Dodano: 08.10.18 - 21:21 | Dział: Interwencje

List do Papieża Franciszka





Jego Świątobliwość Papież Franciszek
Za pośrednictwem
Jego Ekscelencji
+ Salvatore Pennacchio
Nuncjusza Apostolskiego
Al. Jana Chrystiana Szucha 12
00-582 Warszawa

Wasza Świątobliwość!

Podobnie jak większość moich rodaków z dużym zainteresowaniem śledziłem wizytę apostolską Waszej Świątobliwości na Litwie, kraju który za sprawą wspólnej historii jest wyjątkowo bliski Polakom.

Owa wspólna historia ma swoje korzenie w przeÅ‚omowym dla Litwy wydarzeniu, jakim byÅ‚a chrystianizacja w 1386 roku. MiaÅ‚a ona Å›cisÅ‚y zwiÄ…zek z małżeÅ„stwem pogaÅ„skiego wówczas wÅ‚adcy Litwy JagieÅ‚Å‚y z chrzeÅ›cijaÅ„skÄ… wÅ‚adczyniÄ… Polski – Å›w. JadwigÄ…. W ten sposób, dziÄ™ki Polsce, Litwa przyjęła naukÄ™ Chrystusa, co wÅ‚Ä…czyÅ‚o jÄ… do krÄ™gu cywilizacji chrzeÅ›cijaÅ„skiej. To małżeÅ„stwo i koronacja ksiÄ™cia litewskiego na króla Polski poÅ‚Ä…czyÅ‚a oba narody wiążąc je osobÄ… wspólnego wÅ‚adcy – uniÄ… personalnÄ…. W 1569 roku oba narody podjęły decyzjÄ™ o zwiÄ…zaniu siÄ™ uniÄ… realnÄ… i utworzyÅ‚y wspólne paÅ„stwo – RzeczpospolitÄ… Obojga Narodów (zÅ‚ożone z Korony Polskiej i Wielkiego KsiÄ™stwa Litewskiego), Å‚Ä…czÄ…c siÄ™ zarówno politycznie jak i duchowo. Ta więź rozerwana zostaÅ‚a u schyÅ‚ku XVIII wieku poprzez rozbiory dokonane przez agresywne absolutystyczne paÅ„stwa sÄ…siedzkie – RosjÄ™, Prusy i AustriÄ™, które poÅ‚ożyÅ‚y kres istnieniu wspólnego paÅ„stwa Polaków i Litwinów, a także innych narodów (BiaÅ‚orusinów, UkraiÅ„ców, Å»ydów, dla których byÅ‚o schronieniem) paÅ„stwa demokracji szlacheckiej.

Po 120 latach niewoli, w 1918 roku, na skutek ówczesnych uwarunkowaÅ„ politycznych, nie doszÅ‚o do odrodzenia tamtego wspólnego paÅ„stwa. OdrodziÅ‚a siÄ™ Polska, a Wielkie KsiÄ™stwo Litewskie pozostaÅ‚o rozdarte na części – wiÄ™ksza jego część pozostaÅ‚a pod wÅ‚adzÄ… Rosji sowieckiej, część zachodnia zostaÅ‚a wÅ‚Ä…czona do Polski a z pozostaÅ‚ych ziem utworzono samodzielne paÅ„stwo litewskie. To byÅ‚ bardzo bolesny podziaÅ‚. Z jego powodu cierpiaÅ‚ bardzo bÅ‚. biskup wileÅ„ski Jerzy Matulewicz, Litwin i odnowiciel polskiego zakonu marianów, gorÄ…cy patriota litewski i polski zarazem.

Relacje polsko – litewskie to kilkaset lat wspólnej historii i wypÅ‚ywajÄ…cej z niej spuÅ›cizny naukowo – kulturalnej. To także tragiczne w skutkach zmierzenie siÄ™ obu narodów z najokrutniejszymi totalitaryzmami XX wieku: z niemieckim nazizmem i sowieckim komunizmem.

