Poniedzia┼éek 24 Czerwca 2024r. - 176 dz. roku,  Imieniny: Danuty, Jana, Janiny

| Strona g┼é├│wna | | Mapa serwisu 

dodano: 30.05.24 - 12:35     Czytano: [167]

Dział: Godne uwagi

Corpus Christi - Boże Ciało


Uroczysto┼Ť─ç Naj┼Ťwi─Ötszego Cia┼éa i Krwi Chrystusa czyli "Bo┼╝e Cia┼éo", to jedno z najwa┼╝niejszych ┼Ťwi─ůt w Ko┼Ťciele katolickim. Najstarsza nazwa tej uroczysto┼Ťci brzmia┼éa "Festum Eucharistiae" czyli "┼Ťwi─Öto Eucharystii".

Bo┼╝e Cia┼éo stwarza wspania┼é─ů okazj─Ö do rozwa┼╝ania tajemnicy Eucharystii, jest okazj─ů do zamanifestowania naszej wiary wobec Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu. Jest to "sakrament mi┼éosierdzia, znak jedno┼Ťci, w─Öze┼é mi┼éo┼Ťci, uczta paschalna, w kt├│rej po┼╝ywamy Chrystusa, w kt├│rej dusza nape┼énia si─Ö ┼éask─ů i otrzymuje zadatek przysz┼éej chwa┼éy" (Konstytucja o liturgii ┼Ťwi─Ötej, 47).

I cho─ç u┼╝ywa si─Ö w nazwie tylko "Bo┼╝e Cia┼éo", wiadomo, ┼╝e chodzi tu r├│wnie┼╝ o Naj┼Ťwi─Ötsz─ů Krew, kt├│re dopiero razem stanowi─ů ca┼éego Chrystusa. Ko┼Ťci├│┼é rozumie to i wyra┼╝a w fakcie, ┼╝e nie zawsze podaje si─Ö wiernym do spo┼╝ycia Eucharysti─Ö w dw├│ch postaciach; wystarczy jedna posta─ç Chleba albo Wina, kt├│ra automatycznie zak┼éada konieczne dope┼énienie. Podobnie dzieje si─Ö z wystawieniem Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu, kt├│re g┼é├│wnie polega na adoracji Chrystusa pod postaci─ů Chleba Eucharystycznego.

Nasz Pan Jezus Chrystus ustanowi┼é Naj┼Ťwi─Ötszy Sakrament przy Ostatniej Wieczerzy.

"Nast─Öpnie wzi─ů┼é chleb, odm├│wiwszy dzi─Ökczynienie, po┼éama┼é go i poda┼é im, m├│wi─ůc: Tak samo i kielich [wzi─ů┼é] po wieczerzy, m├│wi─ůc: Ten kielich to Nowe Przymierze we Krwi mojej, kt├│ra za was b─Ödzie wylana".
Łk, 22, 19-20

Inicjatork─ů ustanowienia ┼Ťwi─Öta Bo┼╝ego Cia┼éa by┼éa ┼Ťw. Julianna z Cornillon (1192-1258). Centralnym wydarzeniem w jej ┼╝yciu by┼éa wizja, kt├│ra po raz pierwszy mia┼éa miejsce w 1209 r., a p├│┼║niej by┼éa wielokrotnie powtarzana. Julianna och┼éoni─Öta modlitw─ů ujrza┼éa tarcz─Ö ksi─Ö┼╝yca z ma┼é─ů czarn─ů plamk─ů. Wizja ta powtarza┼éa si─Ö.

Po dyskusjach z teologami Juliana ostatecznie zinterpretowa┼éa swoj─ů wizj─Ö jako instrukcj─Ö od Chrystusa: ksi─Ö┼╝yc reprezentuje rok ko┼Ťcielny, ale czarna okr─ůg┼éa plama reprezentuje brak ┼Ťwi─Öta, aby odda─ç cze┼Ť─ç ┼Ťwi─Ötej Hostii. Przez dziesi─Öciolecia jednak Juliana zachowywa┼éa t─Ö interpretacj─Ö dla siebie.

W 1230 r. zosta┼éa wybrana na przeorysz─Ö swojego klasztoru. Kiedy zosta┼éa przeorysz─ů, zacz─Ö┼éa opowiada─ç si─Ö za adoracj─ů Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu poza Msz─ů ┼Üwi─Öt─ů. Czyni─ůc to, narazi┼éa si─Ö na drwiny i sprzeciw we w┼éasnym kr─Ögu. Nie przeszkodzi┼éo jej to w pisaniu do przyw├│dc├│w ko┼Ťcielnych i teolog├│w, w tym dominikanina Hugona z Saint-Cher, wzywaj─ůc ich do pracy na rzecz ustanowienia ┼Ťwi─Öta sakrament├│w.

