Poniedzia┼éek 27 Wrze┼Ťnia 2021r. - 270 dz. roku,  Imieniny: Damiana, Wincentego

| Strona g┼é├│wna | | Mapa serwisu 

dodano: 11.06.20 - 20:46     Czytano: [707]

Dział: Godne uwagi

Boże Ciało





Dzi┼Ť przypada uroczysto┼Ť─ç Naj┼Ťwi─Ötszego Cia┼éa i Krwi Chrystusa, Bo┼╝e Cia┼éo. To jedno z g┼é├│wnych ┼Ťwi─ůt obchodzonych w Ko┼Ťciele katolickim. Cho─ç ┼Ťwiadomo┼Ť─ç niezwyk┼éego cudu przemiany konsekrowanego chleba i wina w rzeczywiste Cia┼éo i Krew Chrystusa towarzyszy┼éa wiernym od pocz─ůtku chrze┼Ťcija┼ästwa, jednak trzeba by┼éo czeka─ç a┼╝ dziesi─Ö─ç stuleci zanim zewn─Ötrzne przejawy tego kultu powsta┼éy i zadomowi┼éy si─Ö w Ko┼Ťciele. Data Bo┼╝ego Cia┼éa nie jest sta┼éa, dlatego ┼Ťwi─Öto to rokrocznie mo┼╝e wypada─ç w r├│┼╝nych terminach. Zawsze jednak jest to czwartek po ┼Ťwi─Öcie Tr├│jcy ┼Üwi─Ötej.

Pocz─ůtek tradycji obchodzenia ┼Ťwi─Öta Bo┼╝ego Cia┼éa si─Öga XIII wieku. U progu tego stulecia – na Soborze Latera┼äskim IV (1215) - w Ko┼Ťciele katolickim przyj─Öto dogmat o transsubstancjacji, czyli przemianie substancji chleba i wina, w cia┼éo i krew Chrystusa z zachowaniem ich naturalnych przypad┼éo┼Ťci takich jak smak, wygl─ůd, forma, itp. Wi─ůza┼éo si─Ö to z coraz mocniejszymi wp┼éywami filozofii greckiej oraz tradycji scholastycznej w teologii Ko┼Ťcio┼éa zachodniego.

Wraz z og┼éoszeniem dogmatu, wzros┼éo zainteresowanie kultem Eucharystii, kt├│ra przestawa┼éa by─ç jedynie elementem liturgii, lecz coraz mocniej postrzegana by┼éa jako dow├│d na trwa┼é─ů obecno┼Ť─ç Chrystusa na Ziemi. ┼Üwi─Öto eucharystyczne przypada┼éo w tym okresie zwyczajowo w Wielki Czwartek, w czasie, kt├│rego – zgodnie z tradycj─ů ewangeliczn─ů – Jezus po raz pierwszy dokona┼é przemiany chleba i wina w swoje Cia┼éo i Krew.

Bezpo┼Ťredni─ů przyczyn─ů ustanowienia uroczysto┼Ťci Naj┼Ťwi─Ötszego Cia┼éa i Krwi Chrystusa by┼éy objawienia b┼é. Julianny z Cornillon. Oko┼éo 1207 r., jako szesnastoletnia dziewczyna, prze┼╝y┼éa pierwsze widzenia, cho─ç by┼éy one jeszcze mgliste i niezrozumia┼ée. Zgodnie z tradycj─ů hagiograficzn─ů, dopiero kilkana┼Ťcie lat p├│┼║niej, w 1245 roku, ┼Ťw. Juliannie ukaza─ç mia┼é si─Ö Chrystus, kt├│ry w widzeniu domaga┼é si─Ö ustanowienia ┼Ťwi─Öta Eucharystii na pierwszy czwartek po ┼Ťwi─Öcie Tr├│jcy Przenaj┼Ťwi─Ötszej. Pod wp┼éywem tych objawie┼ä bp Robert ustanowi┼é w 1246 r. ┼Ťwi─Öto Bo┼╝ego Cia┼éa, pocz─ůtkowo dla diecezji Liege oraz zainaugurowa┼é pierwsz─ů procesj─Ö eucharystyczn─ů ulicami miasta.

Wkr├│tce zacz─Öto jednak wysuwa─ç przeciwko Juliannie oskar┼╝enia o herezj─Ö, a decyzj─Ö o wprowadzeniu ┼Ťwi─Öta Bo┼╝ego Cia┼éa w diecezji Liege, uznano za przedwczesn─ů. Zarzuty te spowodowa┼éy, ┼╝e ┼Ťwi─Öto przesta┼éo by─ç obchodzone.

