Czwartek 11 Sierpnia 2022r. - 223 dz. roku,  Imieniny: Luizy, W┼éodzmierza

| Strona g┼é├│wna | | Mapa serwisu 

dodano: 11.10.06 - 11:33     Czytano: [1928]

Dział: Media od kuchni

Ukryte reklamy

Zaatakuj─ů nas ukryte reklamy

Za dwa, trzy lata bran┼╝─Ö reklamow─ů czeka gigantyczny przewr├│t. UE zezwoli na stosowanie product placementu.

Ju┼╝ za kilkana┼Ťcie miesi─Öcy w ca┼éej Unii Europejskiej dozwolone b─Ödzie umieszczanie ukrytych reklam w serialach, filmach, grach komputerowych, a nawet ksi─ů┼╝kach. Obecnie unijne prawo na to nie zezwala. Ale jego obchodzenie nie jest dla reklamodawc├│w ┼╝adnym problemem - poda┼é "Dziennik".

Bohaterka „M jak Mi-┼éo┼Ť─ç” je┼║dzi Fiatem Pand─ů, oficerowie z „Kryminalnych” Toyotami, a bohaterowie „Rodziny zast─Öpczej” zajadaj─ů si─Ö KinderDelice i Nutell─ů. Obecno┼Ť─ç tych produkt├│w to nie przypadek, lecz tzw. product pla-cement. Cho─ç obecnie nie jest on w Polsce dozwolony, reklamodawcy omijaj─ů go, stosuj─ůc... sponsoring. Najgorsze jest jednak to, ┼╝e niewielu widz├│w ma o tym poj─Öcie. - Nie wiedzia┼éem, ┼╝e tak to si─Ö odbywa. Nawet tego nie dostrzegam. Ale podejrzewam, ┼╝e mo┼╝e to budowa─ç pozytywne skojarzenia z produktem - m├│wi Wojciech, urz─Ödnik z Warszawy. Jego obawy potwierdza dr Rafa┼é Krzysztof Ohme, psycholog reklamy

- Product placement ma bardzo du┼╝e oddzia┼éywanie na widz├│w, poniewa┼╝ jest bardziej wiarygodny ni┼╝ tradycyjna reklama. Badania, kt├│re prowadzi┼éem na temat postrzegania umieszczenia produkt├│w np. w filmach, pokazuj─ů, ┼╝e przeci─Ötny widz uwa┼╝a, ┼╝e produkt znalaz┼é si─Ö tam ze wzgl─Ödu na jego wysok─ů jako┼Ť─ç albo dlatego, ┼╝e to ulubiona marka aktorki, kt├│ra go u┼╝ywa - podkre┼Ťla Ohme.

Urz─Ödnicy unijni ju┼╝ pracuj─ů nad tym, by product placement by┼é prawnie dozwolony w ca┼éej Wsp├│lnocie. Latem 2007 r. zako┼äczy si─Ö w Parlamencie Europejskim proces ustawodawczy liberalizuj─ůcy dyrektyw─Ö „Telewizja bez granic”. Jeden z jej zapis├│w dopuszcza stosowanie product placement. - Kraje cz┼éonkowskie b─Öd─ů musia┼éy dostosowa─ç do niej swoje wewn─Ötrzne rozwi─ůzania prawne. Potrzeba na to oko┼éo 15 miesi─Öcy - powiedzia┼é „Dziennikowi” Martin Selmayr, rzecznik prasowy Viviane Reding - komisarz ds. spo┼éecze┼ästwa informacyjnego i medi├│w. Przewiduje, ┼╝e na prze┼éomie 2008 i 2009 r. zacznie ona obowi─ůzywa─ç w ca┼éej Unii Europejskiej. Oznacza to, ┼╝e reklamodawca b─Ödzie m├│g┼é zap┼éaci─ç np. stacji telewizyjnej za to, ┼╝e bohaterowie produkowanego przez ni─ů serialu b─Öd─ů u┼╝ywali artyku┼é├│w konkretnej marki.

Wej┼Ťcie dyrektywy w ┼╝ycie mo┼╝e wprowadzi─ç ukryt─ů reklam─Ö nie tylko do telewizji i film├│w. Zdaniem analityk├│w PQ Media firmy zaczn─ů wkr├│tce wplata─ç swoje logo i produkty w artyku┼éy prasowe, akcje powie┼Ťci, a nawet w teksty piosenek. Tak jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie ta forma reklamy jest dozwolona. I producenci s─ů gotowi s┼éono zap┼éaci─ç za przemycenie ukrytej reklamy do film├│w i seriali. Dla przyk┼éadu gwiazd─ů filmu Stevena Spielberga „Ja, robot” by┼éo Audi, Matrixa jeden z modeli Nokii, a „Cast Away” firma kurierska Fe-dEx. Jak wyliczy┼éa firma PQ Media, wydatki na product placement na ca┼éym ┼Ťwiecie wynios─ů w tym roku 7,4 mld dol., za┼Ť w 2010 r. nawet 14 mld dol. To nawet o┼Ťmiokrotnie wi─Öcej, ni┼╝ wynosi warto┼Ť─ç ca┼éego polskiego rynku reklamy.

Sk─ůd takie zainteresowanie product placement? To jedna z nielicznych form reklamy, kt├│ra nie denerwuje odbiorcy i jest nieinwazyjna. - Najbardziej pasuje do wyrob├│w kojarz─ůcych si─Ö z rozrywk─ů: napoje, alkohole, papierosy czy samochody z g├│rnej p├│┼éki -m├│wi Piotr R─Öczajski, dyrektor dzia┼éu strategii agencji reklamowej Saatchi & Saatchi. Na ┼Ťwiecie s┼éu┼╝y budowaniu ┼Ťwiadomo┼Ťci. -Zw┼éaszcza nowych wprowadzanych na rynek produkt├│w i marek. Pokazuje je bowiem w sytuacji, kiedy s─ů u┼╝ywane. Szczeg├│lnie dzia┼éa na odbiorc├│w, kt├│rzy uodpornili si─Ö na tradycyjn─ů reklam─Ö - m├│wi Konrad Pud┼éo, w┼éa┼Ťciciel firmy badawczej Pentagon Research. Jako przyk┼éad skuteczno┼Ťci podaje piwo Pil-sner Ur─ůuell, kt├│rego ekspozycja w programie „Big Brother” zwi─Ökszy┼éa ┼Ťwiadomo┼Ť─ç o ponad 50 proc. -poda┼é "Dziennik".

(Wirtualnemedia)

Wersja do druku

Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!

11 Sierpnia 1945 roku
Zmarł Stefan Jaracz, polski aktor, reżyser (ur. 1883)


11 Sierpnia 1673 roku
Zmarł Krzysztof Żegocki, partyzant z czasów potopu szwedzkiego - biskup chełmski (ur. 1618)


Zobacz wi─Öcej