Wtorek 14 Stycznia 2025r. - 14 dz. roku,  Imieniny: Feliksa, Hilarego, Martyny

| Strona główna | | Mapa serwisu 

dodano: 02.02.10 - 14:10     Czytano: [2473]

Potrzeba historycznej równowagi?

Można odnieść wrażenie, że taka równowaga potrzebna jest obywatelom Polski. Wciąż w naszej ojczyźnie wiele uwagi poświęca się sukcesom Mieszka I, Chrobrego i Kazimierza Wielkiego a wciąż mówi i pisze się mało o sukcesach Władysława Jagiełły, Kazimierza Jagiellończyka czy Zygmunta Augusta. A przecież Polska Jagiellońska nie była gorszą Polską. Pod żadnym względem nie była gorszym państwem od Polski Piastowskiej. Wystarczy wczytać się w 'Dzieje Polski nad Bałtykiem' - Józefa Wójcickiego, by dostrzec geniusz Jagiellonów.

W już nieco odległym 1572 roku zmarł Zygmunt August, twórca i naczelny admirał polskiej floty wojennej. Jednak dokonał tylu wielkich rzeczy, że zasługuje na nieustanną pamięć Polaków. W ciągu jego długiego 33-letniego panowania Polska stanęła u szczytu swej potęgi, u szczytu rozwoju gospodarczego i kulturalnego. Państwo polskie umocniło swą mocarstwową pozycję w Europie. Polska dysponowała wybrzeżem morskim o długości około 1500 km, utworzyła flotę wojenną, powołała Komisję Morską, rozwinęła budownictwo portów i okrętów. Flota polska staczała zwycięskie pojedynki na Bałtyku. Przez ponad 10 lat bandera polska z Białym Orłem pojawiała się we wszystkich rejonach Morza Bałtyckiego - od cieśnin duńskich po Zatokę Fińską. W osiągnięciach tych miał niewątpliwie duży udział Zygmunt August, który kierował polityką morską i doprowadził do rozwoju gospodarki morskiej. Dzisiaj osoba usiłująca stawiać na forum publicznym problemy polskiej polityki m.in. polityki morskiej, traktowana jest przez sforę renegatów i szkodników, jak trędowaty. Król Zygmunt zajmował się bezpośrednio sprawami morskimi, przebywał w Gdańsku i na Pomorzu, przyjmował kapitanów swej floty, a nawet sam wyprawił się w rejs po Bałtyku. Podjął on, odnowił i znacznie powiększył dzieło swego ojca, Zygmunta Starego, zarówno w zakresie 'dominium maris', jak i tworzenia floty. Król potrafił gromadzić wokół siebie wielu znakomitych doradców i fachowców od spraw morskich. Wymienić można wielu na czele z przewodniczącym Komisji Morskiej Janem Kostką, biskupem Stanisławem Karnkowskim, sekretarzem królewskim Janem Dymitrem Solikowskim, wojewodą Janem Sierakowskim, komisarzem morskim Krzysztofem Konarskim i admirałami Mateuszem Sierpinkiem, Michałem Figenowem i Michałem Starostą. Stanisław Karnkowski w dziele o tytule 'De iure provinciali terrarum, maiorumque civitatum Prusiae', czyli 'O prawach ziem i miast pruskich', pisał o znaczeniu władania morzem, portami, wybrzeżem i posiadania floty, podnosząc zasługi Zygmunta Augusta w tych sprawach. Natomiast Solikowski napisał pierwszą w Polsce i jedną z pierwszych na świecie rozpraw o zagadnieniach panowania morskiego i prawa morskiego: 'Państwo morskie'. W innym jego dziele 'Rozmowa kruszwicka' - czytamy, że kto nie potrafi sobie zapewnić panowania na morzu, stanie się z bogatego biednym, z wolnego niewolnikiem, a znaczenie portu gdańskiego dla Polski porównuje on ze znaczeniem oka, mówiąc, że utrata Gdańska oznaczałaby tyle co utrata wzroku dla człowieka.

]Dzisiaj zdrajcy i szkodnicy osłabiający siłę Polski nad Bałtykiem, nie chcą najwyraźniej znać tej prawdy lub znając ją - z premedytacją wykorzystują ją przeciwko Polsce i Polakom.

Lubomir

Wersja do druku

Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!

14 Stycznia 1993 roku
Katastrofa na Bałtyku. Polski prom "Jan Heweliusz" zatonął podczas sztormu, zginęły 54 osoby.


14 Stycznia 1984 roku
Zmarł w Londynie Henryk Glass, polski instruktor harcerski, związany z nurtem katolicko-narodowym (ur. 1896)


Zobacz więcej