Czwartek 25 Kwietnia 2024r. - 116 dz. roku,  Imieniny: Jarosława, Marka, Wiki

| Strona główna | | Mapa serwisu 

dodano: 01.10.06 - 22:03     Czytano: [1866]

Zakaz reklamowania

Liczba reklam wstrzymanych przez Główny Inspektorat Farmaceutyczny może być w tym roku rekordowa. Do dzisiaj zakazano już 50, w 2005 r. - 54.
Zakazane działania reklamowe podejmują najczęściej zagraniczni producenci leków. Spośród nich GIF najczęściej, bo czterokrotnie, upominał US Pharmacia. Firma wytwarza takie preparaty, jak Apap czy Ibuprom. Zajmuje pierwsze miejsce w Polsce wśród producentów leków wydawanych bez recepty. Spółka nie szczędzi pieniędzy na reklamę. W ubiegłym roku była ósma w zestawieniu największych reklamodawców telewizyjnych. Według Expert-Monitora, który opracował ranking, tylko na reklamę w telewizji US Pharmacia wydała w 2005 roku ok. 130 mln zł. To ponad 35 proc. (ok. 360 mln zł), jej rocznych przychodów ze sprzedaży produktów w naszym kraju - podała "Rzeczpospolita".
- W Wielkiej Brytanii firmy farmaceutyczne mogą przeznaczyć na działania marketingowe tylko 10 proc. wartości produkcji - mówi "Rz" Bolesław Piecha, wiceminister zdrowia. Wprowadzenie podobnego ograniczenia jest rozważane także u nas.
Firmy farmaceutyczne dopuszczają się uchybień zarówno w reklamach leków wydawanych odręcznie, jak i na receptę. Te drugie mogą być kierowane tylko do lekarzy i farmaceutów. To ograniczenie naruszył np. niemiecki Bayer. Słoweńska Krka promowała wskazania terapeutyczne, które nie były zarejestrowane. GIF kilkakrotnie wstrzymywał w tym roku reklamy Servier, Ratiopharm i Novartis.
Polskie firmy też nie są bez winy. W tym roku zakaz otrzymały m.in. Medicofarma, Emo-farm i Biofarm. Ten ostatni reklamował dwa ze swoich leków, nie podając w materiałach skutków niepożądanych. Emo-farm zaś przygotował konkurs dla lekarzy, w którym można było wygrać samochód.
Do tropienia nieetycznych reklam zabrały się także same firmy farmaceutyczne. Pod koniec lutego zostały przyjęte dwa kodeksy etyki marketingowej. Oddzielny mają firmy polskie, oddzielny - zagraniczne koncerny produkujące leki innowacyjne.
- Nasz Sąd Dyscyplinarny wszczął postępowania wobec dziesięciu przedsiębiorstw - mówi "Rz" Kamil Kosicki, rzecznik Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych. To sporo jak na stowarzyszenie, które liczy 31 członków.
- Badamy obecnie trzy przypadki, w których mogło dojść do naruszenia kodeksu - mówi "Rz" Kazimierz Ładziak, przewodniczący Komisji Farmaceutycznej Etyki Marketingowej, czuwającej nad przestrzeganiem zasad przez firmy polskie. Dwa przypadki dotyczą spotkań promocyjnych dla lekarzy. Trzeci-uczciwości reklamy porównawczej.
- Prawo dotyczące reklamowania leków jest bardzo ogólne i tym samym trudne do zinterpretowania - wyjaśnia "Rz" Jacek Sklepowicz, starszy menedżer z zespołu farmaceutycznego Pricewaterhouse Coopers. - Jestem jednak przeciwny uzupełnianiu przepisów o nowe zakazy. Rozwiązaniem mogłaby być możliwość zwrócenia się do GIF w celu weryfikacji materiału promocyjnego przed jego upublicznieniem. Teraz takiej możliwości nie ma.

(zez)

Wersja do druku

Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!

25 Kwietnia 1943 roku
W wyniku tzw. sprawy katyńskiej zerwano polsko-radzieckie stosunki dyplomatyczne.


25 Kwietnia 1942 roku
Urodziła się Ewa Wiśniewska, aktorka filmowa i teatralna.


Zobacz więcej