Sprawa ┼Ťwi─Öta Eucharystii nie zosta┼éa jednak zapomniana. Problemem tym zaj─ů┼é si─Ö p├│┼║niejszy biskup Verdun, a od 1261 papie┼╝ Urban IV. Do ostatecznego uznania ┼Ťwi─Öta Bo┼╝ego Cia┼éa za og├│lnoko┼Ťcielne, papie┼╝a tego sk┼éoni┼é jednak dopiero cud eucharystyczny, jaki mia┼é miejsce w Bolsenie (w ┼Ťrodkowych W┼éoszech) w 1263 roku. W czasie jednej z Mszy ┼Ťw., podczas przemienienia, odprawiaj─ůcy kap┼éan zauwa┼╝y─ç mia┼é, ┼╝e z konsekrowanej hostii zaczyna┼éy spada─ç krople krwi. Poplamiona krwi─ů chusta zosta┼éa przes┼éana papie┼╝owi, kt├│ry w tym czasie przebywa┼é w Orvieto w Umbrii. Urban IV umie┼Ťci┼é relikwi─Ö w tutejszej katedrze, a pod wp┼éywem fascynacji cudem rozpocz─ů┼é aktywne starania, kt├│rych celem mia┼éo by─ç ustanowienia ┼Ťwi─Öta Naj┼Ťwi─Ötszego Cia┼éa i Krwi Chrystusa.

U┼éo┼╝enie liturgii i tekst├│w odczytywanych w czasie ┼Ťwi─Öta, papie┼╝ zleci─ç mia┼é samemu ┼Ťw. Tomaszowi z Akwinu, kt├│ry na t─Ö okazj─Ö stworzy┼é jeden z najpi─Ökniejszych hymn├│w ko┼Ťcielnych pt. „Pange lingua”.

11 sierpnia 1264 r. Urban IV og┼éosi┼é bull─Ö "Transiturus de hoc mundo", na mocy kt├│rej Bo┼╝e Cia┼éo sta┼éo si─Ö ┼Ťwi─Ötem ca┼éego Ko┼Ťcio┼éa. ┼Ümier─ç papie┼╝a przeszkodzi┼éa jednak og┼éoszeniu bulli. Dokona┼é tego papie┼╝ Jan XXII (w 1334 r.), natomiast papie┼╝ Bonifacy IX poleci┼é w 1391 r. wprowadzi─ç ┼Ťwi─Öto Bo┼╝ego Cia┼éa wsz─Ödzie tam, gdzie jeszcze nie by┼éo ono obchodzone.

W Polsce jako pierwszy wprowadzi┼é to ┼Ťwi─Öto bp Nankier w 1320 r. w diecezji krakowskiej, natomiast w Ko┼Ťciele unickim - synod zamojski w 1720 r. W Ko┼Ťciele katolickim w Polsce pod koniec XIV w. ┼Ťwi─Öto Bo┼╝ego Cia┼éa by┼éo obchodzone ju┼╝ we wszystkich diecezjach. By┼éo ono zawsze zaliczane do ┼Ťwi─ůt g┼é├│wnych. Od ko┼äca XV w. przy okazji tego ┼Ťwi─Öta udzielano b┼éogos┼éawie┼ästwa Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramentem.

Prawdziwa obecno┼Ť─ç Chrystusa w Eucharystii

Ko┼Ťci├│┼é od samego pocz─ůtku g┼éosi┼é wiar─Ö w realn─ů obecno┼Ť─ç Chrystusa w Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramencie. Chrystus ustanowi┼é Naj┼Ťwi─Ötszy Sakrament przy Ostatniej Wieczerzy. Opisali to trzej Ewangeli┼Ťci: Mateusz, Marek i ┼üukasz oraz i ┼Ťw. Pawe┼é Aposto┼é. Prawdziwa i rzeczywista obecno┼Ť─ç Jezusa Chrystusa pod postaciami chleba i wina opiera si─Ö wed┼éug nauki Ko┼Ťcio┼éa na s┼éowie Jezusa: "To jest Cia┼éo moje ... To jest krew moja" (Mk 14,22.24).

Nowy Katechizm Ko┼Ťcio┼éa Katolickiego m├│wi, i┼╝ "spos├│b obecno┼Ťci Chrystusa pod postaciami eucharystycznymi jest wyj─ůtkowy... W Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramencie Eucharystii s─ů zawarte prawdziwie, rzeczywi┼Ťcie i substancjalnie Cia┼éo i Krew wraz z dusz─ů i B├│stwem Pana naszego Jezusa Chrystusa, a wi─Öc ca┼éy Chrystus." (KKK 1374).

Kult Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu

Od XVI w. przyj─Ö┼éa si─Ö w Ko┼Ťciele katolickim praktyka 40-godzinnej adoracji Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu. Praktyk─Ö t─Ö wprowadzi┼é do Mediolanu ┼Ťw. Karol Boromeusz w 1520 r. Dzisiaj praktyka ta jest obecna w ca┼éym Ko┼Ťciele katolickim. Zosta┼éy za┼éo┼╝one nawet specjalne zakony, kt├│rych g┼é├│wnym celem jest nieustanna adoracja Chrystusa w Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramencie. W Polsce istniej─ů trzy zakony od wieczystej adoracji: benedyktynki-sakramentki, franciszkanki od Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu i eucharystki.

