Dodano: 15.11.16 - 13:00 | Dział: EKOInformacje

Wielkie rozczarowanie





Dzisiaj (15 listopada) na posiedzeniu sejmowej Komisji Rolnictwa przegłosowano rządowy projekt ustawy (druk nr 935) o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników.
Ustawa ta wywołała WIELKIE ROZCZAROWANIE ROLNIKÓW I KONSUMENTÓW bowiem w projekcie:

1. brak jest kluczowego zapisu, o który walczyli zarówno rolnicy jak i konsumenci:
"Sprzedaż detaliczna małych ilości, wytworzonej przez rolnika żywności MA podlegać TYLKO rozdziałowi III załącznika II rozporządzenia 852/2004".
UZASADNIENIE: Mała skala i ograniczenia ilościowe tej działalności są wystarczającym powodem zastosowania minimalnych przepisów sanitarnych, które zawarte są w rozdziale III załącznika II do rozporządzenia WE 852/2004.
Według proponowanej ustawy sprawę tę (czyli wykluczenie rolniczej sprzedaży detalicznej spod przepisów sanitarno-higienicznych obowiązujących wielkie przetwórnie i ciągłą produkcję) ma regulować rozporządzenie wydane przez Ministra Rolnictwa. Problem jednak w tym, że takie rozporządzenie:
- musi być notyfikowane w UE a więc najwcześniej wejdzie w życie za rok. Po co rolnikom martwa ustawa, która będzie niby obowiązywać od 1 stycznia 2017 ale faktycznie najwcześniej od stycznia 2018? Po co Polakom kolejne martwe prawo???
- proces notyfikacji może skończyć się niepowodzeniem i wtedy NIC SIĘ NIE ZMIENI nawet za rok.

2. W dodatku z punktu widzenia płatności podatkowych sprzedaż na podstawie obecnej propozycji ustawy będzie mogła odbywać się tylko do konsumenta końcowego. A więc w ramach rolniczego handlu detalicznego rolnicy nie będą mogli sprzedawać np. do licznie powstających kooperatyw czy gospodarstw agroturystycznych. Niejasna jest sprawa sprzedaży do lokalnych szkół, sklepików czy restauracji.

3. Nie znalazła tez poparcia - tym razem wśród posłów - poprawka zwiększenia kwoty wolnej od podatku od PRZYCHODÓW a więc została BARDZO NISKA KWOTA - "przychody, o których mowa w art. 20 ust. 1c, do kwoty 20 000 zł rocznie"
Jak to możliwe, że we wszystkich innych krajach UE rolnicy mogą sprzedawać żywność wytworzoną w domu bez zbędnych, wygórowanych przepisów sanitarno-higienicznych, bez ciągłych kontroli i kar, a polscy nie mogą? Dlaczego wg. interpretacji polskich urzędników, przepisy UE na to nie pozwalają? Dlaczego urzędnicy, którzy powinni służyć polskiemu społeczeństwu i zadbać o to, aby Polacy mieli łatwy dostęp do dobrej jakości żywności od polskich rolników, już od kilku lat mówią "nie pozwolimy na to?!"

A więc jeśli posłowie przegłosują dzisiaj-jutro powyższą propozycję ustawy to dalej będziemy mieć BARDZO zagmatwane prawo a rolnik będzie musiał spełnić wygórowane restrykcje weterynaryjne, karne i fiskalne. Czy wszystko po staremu... a miało być inaczej/lepiej! CZYLI KONSUMENCIE DALEJ MOGĄ TYLKO MARZYĆ O ŁATWYM DOSTĘPIE DO DOBREJ ŻYWNOŚCI A ROLNICZY HANDEL DETALICZNY regulowany powyższą ustawą BĘDZIE FIKCJĄ.
Dodać do tego należy, że cały proces "tworzenia" tego martwego prawa trwa już około 5 lat. I to my podatnicy płacimy za to!
ZDJĘCIA:
http://bezposrednioodrolnika.pl/10-listopada-warszawa/
TRANSMISJA z posiedzenia komisji w dniu 15.11.2016
http://gentr.eu/Sejm8.nsf/transmisje.xsp?unid=54ACAB45D0BC5CB8C1258067004E21A0&SessionID=63FC486BA52124A8C6B291DCAB59251F5B08A38E#

KONTAKT:
Jadwiga Łopata, tel./fax.: 33 8797114, biuro@icppc.pl,
Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi - ICPPC
Anna Bednarek 33 863 60 03, 602 713 551


UWAGA!!! WAŻNE INFORMACJE:

A) Poniżej załącznik II (treść) do rozporządzenia WE 852/2004 rozdział III:
WYMAGANIA DOTYCZĄCE RUCHOMYCH I/LUB TYMCZASOWYCH
POMIESZCZEŃ (JAK DUŻE NAMIOTY, STRAGANY, RUCHOME
PUNKTY SPRZEDAŻY), POMIESZCZEŃ UŻYWANYCH GŁÓWNIE
JAKO PRYWATNE DOMY MIESZKALNE, ALE GDZIE
REGULARNIE PRZYGOTOWUJE SIĘ ŻYWNOŚĆ W CELU
WPROWADZANIA DO OBROTU, I AUTOMATÓW ULICZNYCH
1. Pomieszczenia i automaty uliczne, na tyle, na ile jest to rozsądnie praktykowane,
będą tak usytuowane, zaprojektowane i skonstruowane oraz utrzymywane
w czystości i dobrym stanie i kondycji technicznej, aby uniknąć ryzyka
zanieczyszczenia, w szczególności przez zwierzęta i szkodniki.
2. W szczególności i w miarę potrzeby:
a) muszą być dostępne odpowiednie urządzenia, aby utrzymać właściwą
higienę personelu (włącznie ze sprzętem do higienicznego mycia
i suszenia rąk, higienicznymi urządzeniami sanitarnymi i przebieralniami);
b) powierzchnie w kontakcie z żywnością muszą być w dobrym stanie, łatwe
do czyszczenia i, w miarę potrzeby, dezynfekcji. Będzie to wymagać
stosowania gładkich, zmywalnych, odpornych na korozję
i nietoksycznych materiałów, chyba że przedsiębiorstwa sektora spożywczego
mogą zapewnić właściwe organy, że inne użyte materiały są odpowiednie;
c) należy zapewnić warunki do czyszczenia i, w miarę potrzeby, dezynfekcji
narzędzi do pracy i sprzętu;
d) w przypadku gdy, jako część działań przedsiębiorstwa sektora spożywczego,
czyszczone są środki spożywcze, należy ustanowić odpowiednie
przepisy, aby dokonywać tego w sposób higieniczny;
e) należy zapewnić odpowiednią ilość gorącej i/lub zimnej wody pitnej;
f) należy zapewnić odpowiednie warunki i/lub udogodnienia dla higienicznego
składowania i usuwania niebezpiecznych i/lub niejadalnych
substancji i odpadów (zarówno płynnych, jak i stałych);
g) należy zapewnić odpowiednie udogodnienia i/lub warunki dla utrzymywania
i monitorowania właściwych warunków termicznych żywności;
h) środki spożywcze muszą być tak umieszczone, aby unikać, na tyle, na ile
jest to rozsądnie praktykowane, ryzyka zanieczyszczenia.

==============================================

Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi - ICPPC
34-146 Stryszów 156, Poland tel./fax +48 33 8797114 biuro@icppc.pl
www.icppc.pl www.gmo.icppc.pl www.eko-cel.pl

WEŹ UDZIAŁ W WARSZTATACH W EKOCENTRUM ICPPC www.eko-cel.pl

www.icppc.pl