SkÄ…d takie zainteresowanie product placement? To jedna z nielicznych form reklamy, która nie denerwuje odbiorcy i jest nieinwazyjna. - Najbardziej pasuje do wyrobów kojarzÄ…cych siÄ™ z rozrywkÄ…: napoje, alkohole, papierosy czy samochody z górnej półki -mówi Piotr RÄ™czajski, dyrektor dziaÅ‚u strategii agencji reklamowej Saatchi & Saatchi. Na Å›wiecie sÅ‚uży budowaniu Å›wiadomoÅ›ci. -ZwÅ‚aszcza nowych wprowadzanych na rynek produktów i marek. Pokazuje je bowiem w sytuacji, kiedy sÄ… używane. Szczególnie dziaÅ‚a na odbiorców, którzy uodpornili siÄ™ na tradycyjnÄ… reklamÄ™ - mówi Konrad PudÅ‚o, wÅ‚aÅ›ciciel firmy badawczej Pentagon Research. Jako przykÅ‚ad skutecznoÅ›ci podaje piwo Pil-sner UrÄ…uell, którego ekspozycja w programie „Big Brother” zwiÄ™kszyÅ‚a Å›wiadomość o ponad 50 proc. -podaÅ‚ "Dziennik".

(Wirtualnemedia)