Wtorek 23 Kwietnia 2024r. - 114 dz. roku,  Imieniny: Ilony, Jerzego, Wojciecha

| Strona główna | | Mapa serwisu 

dodano: 03.10.21 - 13:35     Czytano: [436]

Historia motocykla


Zwyczaje motocyklowe

Motocykl to pojazd mechaniczny, jednośladowy, bez nadwozia, z zamontowanym silnikiem spalinowym. Zazwyczaj przeznaczony jest on do przewozu jednej, a najwyżej dwóch osób. Miał on duże zastosowanie podczas wojen światowych, szczególnie do rozwożenia meldunków.

Pierwsza konstrukcja


Pierwsza wzmianka o motocyklu pochodzi z 1791 roku, kiedy to w Paryżu hrabia Made de Sivrac zademonstrował wielce oryginalny pojazd. Dwa koła zapożyczone z wozu konnego umieszczone jedno za drugim, które były połączone ze sobą drewnianą ramą. Ale żeby ten oryginalny wehikuł się poruszał, wówczas to trzeba było użyć pracy odpychających się od ziemi nóg. Pierwszym samojezdnym motocyklem, był model parowy Michaux - Perreaux, zbudowany we Francji w 1869 roku. Konstrukcja Pierrea Michaux oraz jego syna Ernesta stanowiła połączenie nowoczesnego, stalowego bicykla z lekką, jednocylindrową maszyną parową. Para wytworzona w niskociśnieniowym kotle, sukcesywnie podgrzewanym palnikiem naftowym wprawiła w ruch maszynę parową dwustronnego działania, która za pośrednictwem dwóch przekładni pasowych, umieszczonych po obu stronach piasty tylnego koła, napędzała pojazd.

Przełom w motoryzacji i zastosowanie silnika

W latach 80. XIX wieku angielska firma The Humber Company zbudowała pierwszy motocykl napędzany silnikiem elektrycznym. Jednak, tak samo jak w historii samochodu, prawdziwy przełom nastąpił gdy zastosowano czterosuwowy silnik spalinowy. Jeden z pierwszych takich silników został skonstruowany przez niemieckiego inżyniera Gottieba Daimlera.

Amerykański wynalazek

Pierwszy amerykański jednoślad napędzany silnikiem spalinowym zastał zbudowany przez E.J Penningtona na początku lat 90.XIX wieku. Za pierwszy motocykl produkowany seryjnie należy uznać pojazd marki Hildebrand & Wolfinliller wytwarzany w Niemczech od 1894 roku. Pojazd ten został opatentowany pod nazwą "Motorrad" co się tłumaczy motocykl.

Trójkołowiec De Dion- Bouton

-Konstrukcją, która cieszyła się największym powodzeniem w czasach, kiedy to motocykl nie był jeszcze dobrze opatentowanym wynalazkiem, był francuski trójkołowiec De Dion Bouton - wtrąca pan Irek i pan Krzysztof z Klubu Motocyklowego Tęcza. Dzięki temu osiągnął on wysoką jak na tamte czasy prędkość 1800 obr./min.

Trójkołowiec w Polsce

Trójkołowce Alberta de Diona i Georgesa Boutona sprowadzano również do Królestwa Polskiego przez Warszawskie Przedstawicielstwo Maszyn Rolniczych Stanisława Grodzkiego. Jeden z tych egzemplarzy przetrwał do dziś i znajduje się w zbiorach Muzeum Techniki w Warszawie.

Czasy obecne

Współczesny motocykl zrobił światową karierę i jest produkowany we wszystkich rozwiniętych technicznie krajach świata. Ale z tym jakże ciekawym wehikułem związane są zwyczaje i obrzędy, które są kultywowane prawie w całej Polsce. Aby zatem taki motocykl nigdy się psuł, należało rzucić w niego swoją kurtką skórzaną, w którą to ubierał się motocyklista. Aby też motocykl ów jeździł bardziej oszczędnie, do tylnej sakwy motocyklista zobligowany był wrzucić drobne pieniążki. Gdy tylko kierowca jednośladu chciał przewieźć swoim wehikułem piękną panienkę, musiał najpierw wręczyć jej kwiatki, a dopiero potem zapraszać ją na swój pojazd. Dzisiaj o tych jakże ciekawych zwyczajach opowiedzieli nam panowie Ireneusz i Krzysztof z Motocyklowego Klubu Tęcza w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Ewa Michałowska - Walkiewicz

   



Wersja do druku

Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!

23 Kwietnia 997 roku
Zginął śmiercią męczeńską św. Wojciech, biskup praski.


23 Kwietnia 1990 roku
Zarejestrowano Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej.


Zobacz więcej