Dodano: 18.06.17 - 20:32 | Dział: Oko Cyklopa

ZAMACH STANU? (5)



OKO CYKLOPA

SÅ‚awomir M. Kozak































Aniutkowi poÅ›wiÄ™cam…


ZAMACH STANU? (5)




Kasta zawodowych żołnierzy


“Profesjonalizm” to ulubione pojÄ™cie, jakim posÅ‚uguje siÄ™ Huntington na Å‚amach swojej książki, wysoko przez niego cenione - oprócz wojskowych Huntington skÅ‚onny jest przypisywać przymiotnik “profesjonalny” jedynie bankierom i prawnikom. Owo zamiÅ‚owanie do profesjonalizmu ma u Huntingtona gÅ‚Ä™bsze przyczyny, z których jednÄ… jest fakt, iż jego zdaniem te fragmenty konstytucji Stanów Zjednoczonych, które definiujÄ… zagadnienia wojskowoÅ›ci oraz bezpieczeÅ„stwa narodowego, sÄ… z gruntu bÅ‚Ä™dne, przestarzaÅ‚e, lub po prostu zbÄ™dne. Szczególnie obce jest mu zakotwiczone w konstytucji amerykaÅ„skiej pojÄ™cie “wojska obywatelskiego” (citizen-soldier), na którym opiera siÄ™ obowiÄ…zek powszechnej sÅ‚użby wojskowej oraz sÅ‚użby rezerwowej. Te wÅ‚aÅ›nie sformuÅ‚owania konstytucji USA sÄ… wedÅ‚ug Huntingtona “stale obecnÄ… przeszkodÄ… dla wypracowania profesjonalnej doktryny militarnej”. Wojsko obywatelskie, zÅ‚ożone z poborowych oraz rezerwistów, jest z koniecznoÅ›ci amatorskie, zarówno intelektualnie jak i technicznie niezdolne do efektywnego wypeÅ‚niania zadaÅ„ dla zagwarantowania bezpieczeÅ„stwa narodowego. Dla tego celu jedynie konieczna jest zdaniem Huntingtona kasta zawodowych żoÅ‚nierzy, dysponujÄ…ca swojÄ… wÅ‚asnÄ…, odrÄ™bnÄ… od reszty spoÅ‚eczeÅ„stwa ideologiÄ… oraz swojÄ… wÅ‚asnÄ… “etykÄ… zawodowÄ…”. “Profesjonalny” zawodowy żoÅ‚nierz przewyższa w obszarze swoich kompetencji zarówno zwykÅ‚ego obywatela, jak i polityka.

Odizolowana od reszty spoÅ‚eczeÅ„stwa mentalność zawodowych żoÅ‚nierzy, oraz wywodzÄ…ce siÄ™ z niej wzorce postÄ™powania, zakÅ‚adajÄ… przede wszystkim konieczność rygoru poÅ‚Ä…czonego z zasadÄ… bezwzglÄ™dnego posÅ‚uszeÅ„stwa. WedÅ‚ug tego Å›wiatopoglÄ…du czÅ‚owiek jest istotÄ… w każdej chwili gotowÄ… do przemocy, żądnÄ… wÅ‚adzy i posiadania. Definicja czÅ‚owieka, którÄ… posÅ‚ugujÄ… siÄ™ zawodowi żoÅ‚nierze, jest z tego powodu pesymistyczno-darwinistyczna. Poczynaniom paÅ„stw leżą u podÅ‚oża te same motywy co u poszczególnych ludzi, co zbiega siÄ™ zresztÄ… z naukÄ… Tomasza Hobbesa, przedstawionÄ… w jego “Lewiatanie”. Z tego samego powodu wojny sÄ… nie do unikniÄ™cia. W ramach przebiegu procesu historycznego możliwe sÄ… co prawda zmiany, nie należy jednak mówić o postÄ™pie odbywajÄ…cym siÄ™ w historii ludzkoÅ›ci. Proces historyczny podlega cyklicznym prawom powrotu do tego samego punktu. Dodatkowymi czynnikami, skÅ‚adajÄ…cymi siÄ™ na fundament ideologiczny zawodowego żoÅ‚nierza, sÄ… tak zwane “niezmienne fakty geograficzne” - czyli uwarunkowania geopolityczne.

Szczególnie paradoksalny jest w tym kontekÅ›cie fakt, iż Huntington swój ideaÅ‚ zawodowej kasty wojskowej stara siÄ™ ulegitymować za pomocÄ… odwoÅ‚aÅ„ do Scharnhorsta, Clausewitza i Moltkego, prezentujÄ…c ich jako rzekomych “ojców“ koncepcji zawodowego wojska. Huntington wydaje siÄ™ przy tym wychodzić z zaÅ‚ożenia, iż jego angielskojÄ™zyczna publiczność nigdy nie zapozna siÄ™ z dzieÅ‚ami dla przykÅ‚adu Scharnhorsta, i w zwiÄ…zku z tym nigdy nie zakwestionuje tych obskurnych twierdzeÅ„. Trudno o bardziej absurdalne argumenty niż nazywanie twórcy wojska obywatelskiego w Prusach, twórca korpusu oficerskiego ksztaÅ‚conego wedÅ‚ug pryncypiów klasyki i humanizmu, inicjatorem powstania zawodowej kasty wojskowej. Z lekceważeniem, a wrÄ™cz pogardÄ… wypowiada siÄ™ Huntington na temat Budeswehry oraz jej ideaÅ‚u oficera obdarzonego “wewnÄ™trznÄ… zdolnoÅ›ciÄ… przywódczÄ…” (Innere Führung). PrzykÅ‚ad Budeswehry Huntington nazywa “regresjÄ…” ku “bardziej prymitywnym formom zwiÄ…zków cywilno-wojskowych”, majÄ…cym nieuchronnie prowadzić do nadmiernego upolitycznienia siÅ‚ zbrojnych oraz “osÅ‚abienia siÅ‚y uderzeniowej”. Nie może także zaskoczyć zarzut stawiany przez Huntingtona uczestnikom zamachu na Hitlera 20-go lipca 1944 roku, którzy jego zdaniem poÅ›wiÄ™cili pryncypia wojskowego profesjonalizmu dla obcej prawdziwemu żoÅ‚nierzowi dziaÅ‚alnoÅ›ci politycznej.


