Poniedziałek 14 Lipca 2025r. - 195 dz. roku, Imieniny: Kamili, Kamila, Marcelego
| Strona główna | | Mapa serwisu
dodano: 09.07.22 - 18:59
Czytano: [492]
Dział: Śladami naszych przodków
Samochody prezydentów II RP
Na wystawie warszawskiego Zamku Królewskiego
Przejazdem sześciu zabytkowych samochodów z Zamku Królewskiego do Belwederu i z powrotem rozpoczęła się prezentowana w ubiegłą sobotę "Zamkowa Kolumna Samochodowa Prezydentów Rzeczpospolitej Polskiej 1922-1939" na Zamku Królewskim w Warszawie.
Na Dziedzińcu Wielkim
Na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego dyrektor tej placówki, prof. Wojciech Fałkowski i autor scenariusza ekspozycji dr Jan Tarczyński, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego uroczyście otworzyli wspomnianą wystawę dla zwiedzających.
Prezentowane samochody
Samochody zaprezentowane na tej eskpozycji to CWS T-1 Torpedo (replika) z 1925 roku, Packard 443 z 1928 roky. Cadillac 341B Phaeton z 1929 r., Packard 645 Deluxe Eight z 1929 roku, Packard 826 z 1931 roku, Cadillac 370A z 1937 roku i Cadillac Series 75 Fleetwood V8 Limousine z 1939 roku. Są to auta identyczne, z tymi, które jeździły w Zamkowej Kolumnie Samochodowej w latach 1922-39.
Służyły Prezydentom Polski
Pojazdy, które służyły Prezydentom Rzeczpospolitej Polskiej w latach 1922-39, wchodziły w skład Garażu Samochodowego Adiutantury Generalnej, a później Kolumny Samochodowej Gabinetu Wojskowego Prezydenta RP. Adiutantura Generalna Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, przekształcona 7 lipca 1923 roku w Kwaterę Wojskową Prezydenta RP, zaś dnia 20 lipca 1926 roku w Gabinet Wojskowy Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, była jednym z dwóch urzędów przybocznych głowy państwa. Drugim była Kancelaria Cywilna Prezydenta RP. Obie struktury powstały w końcu 1918 roku.
Zamkowa Kolumna Samochodowa
W latach 1922-26 Zamkowa Kolumna Samochodowa obsługiwała Prezydenta RP Stanisława Wojciechowskiego podczas podróży krajowych, a także szefów oraz pracowników Kancelarii Cywilnej i Kwatery Wojskowej Prezydenta RP. Służyła też gościom zagranicznym podczas oficjalnych wizyt państwowych. Miała kilka pojazdów reprezentacyjnych, głównie amerykańskiej marki Cadillac z różnymi typami nadwozia oraz samochody osobowe i półciężarowe, wykorzystywane do codziennej pracy.
Gdy prezydentem był profesor Mościcki
Po wyborze prof. Ignacego Mościckiego na urząd Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej nastąpiły zmiany strukturalne. Siedzibę Prezydenta RP przeniesiono z Belwederu do Zamku Królewskiego. 20 lipca 1926 roku, w miejsce Kwatery Wojskowej powołano Gabinet Wojskowy Prezydenta RP, w którego skład weszły m.in. dwie wyspecjalizowane jednostki: Kompania Zamkowa i Zamkowa Kolumna Samochodowa. Zamkowa Kolumna Samochodowa początkowo miała dwanaście wozów osobowych, jeden ciężarowy i jeden motocykl, a po reorganizacji w 1928 roku piętnaście osobowych i jeden ciężarowy. W połowie lat trzydziestych XX wieku liczba pojazdów wzrosła do ok. dwudziestu - reprezentacyjnych: Cadillac, Buick, Rolls Royce i Packard oraz "roboczych", m.in. Polskich Fiatów.
Znak Orła Białego
Samochody reprezentacyjne Prezydenta RP nie miały tablic rejestracyjnych - zastąpiono je ze znakiem Orła Białego, od 1927 roku specjalnym "weksyloidem" zaprojektowanym przez prof. Zygmunta Kamińskiego. Do zadań Zamkowej Kolumny Samochodowej należała także obsługa wizyt zagranicznych i delegacji. Jak zatem widać, auta te woziły m.in. naczelnika Łotwy Otto Strandmana, prezydenta Estonii Konstantego Paetsa, króla Rumunii Karola II i regenta Węgier Miklosa Horthy ego.
Ochrona Prezydenta
Zamkowa Kolumna Samochodowa współdziałała z Kompanią Zamkową, zapewniającą ochronę Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej. We wrześniu 1939 roku, większość pojazdów przejechała wraz z Rządem RP do Rumunii. Część z pojazdów pozostała tam już na zawsze. W listopadzie 1939 roku, pozostałe samochody przez Jugosławię i Włochy, wraz z przedstawicielami polskiego rządu dotarły do Francji. Po wojnie, z Rumunii odzyskano tylko dwa samochody, m.in. opancerzoną limuzynę Cadillac 355D, zakupioną w 1934 roku dla marszałka Józefa Piłsudskiego. To jedyne auto rządowe z okresu II RP, które przetrwało do naszych czasów. Po renowacji pojazd jest eksponowany w pawilonie przy wejściu do Łazienek Królewskich.
Organizatorami wystawy są Zamek Królewski w Warszawie oraz Centralna Biblioteka Wojskowa im. Marszałka Józefa Piłsudskiego.
Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!
Kazimierz Antoni Tumidajski
Kazimierz Tumidajski, posługujący się w czasie działalności konspiracyjnej pseudonimami "Edward", "Marcin", "Maciej", "Edmund" oraz "Kazimierz Grabowski", przyszedł na świat dnia 28 lutego 1897 roku w miejscowości Radłowo...
12.07.25 - 21:41 | Czytaj więcej
14 Lipca 2005 roku
Zmarł Marian Wolniewicz, polski teolog, biblista (ur. 1919).
14 Lipca 1570 roku
Ustanowienie Wiecznego Kanonu Mszy Świętej tzw. trydenckiej przez papieża św. Piusa V w bulli Quo Primum Tempore