Dodano: 12.05.18 - 18:46 | Dział: W kręgu wydarzeń

Zawsze przeciw





W czwartek późnym wieczorem Sejm przegÅ‚osowaÅ‚ tzw. specustawÄ™ dotyczÄ…cÄ… budowy w Baranowie (gmina Grodzisk Mazowiecki) Centralnego Portu Komunikacyjnego ”Solidarność” (CPK)

Zarówno posÅ‚owie Platformy jak i Nowoczesnej gÅ‚osowali przeciwko realizacji tej inwestycji, a w dyskusji nad tym projektem używali sformuÅ‚owaÅ„, że CPK to „gigantomania oparta o specjalnÄ… ustawÄ™” (Andrzej Halicki-PO), czy „budowa socjalistycznej Nowej Huty” (MichaÅ‚ Jaros - Nowoczesna).

Tego rodzaju argumenty szczególnie w ustach posłów Platformy, brzmiÄ… co najmniej zastanawiajÄ…co, w sytuacji, kiedy to wÅ‚aÅ›nie w czasie rzÄ…dów PO-PSL zlecono za miliony zÅ‚otych przygotowanie wielu ekspertyz, których konkluzjami byÅ‚a konieczność budowy nowego portu lotniczego w sytuacji caÅ‚kowitego zapchania siÄ™ „OkÄ™cia” pod koniec 2020 roku.

Z tych planów zrezygnowano dopiero wtedy, kiedy „LOT” znalazÅ‚ siÄ™ na granicy upadÅ‚oÅ›ci, a premier Donald Tusk publicznie powiedziaÅ‚, że nie bÄ™dzie tego przedsiÄ™biorstwa ratowaÅ‚, tylko, dlatego, że jest okreÅ›lany jako narodowy przewoźnik (dopiero teraz po wielu miesiÄ…cach przesÅ‚uchaÅ„ przed komisjÄ… Å›ledczÄ… ds. Amber Gold, dowiadujemy siÄ™ o przyczynach doprowadzenia „LOT-u” prawie do bankructwa).

Przypomnijmy, że razem z CPK, przyjęto jednocześnie koncepcje modernizacji sieci kolejowej, która pozwoli na dotarcie do nowego lotniska z każdego regionu naszego kraju, a także odpowiednią modernizację sieci drogowej (przebudowę autostrady A-2 oraz budowę autostradowej obwodnicy Warszawy).

Wcześniej, bo w połowie września poprzedniego roku rząd podjął decyzję, że CPK zostanie zlokalizowany w Baranowie koło Grodziska Mazowieckiego (ok. 40 km od Warszawy), gdzie przebiega autostrada A-2, a także linia kolejowa z Warszawy do Żyrardowa.

Nowy port lotniczy będzie budowany na obszarze ok. 3 tys. hektarów, do końca roku 2019 będą trwać prace przygotowawcze, a sama realizacja inwestycji ma trwać 8 lat, a więc powinien być otwarty w 2027 roku.

Jak zapowiedział przy tej okazji pełnomocnik rządu ds. realizacji CPK Mikołaj Wild, to wręcz ostateczny moment, żeby taką decyzję podjąć, ponieważ obecny Port Lotniczy w Warszawie, w błyskawicznym tempie wykorzystuje swoje możliwości, a przyrost liczby pasażerów w ujęciu rok do roku jest dosłownie oszałamiający.

Dość powiedzieć, że w roku 2016, stoÅ‚eczny port lotniczy obsÅ‚użyÅ‚ 12,8 mln pasażerów, w 2017 roku blisko 16 mln, a w I kwartale 2018 roku już ponad 5 mln, co oznacza, że bardzo prawdopodobne, że w tym roku „OkÄ™cie” może zbliżyć siÄ™ do 20 mln obsÅ‚użonych pasażerów.

A ponieważ przepustowość Lotniska Chopina w Warszawie jest szacowana maksymalnie na 20 mln pasażerów rocznie, to może się okazać, że już w latach 2019-2020, przedsiębiorstwo Polskie Porty Lotnicze będzie musiało podjąć decyzje o przeniesieniu lotów czarterowych i nisko kosztowych poza Warszawę.