Nienawiść wobec tego, co obce

Na jednej z pierwszych stron “The Soldier and the State” znajdujemy cytat z powieÅ›ci “Martwa laguna” autorstwa Michaela Dibdina: “Nie ma prawdziwych przyjaciół bez prawdziwych wrogów. Jeżeli nie jesteÅ›my w stanie nienawidzić tego, co jest nam obce, tego, czym sami nie jesteÅ›my, nie możemy też prawdziwie kochać nas samych. Takie sÄ… oto prastare prawdy, odkrywane przez nas na nowo po stuleciu peÅ‚nym Å›wiÄ™toszkowatych sentymentów. Każdy, kto prawdÄ™ tÄ™ odrzuca, neguje tym samym fundament istnienia swojej wÅ‚asnej rodziny, swoich nastÄ™pców, swojej kultury, swojego prawa do miejsca na ziemi, wreszcie swojÄ… wÅ‚asnÄ… tożsamość.”

Ten sam obraz Å›wiata odnajdujemy ponowne po czterech dziesiÄ™cioleciach w traktacie Huntingtona “Zderzenie cywilizacji” (The Clash of Civilizations), gdzie czytamy miÄ™dzy innymi: “Fundamentalne podziaÅ‚y ludzkoÅ›ci, powodowane różnicami etnicznymi, religijnymi i kulturowymi pozostanÄ… niezmiennie aktualnÄ…, stajÄ…c siÄ™ zarzewiem nowych konfliktów... Cywilizacje definiować można jako ostatnie z realnie istniejÄ…cych plemion, a konflikt pomiÄ™dzy cywilizacjami to wojna plemienna na skalÄ™ globalnÄ…... ZwiÄ…zki, nawiÄ…zujÄ…ce siÄ™ pomiÄ™dzy pojedynczymi grupami ludzi należących do odmiennych cywilizacji... nigdy nie nabiorÄ… bliskiego charakteru, a reguÅ‚Ä… pozostanie wzajemna obcość i wrogość.”

SzczególnÄ… sympatiÄ… darzy Huntington mityczny obraz 19-wiecznych Stanów Skonfederowanych. PorzÄ…dek spoÅ‚eczny stanów Konfederacji oparty byÅ‚ na rozlegÅ‚ych latyfundiach, skupiajÄ…cych wiÄ™kszÄ… część obszaru uprawnego w rÄ™kach nielicznych uprzywilejowanych, niewolnictwie oraz rasizmie. Huntington jednakże wrÄ™cz ubóstwia tÄ™ wÅ‚aÅ›nie “feudalnÄ… romantykÄ™”, bÄ™dÄ…cÄ… dla niego naÅ›ladownictwem “Å›redniowiecznego ideaÅ‚u rycerskiego”, z nostalgiÄ… wyrażajÄ…c siÄ™ o “angielskim wzorcu gentlemana”, życiu rolniczym oraz “wojennym modelu wychowania” amerykaÅ„skiego PoÅ‚udnia.

“W okresie poprzedzajÄ…cym wybuch wojny domowej jedynie PoÅ‚udnie przechowywaÅ‚o ideaÅ‚ wojskowego profesjonalizmu... Korzenie współczesnego amerykaÅ„skiego ideaÅ‚u wojska zawodowego tkwiÄ… w konserwatywnej ideologii dziewiÄ™tnastowiecznych poÅ‚udniowych stanów” - pisze Huntington. Dla przykÅ‚adu, “Southern Literary Messenger” wydawaÅ‚ w okresie tym dalekosiężne opracowania dotyczÄ…ce zagadnieÅ„ wojskowych. PoÅ‚udniowym stanom z poÅ‚owy 19-go stulecia przypada zasÅ‚uga uksztaÅ‚towania intelektualnych podstaw amerykaÅ„skiej wojskowoÅ›ci - co do dziÅ› pozostaje “nieoszacowanÄ… intelektualnÄ… spuÅ›ciznÄ…”. AmerykaÅ„skÄ… wojnÄ™ domowÄ… Huntington nazywa co prawda “tragicznym wydarzeniem”, próżno jednak byÅ‚oby szukać na stronach jego książki jasno sformuÅ‚owanego potÄ™pienia zdrady stanu i rebelii, jakich dopuÅ›cili siÄ™ konfederaci przeciwko porzÄ…dkowi konstytucyjnemu Stanów Zjednoczonych.


CDN