Piątek 26 Kwietnia 2024r. - 116 dz. roku,  Imieniny: Marii, Marzeny, Ryszarda

| Strona główna | | Mapa serwisu 

dodano: 09.07.22 - 18:59     Czytano: [339]

Samochody prezydentów II RP


Na wystawie warszawskiego Zamku Królewskiego

Przejazdem sześciu zabytkowych samochodów z Zamku Królewskiego do Belwederu i z powrotem rozpoczęła się prezentowana w ubiegłą sobotę "Zamkowa Kolumna Samochodowa Prezydentów Rzeczpospolitej Polskiej 1922-1939" na Zamku Królewskim w Warszawie.

Na Dziedzińcu Wielkim


Na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego dyrektor tej placówki, prof. Wojciech Fałkowski i autor scenariusza ekspozycji dr Jan Tarczyński, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego uroczyście otworzyli wspomnianą wystawę dla zwiedzających.

Prezentowane samochody

Samochody zaprezentowane na tej eskpozycji to CWS T-1 Torpedo (replika) z 1925 roku, Packard 443 z 1928 roky. Cadillac 341B Phaeton z 1929 r., Packard 645 Deluxe Eight z 1929 roku, Packard 826 z 1931 roku, Cadillac 370A z 1937 roku i Cadillac Series 75 Fleetwood V8 Limousine z 1939 roku. Są to auta identyczne, z tymi, które jeździły w Zamkowej Kolumnie Samochodowej w latach 1922-39.

Służyły Prezydentom Polski

Pojazdy, które służyły Prezydentom Rzeczpospolitej Polskiej w latach 1922-39, wchodziły w skład Garażu Samochodowego Adiutantury Generalnej, a później Kolumny Samochodowej Gabinetu Wojskowego Prezydenta RP. Adiutantura Generalna Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, przekształcona 7 lipca 1923 roku w Kwaterę Wojskową Prezydenta RP, zaś dnia 20 lipca 1926 roku w Gabinet Wojskowy Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, była jednym z dwóch urzędów przybocznych głowy państwa. Drugim była Kancelaria Cywilna Prezydenta RP. Obie struktury powstały w końcu 1918 roku.

Zamkowa Kolumna Samochodowa

W latach 1922-26 Zamkowa Kolumna Samochodowa obsługiwała Prezydenta RP Stanisława Wojciechowskiego podczas podróży krajowych, a także szefów oraz pracowników Kancelarii Cywilnej i Kwatery Wojskowej Prezydenta RP. Służyła też gościom zagranicznym podczas oficjalnych wizyt państwowych. Miała kilka pojazdów reprezentacyjnych, głównie amerykańskiej marki Cadillac z różnymi typami nadwozia oraz samochody osobowe i półciężarowe, wykorzystywane do codziennej pracy.

Gdy prezydentem był profesor Mościcki

Po wyborze prof. Ignacego Mościckiego na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej nastąpiły zmiany strukturalne. Siedzibę Prezydenta RP przeniesiono z Belwederu do Zamku Królewskiego. 20 lipca 1926 roku, w miejsce Kwatery Wojskowej powołano Gabinet Wojskowy Prezydenta RP, w którego skład weszły m.in. dwie wyspecjalizowane jednostki: Kompania Zamkowa i Zamkowa Kolumna Samochodowa. Zamkowa Kolumna Samochodowa początkowo miała dwanaście wozów osobowych, jeden ciężarowy i jeden motocykl, a po reorganizacji w 1928 roku piętnaście osobowych i jeden ciężarowy. W połowie lat trzydziestych XX wieku liczba pojazdów wzrosła do ok. dwudziestu - reprezentacyjnych: Cadillac, Buick, Rolls Royce i Packard oraz "roboczych", m.in. Polskich Fiatów.

Znak Orła Białego

Samochody reprezentacyjne Prezydenta RP nie miały tablic rejestracyjnych - zastąpiono je ze znakiem Orła Białego, od 1927 roku specjalnym "weksyloidem" zaprojektowanym przez prof. Zygmunta Kamińskiego. Do zadań Zamkowej Kolumny Samochodowej należała także obsługa wizyt zagranicznych i delegacji. Jak zatem widać, auta te woziły m.in. naczelnika Łotwy Otto Strandmana, prezydenta Estonii Konstantego Paetsa, króla Rumunii Karola II i regenta Węgier Miklosa Horthy ego.

Ochrona Prezydenta

Zamkowa Kolumna Samochodowa współdziałała z Kompanią Zamkową, zapewniającą ochronę Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej. We wrześniu 1939 roku, większość pojazdów przejechała wraz z Rządem RP do Rumunii. Część z pojazdów pozostała tam już na zawsze. W listopadzie 1939 roku, pozostałe samochody przez Jugosławię i Włochy, wraz z przedstawicielami polskiego rządu dotarły do Francji. Po wojnie, z Rumunii odzyskano tylko dwa samochody, m.in. opancerzoną limuzynę Cadillac 355D, zakupioną w 1934 roku dla marszałka Józefa Piłsudskiego. To jedyne auto rządowe z okresu II RP, które przetrwało do naszych czasów. Po renowacji pojazd jest eksponowany w pawilonie przy wejściu do Łazienek Królewskich.

Organizatorami wystawy są Zamek Królewski w Warszawie oraz Centralna Biblioteka Wojskowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego.



Ewa Michałowska- Walkiewicz

Wersja do druku

Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!

26 Kwietnia 1848 roku
Wojska powstańcze w Wielkopolsce odmówiły demobilizacji.


26 Kwietnia 1959 roku
Urodził się Stanisław Sojka, polski piosenkarz, instrumentalista i kompozytor jazzowy.


Zobacz więcej