Dodano: 23.06.20 - 22:12 | Dział: Interwencje

Interwencja Reduty w Philosophy Now





Szanowni Państwo

W wyniku naszej interwencji redakcja Philosphy Now zapowiedziaÅ‚a opublikowanie wyjaÅ›nienia i przeprosin w nastÄ™pnym numerze. Interwencja miaÅ‚a zwiÄ…zek z faÅ‚szywÄ… tezÄ… zawartÄ… w artykule pt. “Those Who Justify Genocide (https://philosophynow.org/issues/138/Those_Who_Justify_Genocide). Autor tekstu, Michael McManus twierdziÅ‚, że w czasie II wojny Å›wiatowej istniaÅ‚y „polskie szwadrony Å›mierci” („Polish death squads”).

W cytowanym artykule autor uważaÅ‚, powoÅ‚ujÄ…c siÄ™ na książkÄ™ Christophera Browninga „Ordinary Men: Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland”, w której historyk ten opisaÅ‚ dziaÅ‚ania 101. Policyjnego Batalionu Rezerwy mordujÄ…cego Å»ydów na terenie Lubelszczyzny. CzÅ‚onkowie batalionu, zÅ‚ożeni z niemieckich policjantów z Hamburga, dokonujÄ…cy zbrodni na Å»ydach stali siÄ™ tym samym dla McManusa powodem do nazwania takich jednostek mianem „polskich szwadronów Å›mierci”. WysÅ‚aliÅ›my do redakcji portalu list, w którym domagaliÅ›my siÄ™ korekty i przeprosin.

…..

Poniżej treść listu:


Grant Bartley (Editor)
Philosophy Now
43a Jerningham Road
London
SE14 5NQ
United Kingdom


Szanowni Państwo!

Piszemy do PaÅ„stwa, aby zwrócić uwagÄ™ na artykuÅ‚ „Those Who Justify Genocide” (https://philosophynow.org/issues/138/Those_Who_Justify_Genocide), który zawiera wiele nieporozumieÅ„ i faÅ‚szywych informacji, znieksztaÅ‚cajÄ…cych historiÄ™ Holokaustu.
W artykule Michael McManus przypomina historiÄ™ 101. Policyjnego Batalionu Rezerwy, przedstawionÄ… przez Christophera Browninga w jego przeÅ‚omowym dziele „Zwykli ludzie” (1992). Policyjny Batalion Rezerwy skÅ‚adaÅ‚ siÄ™ z mniej lub bardziej zwyczajnych policjantów z Hamburga w Niemczech, którzy w czasie II wojny Å›wiatowej popeÅ‚niali makabryczne morderstwa na Å»ydach w okupowanej Polsce. UderzajÄ…ce jest to, że policjanci nie zostali zmuszeni do udziaÅ‚u w tych masowych morderstwach; pozwolono im odmówić uczestnictwa, a ci, którzy to zrobili, nie zostali ukarani. OczywiÅ›cie jest to wartoÅ›ciowy temat do analizy z filozoficznego punktu widzenia, który z pewnoÅ›ciÄ… zasÅ‚uguje na omówienie.
Jednak z jakiegoÅ› powodu McManus wydaje siÄ™ wierzyć, że Hamburg - drugie co do wielkoÅ›ci miasto Niemiec i tradycyjne centrum niemieckiego protestantyzmu od poczÄ…tku XVI wieku - znajduje siÄ™ w katolickiej Polsce i że policjanci byli Polakami, a nie Niemcami. O niemieckich policjantach pisze: „CzÅ‚onkowie polskich szwadronów Å›mierci, wychowani w kraju katolickim, powinni byli mieć takie same obowiÄ…zki. Jednak żaden z przypadków zbadanych przez Browninga nie wykazywaÅ‚ jakichkolwiek oznak zasad religijnych”.
Chociaż prawdą jest, że Polska i Niemcy są sąsiadami i kraje te sąsiadowały ze sobą na początku II wojny światowej, ich historia była zupełnie inna. Niemcy wywołały drugą wojnę światową, atakując Polskę 1 września 1939 roku. Niemiecka inwazja i okupacja Polski była wyjątkowo brutalna; pod koniec wojny stolica została całkowicie zniszczona, a miliony Polaków zginęło. Grupą, która najbardziej ucierpiała w okupowanej Polsce byli polscy Żydzi, którzy zostali niemal całkowicie unicestwieni przez Niemcy. Jak podkreśla McManus, istniały próby pomocy Żydom ze strony Polaków, ale wywoływały one bardzo wrogą reakcję. Do 1941 r. pomoc Żydom w jakikolwiek sposób, w jakiejkolwiek formie była karana śmiercią. Rok później, nawet niezgłoszenie osoby ukrywającej Żydów podlegało karze śmierci. Egzekucje te były przeprowadzane publicznie i często nawet dzieci i niemowlęta były im poddane (jak to miało miejsce w przypadku rodziny Ulmów). Stoi to w wyraźnej sprzeczności z niemieckimi policjantami, którzy mieli pełne prawo nie brać udziału w mordowaniu Żydów.
Uznanie, że Polska i Niemcy to dwa różne kraje, które doÅ›wiadczyÅ‚y II wojny Å›wiatowej na dwa znacznie różniÄ…ce siÄ™ sposoby, nie jest - jak pisze McManus - przykÅ‚adem „gÅ‚upich przywódców, którzy zamiast tego postanowili sprzymierzyć siÄ™ z tymi, co zaprzeczajÄ… swojej historii - takimi jako manipulatorzy rzÄ…dzÄ…cy TurcjÄ… i negujÄ…cy tureckÄ… odpowiedzialność za ludobójstwo ormiaÅ„skich chrzeÅ›cijan w latach 1915–1922".
Wzywamy do korekty i przeprosin.

Maciej Åšwirski
Prezes Reduty Dobrego Imienia –
Polskiej Ligi Przeciw Zniesławieniom
Warszawa, 05.06.2020 r.