Piątek 19 Kwietnia 2024r. - 110 dz. roku,  Imieniny: Alfa, Leonii, Tytusa

| Strona główna | | Mapa serwisu 

dodano: 11.10.06 - 11:33     Czytano: [2005]

Ukryte reklamy

Zaatakują nas ukryte reklamy

Za dwa, trzy lata branżę reklamową czeka gigantyczny przewrót. UE zezwoli na stosowanie product placementu.

Już za kilkanaście miesięcy w całej Unii Europejskiej dozwolone będzie umieszczanie ukrytych reklam w serialach, filmach, grach komputerowych, a nawet książkach. Obecnie unijne prawo na to nie zezwala. Ale jego obchodzenie nie jest dla reklamodawców żadnym problemem - podał "Dziennik".

Bohaterka „M jak Mi-łość” jeździ Fiatem Pandą, oficerowie z „Kryminalnych” Toyotami, a bohaterowie „Rodziny zastępczej” zajadają się KinderDelice i Nutellą. Obecność tych produktów to nie przypadek, lecz tzw. product pla-cement. Choć obecnie nie jest on w Polsce dozwolony, reklamodawcy omijają go, stosując... sponsoring. Najgorsze jest jednak to, że niewielu widzów ma o tym pojęcie. - Nie wiedziałem, że tak to się odbywa. Nawet tego nie dostrzegam. Ale podejrzewam, że może to budować pozytywne skojarzenia z produktem - mówi Wojciech, urzędnik z Warszawy. Jego obawy potwierdza dr Rafał Krzysztof Ohme, psycholog reklamy

- Product placement ma bardzo duże oddziaływanie na widzów, ponieważ jest bardziej wiarygodny niż tradycyjna reklama. Badania, które prowadziłem na temat postrzegania umieszczenia produktów np. w filmach, pokazują, że przeciętny widz uważa, że produkt znalazł się tam ze względu na jego wysoką jakość albo dlatego, że to ulubiona marka aktorki, która go używa - podkreśla Ohme.

Urzędnicy unijni już pracują nad tym, by product placement był prawnie dozwolony w całej Wspólnocie. Latem 2007 r. zakończy się w Parlamencie Europejskim proces ustawodawczy liberalizujący dyrektywę „Telewizja bez granic”. Jeden z jej zapisów dopuszcza stosowanie product placement. - Kraje członkowskie będą musiały dostosować do niej swoje wewnętrzne rozwiązania prawne. Potrzeba na to około 15 miesięcy - powiedział „Dziennikowi” Martin Selmayr, rzecznik prasowy Viviane Reding - komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego i mediów. Przewiduje, że na przełomie 2008 i 2009 r. zacznie ona obowiązywać w całej Unii Europejskiej. Oznacza to, że reklamodawca będzie mógł zapłacić np. stacji telewizyjnej za to, że bohaterowie produkowanego przez nią serialu będą używali artykułów konkretnej marki.

Wejście dyrektywy w życie może wprowadzić ukrytą reklamę nie tylko do telewizji i filmów. Zdaniem analityków PQ Media firmy zaczną wkrótce wplatać swoje logo i produkty w artykuły prasowe, akcje powieści, a nawet w teksty piosenek. Tak jest w Stanach Zjednoczonych, gdzie ta forma reklamy jest dozwolona. I producenci są gotowi słono zapłacić za przemycenie ukrytej reklamy do filmów i seriali. Dla przykładu gwiazdą filmu Stevena Spielberga „Ja, robot” było Audi, Matrixa jeden z modeli Nokii, a „Cast Away” firma kurierska Fe-dEx. Jak wyliczyła firma PQ Media, wydatki na product placement na całym świecie wyniosą w tym roku 7,4 mld dol., zaś w 2010 r. nawet 14 mld dol. To nawet ośmiokrotnie więcej, niż wynosi wartość całego polskiego rynku reklamy.

Skąd takie zainteresowanie product placement? To jedna z nielicznych form reklamy, która nie denerwuje odbiorcy i jest nieinwazyjna. - Najbardziej pasuje do wyrobów kojarzących się z rozrywką: napoje, alkohole, papierosy czy samochody z górnej półki -mówi Piotr Ręczajski, dyrektor działu strategii agencji reklamowej Saatchi & Saatchi. Na świecie służy budowaniu świadomości. -Zwłaszcza nowych wprowadzanych na rynek produktów i marek. Pokazuje je bowiem w sytuacji, kiedy są używane. Szczególnie działa na odbiorców, którzy uodpornili się na tradycyjną reklamę - mówi Konrad Pudło, właściciel firmy badawczej Pentagon Research. Jako przykład skuteczności podaje piwo Pil-sner Urąuell, którego ekspozycja w programie „Big Brother” zwiększyła świadomość o ponad 50 proc. -podał "Dziennik".

(Wirtualnemedia)

Wersja do druku

Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!

19 Kwietnia 1899 roku
Zmarł Stanisław Kierbedź, konstruktor mostów (ur. 1810)


19 Kwietnia 1943 roku
Wybuch powstania żydowskiego w getcie założonym przez Niemców w okupowanej Warszawie


Zobacz więcej