MajÄ…c tÄ™ Å›wiadomość z zaskoczeniem i niedowierzaniem odebraÅ‚em sÅ‚owa Waszej ÅšwiÄ…tobliwoÅ›ci wygÅ‚oszone 26 wrzeÅ›nia w drodze powrotnej z wizyty apostolskiej na Litwie. PodkreÅ›lajÄ…c, że kraj ten wiele wycierpiaÅ‚ ze wschodu i z zachodu, zwracajÄ…c siÄ™ do Litwinów, Wasza ÅšwiÄ…tobliwość dodaÅ‚ „kiedy pomyÅ›li siÄ™ o wschodzie, jest tam wasza trudna historia. Ale część tej tragicznej historii przyszÅ‚a z Zachodu, od Niemców, od Polaków, ale przede wszystkim od nazizmu”.

Te sÅ‚owa raniÄ… Polaków, których przodkowie – jako współgospodarze należących dziÅ› do Litwy ziem Wielkiego KsiÄ™stwa Litewskiego – razem z Litwinami, BiaÅ‚orusinami i Å»ydami potrafili budować dobre relacje i mimo różnic, we wzajemnym szacunku, dziaÅ‚ać na rzecz dobra wspólnego. Te sÅ‚owa raniÄ… także tych Polaków, których przodkowie krzewili oÅ›wiatÄ™ i naukÄ™, a także kultywowali chrzeÅ›cijaÅ„stwo, proszÄ…c o wstawiennictwo MatkÄ™ BoskÄ… OstrobramskÄ…. Te sÅ‚owa sÄ… także wielkÄ… niesprawiedliwoÅ›ciÄ… wobec tych, których przodkowie byli w bestialski sposób mordowani przez niemieckich i sowieckich okupantów.

Niestety, wspólne karty naszej historii znajÄ… i takie przypadki jak zbrodnia w Ponarach pod Wilnem, gdzie Niemcy wspomagani przez ochotnicze litewskie oddziaÅ‚y Ypatingasis būrys zamordowali ponad 100 tys. ludzi: ok. 80 tys. Å»ydów i blisko 20 tys. Polaków, w tym inteligencjÄ™ polskÄ… zamieszkaÅ‚Ä… na Litwie razem ze znamienitymi profesorami Uniwersytetu im. Stefana Batorego w Wilnie. Moja Ciotka cudem uniknęła tam Å›mierci.

Dzisiaj pamiętając o wspólnej, niekiedy podszytej urazami przeszłości, musimy budować nowe, dobre relacje. Musimy to jednak robić w duchu prawdy i na jej fundamencie, zwłaszcza w obliczu trudnej sytuacji geopolitycznej i zagrożeń związanych z rewolucją kulturową.

Słowa przypisujące Polakom współodpowiedzialność za tragiczną historię Litwy, stawiające ich w jednym szeregu z Niemcami i dokonanymi przez nich zbrodniami pozostają poza nurtem prawdy, próbując zrównać rolę sprawcy i ofiary. Wpisują się one także w bardzo niebezpieczny trend pewnych wrogich Polsce środowisk, które dla osiągnięcia korzyści materialnych i politycznych szerzą dezinformację m.in. poprzez przypisywanie Polakom cudzych zbrodni.

Licząc na zrozumienie zwracam się do Waszej Świątobliwości z pokorną prośbą o naprawienie tej niewątpliwej szkody wyrządzonej wizerunkowi Polski i Polaków poprzez wydanie stosownego oświadczenia. Szkody, która jest tym większa, że słowa Waszej Świątobliwości padły w momencie wzmożonych niesprawiedliwych ataków na Kościół Katolicki, a Naród Polski w ciągu swoich tysiącletnich dziejów pozostał wierny Stolicy Apostolskiej.

Maciej Åšwirski
Prezes Reduty Dobrego Imienia
Polskiej Ligi przeciw Zniesławieniom