Już parę miesięcy wcześniej, kiedy pojawiły się pierwsze informacje o tym, że rząd zamierza podjąć decyzję o budowie CPK, pojawiły się w naszym kraju głosy zarówno polityków opozycji jak i wspierających ich mediów, że ta inwestycja będzie zupełnie nieopłacalna.

Politycy opozycji sugerowali, że podjęcie przez rząd decyzji o budowie CPK, będzie absolutnie nieodpowiedzialne, ponieważ narazi Polskę na poniesienie ogromnych kosztów, bez nadziei, że kiedykolwiek się one zwrócą.

Ba odezwaÅ‚ siÄ™ w tej sprawie nawet prezes niemieckich linii lotniczych „Lufthansa”, który jak można siÄ™ domyÅ›lać, nie tylko skrytykowaÅ‚ ten pomysÅ‚, ale także próbowaÅ‚ wykazać jego nieopÅ‚acalność.

Bardzo zdecydowanie za budowÄ… CPK opowiedziaÅ‚ siÄ™ prezes PLL „LOT S.A.” RafaÅ‚ Milczarski, który stwierdziÅ‚, że nowy port przesiadkowy w Polsce, to projekt, który może być gigantycznym skokiem gospodarczym dla naszego kraju.

Zdaniem Milczarskiego „po raz pierwszy w Polsce rzÄ…d, chce podjąć faktyczny i ogromny wysiÅ‚ek, wziÄ™cia na siebie ciężaru strategicznej decyzji o absolutnie dÅ‚ugoterminowym znaczeniu”. WedÅ‚ug prezesa LOT-u, dziÄ™ki nowemu lotnisku, które bÄ™dzie swoistym hubem w Centralnej i Wschodniej Europie, bÄ™dzie on biznesowym przewoźnikiem, który zintegruje potrzeby przewozowe bardzo wielu narodowoÅ›ci na tym obszarze.

Oszacowano koszt realizacji pierwszej fazy CPK na 31 do 35 mln zł, co pozwoli między innymi na zbudowanie terminalu do obsługi 50 mln pasażerów rocznie (docelowo ma obsługiwać 100 mln pasażerów w ciągu roku), a także połączeń drogowych i kolejowych.

Uchwalona ustawa przewiduje w zakresie finansowania tego przedsięwzięcia daleko idącą elastyczność, a pełnomocnik spodziewa się poważnych ofert zewnętrznych zaangażowania finansowego, przy czym inwestycja musi zachować charakter publiczny.
Szkoda, wiÄ™c, że „totalna opozycja” tak zapÄ™dziÅ‚a siÄ™ w krytykowaniu wszystkiego, co proponuje rzÄ…d Zjednoczonej Prawicy, że nawet tak strategiczne przedsiÄ™wziÄ™cie dla przyszÅ‚oÅ›ci naszego kraju jest w stanie kontestować.

Można wręcz podejrzewać, że gdyby taka opozycja istniała w II Rzeczpospolitej, kwestionowałaby zarówno propozycję budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego jak i portu i miasta Gdyni.

autor: Zbigniew Kuźmiuk
Doktor nauk ekonomicznych, wykładowca akademicki, europoseł z ramienia PiS
wPolityce

.........................................................

Opozycja gÅ‚osuje przeciw, bo musi, musi pokazać, że jest inna niż rzÄ…dzÄ…cy. I to wÅ‚aÅ›nie czasami wyglÄ…da komicznie, wrÄ™cz obciachowo a nawet niekiedy antypolsko, gdy chodzi o dobro wszystkich Polaków i kolejne pokolenia. Ciekawe jakby gÅ‚osowali totalni, gdyby np. rzÄ…d chciaÅ‚ ustawowo potwierdzić, że 5+5=10 albo, że po Å›rodzie jest czwartek. No może wówczas wstrzymaliby siÄ™ od gÅ‚osu…
(red)
.........................................................