Op├│r, jaki napotka┼éa we w┼éasnej wsp├│lnocie, cz─Ö┼Ťciowo z r─ůk prze┼éo┼╝onego augustian├│w Rogera, doprowadzi┼é do jej wygnania z klasztoru.

Ksi─ů┼╝e i biskup Robert de Thorate, kt├│ry wierzy┼é w autentyczno┼Ť─ç misji Juliany, ustanowi┼é ┼Ťwi─Öto Bo┼╝ego Cia┼éa w swojej diecezji w 1246 roku. Dzie┼ä Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu obchodzono tam w drugi czwartek po Zes┼éaniu Ducha ┼Üwi─Ötego.

Trzy lata po ┼Ťmierci Julianny, Jacques Pantal├ęon, kt├│ry by┼é archidiakonem w Liege, zosta┼é biskupem Rzymu. Ten, kt├│ry przyj─ů┼é imi─Ö Urban IV, by┼é jej kierownikiem duchowym, a zatem dobrze zna┼é jej nabo┼╝e┼ästwo do Naj┼Ťwi─Ötszego Sakramentu. Papie┼╝ Urban IV postanowi┼é w 1264 r., ca┼ékowicie zgodnie z uznanymi wizjami Julianny, ustanowi─ç ┼Ťwi─Öto Cia┼éa i Krwi Pa┼äskiej (znane nam jako ┼Ťwi─Öto Bo┼╝ego Cia┼éa) dla ca┼éego Ko┼Ťcio┼éa.

W ikonografii ┼Ťw. Juliana nosi str├│j augustianki i trzyma monstrancj─Ö z hosti─ů, a czasem tak┼╝e lask─Ö.

W Polsce Bo┼╝e Cia┼éo po raz pierwszy wprowadzone zosta┼éo w diecezji krakowskiej w 1320 r. przez biskupa Nankiera. Na synodzie gnie┼║nie┼äskim w 1420 r. uroczysto┼Ť─ç uznana zosta┼éa za powszechn─ů, obchodzon─ů we wszystkich ko┼Ťcio┼éach w naszej Ojczy┼║nie. Istotnym wydarzeniem podczas obchod├│w tego ┼Ťwi─Öta by┼éy barwne, rozbrzmiewaj─ůce ┼Ťpiewem procesje, kt├│re przetrwa┼éy do naszych czas├│w.

Integralnym elementem obchod├│w Uroczysto┼Ťci Bo┼╝ego Cia┼éa, poza uroczy┼Ťcie celebrowan─ů Msz─ů ┼Ťwi─Öt─ů, s─ů te┼╝ procesje z Naj┼Ťwi─Ötszym Sakramentem oraz ┼Ťpiewanie Ewangelii przy czterech o┼étarzach na trasie procesji. Idea czterech o┼étarzy zwi─ůzana jest z liczb─ů ewangelist├│w, czyli ┼Ťw. Markiem, ┼Ťw. Janem, ┼Ťw. ┼üukaszem i ┼Ťw. Mateuszem. Przy o┼étarzach wierni s┼éuchaj─ů fragment├│w Ewangelii. Sama procesja ma szczeg├│lne znaczenie dla Polak├│w, gdy┼╝ przez wieki pe┼éni┼éa szczeg├│ln─ů rol─Ö, umacniaj─ůc spo┼éecze┼ästwo w wierze w Chrystusa, a szczeg├│lnego znaczenia nabra┼éa po okresie rozbior├│w. Polacy manifestowali w ten spos├│b nie tylko swoje przywi─ůzanie do wiary, ale tak┼╝e przynale┼╝no┼Ť─ç narodow─ů. Na zako┼äczenie udzielane jest uroczyste b┼éogos┼éawie┼ästwo sakramentalne.

POLSKA KATOLICKA - NIE LAICKA

Wersja do druku

Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!

24 Czerwca 1946 roku
Podczas pr├│by przebicia si─Ö przez kordon ob┼éawy ko┼éo wsi Piotr├│wek na Lubelszcz. zgin─ů┼é major Marian Bernaciak ps. "Orlik", dow├│dca Inspekt. WiN Pu┼éawy


24 Czerwca 1812 roku
Napoleon rozpocz─ů┼é wojn─Ö przeciw Rosji.


Zobacz wi─Öcej