Procesje

Procesje eucharystyczne w dniu Bo┼╝ego Cia┼éa wprowadzono p├│┼║niej ni┼╝ samo ┼Ťwi─Öto. Pierwszym ┼Ťladem ich istnienia jest wzmianka o uroczystej procesji przed sum─ů w Kolonii w latach 1265-75. Podczas procesji niesiono krzy┼╝ z Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramentem. W ten spos├│b nawi─ůzywano do dawnego zwyczaju zabierania w podr├│┼╝ Eucharystii dla ochrony przed niebezpiecze┼ästwami.

W XV w. procesje eucharystyczne odprawiano w ca┼éych Niemczech, Anglii, Francji, p├│┼énocnych W┼éoszech i Polsce. W Niemczech procesj─Ö w uroczysto┼Ť─ç Bo┼╝ego Cia┼éa ┼é─ůczono z procesj─ů b┼éagaln─ů o odwr├│cenie nieszcz─Ö┼Ť─ç i dobr─ů pogod─Ö, dlatego przy czterech o┼étarzach ┼Ťpiewano pocz─ůtkowe teksty Ewangelii i udzielano uroczystego b┼éogos┼éawie┼ästwa. W Polsce zwyczaj ten wszed┼é do "Rytua┼éu piotrkowskiego" z 1631 r. Rzymskie przepisy procesji zawarte w "Caeremoniale episcoporum" (1600 r.) i "Rituale romanum" (1614 r.) przewidywa┼éy jedynie przej┼Ťcie z Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramentem bez zatrzymywania si─Ö i b┼éogos┼éawie┼ästwo eucharystyczne na zako┼äczenie.

Procesj─Ö odprawiano z wielkim przepychem od pocz─ůtku jej wprowadzenia. Od czasu zakwestionowania tych praktyk przez reformacj─Ö, udzia┼é w procesji traktowano jako publiczne wyznanie wiary.

W Polsce od czas├│w rozbior├│w z udzia┼éem w procesji ┼é─ůczy┼éa si─Ö w ┼Ťwiadomo┼Ťci wiernych manifestacja przynale┼╝no┼Ťci narodowej. Po II wojnie ┼Ťwiatowej procesje w czasie Bo┼╝ego Cia┼éa by┼éy znakiem jedno┼Ťci narodu i wiary. Z tej racji ateistyczne w┼éadze pa┼ästwowe niejednokrotnie zakazywa┼éy procesji urz─ůdzanych ulicami miast.
Konferencja Episkopatu Polski zmodyfikowa┼éa 17 lutego 1967 r. obrz─Ödy procesji Bo┼╝ego Cia┼éa, wprowadzaj─ůc w ca┼éej Polsce nowe modlitwy przy ka┼╝dym o┼étarzu oraz czytania Ewangelii tematycznie zwi─ůzane z Eucharysti─ů.

W tym roku, ze wzgl─Ödu na pandemi─Ö koronawirusa, procesje przybior─ů inny charakter. W wi─Ökszo┼Ťci procesje odbywa─ç si─Ö b─Öd─ů na terenie parafialnym bez przyozdabiania specjalnych czterech o┼étarzy i wychodzenia na ulice. Do minimum zosta┼éy ograniczone tzw. procesje centralne, organizowane w stolicach diecezji z udzia┼éem biskupa. W wi─Ökszo┼Ťci diecezji ich trasa zosta┼éa znacznie skr├│cona, a i┼Ť─ç b─Öd─ů – poza duchownymi - tylko delegacje bractw, ruch├│w czy stowarzysze┼ä wiernych.

Wyj─ůtkiem b─Ödzie centralna procesja w Krakowie, kt├│ra przejdzie jak dawniej tras─ů z Wawelu na rynek. W archidiecezji krakowskiej odb─Öd─ů si─Ö te┼╝ tradycyjne „procesje do czterech o┼étarzy”. Powo┼éuj─ůc si─Ö na rozporz─ůdzenie Rady Ministr├│w z 29 maja br. metropolita krakowski abp Marek J─Ödraszewski przypomnia┼é, ┼╝e „zgromadzenia religijne mog─ů si─Ö odbywa─ç niezale┼╝nie od liczby ich uczestnik├│w, co stwarza mo┼╝liwo┼Ť─ç zorganizowania tradycyjnych procesji eucharystycznych w Uroczysto┼Ť─ç Naj┼Ťwi─Ötszego Cia┼éa i Krwi Chrystusa”.

Wsz─Ödzie musz─ů by─ç zachowane obowi─ůzuj─ůce nakazy sanitarne, takie jak dystans 2-metrowy pomi─Ödzy uczestnikami i maseczki na twarzach.
jz, mp /Warszawa (KAI)

Tyg. Niedziela

Wersja do druku

Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!

27 Wrze┼Ťnia 1533 roku
Urodzi┼é si─Ö Stefan Batory, ksi─ů┼╝─Ö siedmiogrodzki, kr├│l Polski i wielki ksi─ů┼╝─Ö litewski w latach 1576-1586.


27 Wrze┼Ťnia 1981 roku
Bronis┼éaw Malinowski mistrz olimpijski na 3000 m z przeszkodami zgin─ů┼é w wypadku samochodowych w Grudzi─ůdzu


Zobacz wi─Öcej