Dodano: 24.04.16 - 19:37 | Dział: Oko Cyklopa

KONTROLERZY...(3)



OKO CYKLOPA

SÅ‚awomir M. Kozak









Aniutkowi poÅ›wiÄ™cam…























KONTROLERZY...(3)


Ed Ballinger, dyspozytor United Airlines.
44 lata


Ballinger feralnego dnia pracował dla linii United w charakterze dyspozytora. Kiedy przyszedł do pracy, do startu szykowało się 16 samolotów tej linii, mających przemierzyć Stany ze wschodniego wybrzeża na zachód.

- Kiedy usiadłem na stanowisku, samoloty te właśnie startowały lub szykowały się do startu.

Wtedy rozbiÅ‚y siÄ™ pierwsze maszyny American Airlines. Ballinger wywoÅ‚ywaÅ‚ wszystkie samoloty United, by je ostrzec. UAL 175 nie zareagowaÅ‚. Ballinger wysyÅ‚aÅ‚ wiadomoÅ›ci bijÄ…c w klawiaturÄ™ bez przerwy. W ciÄ…gu dwóch godzin wysÅ‚aÅ‚ ich 122. DomyÅ›lajÄ…c siÄ™, że dzieje siÄ™ coÅ› strasznego wysÅ‚aÅ‚ do wszystkich samolotów linii United informacjÄ™: „Strzeżcie siÄ™ wtargniÄ™cia do kokpitu”. Z UAL 93 przyszÅ‚a odpowiedź: „Cześć Ed, przyjÄ…Å‚em”(1).

Ballinger nie czekał na polecenie od swojego szefa, czy Sekretarza Transportu. Sam podjął decyzję o posadzeniu na ziemi wszystkich samolotów United.

- Kiedy tylko zorientowałem się o co chodzi, zacząłem wysyłać informacje automatycznie. To było zanim Mineta(2) , czy później linie lotnicze, kazali nam ostrzec załogi.

Kierownictwo zabroniło dyspozytorom podawania pilotom przyczyn nakazu lądowania.

- Najbardziej wkurza mnie fakt, że wiedzieli już 45 minut wczeÅ›niej o tym, że American Airlines majÄ… problem. – zamartwiaÅ‚ siÄ™ Ballinger – Gdybym miaÅ‚ tÄ™ informacjÄ™ wczeÅ›niej może zdążyÅ‚bym przekazać zaÅ‚odze UAL 93 sugestiÄ™ zablokowania drzwi.

Zastanawia fakt, dlaczego tak siÄ™ staÅ‚o? I dlaczego martwiÅ‚ siÄ™ tym tylko ten jeden czÅ‚owiek? Dlaczego nikt nigdy nie podjÄ…Å‚ tego tematu w dochodzeniu? Takie to wÅ‚aÅ›nie byÅ‚o „dochodzenie”.

Mimo wszystko Ed Ballinger najprawdopodobniej uratowaÅ‚ życie pasażerom przynajmniej jednego samolotu. ZaÅ‚oga UAL 23 majÄ…ca lecieć z Newark do Los Angeles, po odebraniu ostrzeżenia, zdecydowaÅ‚a siÄ™ zawrócić. Przekazano pasażerom, że maszyna ma usterkÄ™ i zawrócono sprzed pasa pod rÄ™kaw terminala. Później okazaÅ‚o siÄ™, że szeÅ›ciu pasażerów nie chciaÅ‚o opuÅ›cić samolotu. Po dÅ‚uższej sprzeczce wyszli z niego i rozpÅ‚ynÄ™li siÄ™ w tÅ‚umie. Nie wrócili już do sali odpraw. WÅ‚adze podaÅ‚y potem, że w ich bagażach znaleziono kopie Koranu i notatki Al Kaida,y. Prawdopodobnie dziaÅ‚ania Ballinger,a uratowaÅ‚y majÄ…ce lecieć tym samolotem 200 osób. Co zadziwia – nigdy nie odnaleziono owych szeÅ›ciu „terrorystów”. Podejrzewam, że materiaÅ‚y, które znalazÅ‚o FBI po prostu podrzucono. Niemniej postawa Ed,a Billinger’a zasÅ‚uguje na najwyższe uznanie.

Ten dzień odcisnął się na jego psychice wielkim i niezatartym piętnem.

- Czułem się fatalnie. Szczęśliwy jestem, że nikomu wtedy nie przylałem. W drodze powrotnej przecinałem wszystkie skrzyżowania na czerwonym świetle. Chciałem znaleźć się jak najszybciej w domu i odreagować.

Później w pracy nie mógł się już nigdy dostatecznie skoncentrować. We wszystkim dopatrywał się niebezpieczeństwa.

- Nie byłem w stanie podjąć żadnej decyzji. Bałem się odpowiedzialności.

Kierownictwo wezwało go i zaproponowało odejście na przedwczesną emeryturę w wieku 63 lat. Odpowiedział, że nie da rady. Poprosił o umożliwienie odejścia w ciągu najbliższych sześciu godzin. Psychiatra z Ubezpieczenia Społecznego orzekł całkowitą niezdolność do pracy.

- MojÄ… imprezÄ™ pożegnalnÄ… pamiÄ™tam, jak przez mgÅ‚Ä™. – opowiada – Koledzy wspominali minione, dobre czasy.. .

Od dnia dramatu Ed Ballinger korzysta z pomocy psychoterapeuty.


Doug McKay, kontroler Boston Center.
20-letni staż pracy w kontroli ruchu.


Przed wyjściem z domu usłyszał w radio informację o tym, że samolot uderzył w Północną Wieżę WTC. Włączył telewizor, by to zobaczyć.

Wtedy nastąpiło drugie uderzenie. W Wieżę Południową. Nie wiedział, że była to maszyna z Bostonu. Opuścił dom w Nashua, w New Hampshire i wyruszył w drogę do pracy. Jazda zajęła mu 25 minut, w czasie których słuchał wiadomości.

Tego dnia jego żona Susan, wiceszefowa firmy TJX Companies, wybrała się w podróż służbową. Leciała samolotem rejs AAL 11.

- Przed wejÅ›ciem do Centrum staÅ‚ Supervisor i dwóch kolegów z obszaru. – wspomina. – Zapytali, którym rejsem leciaÅ‚a Susan.

Kiedy im powiedział, Supervisor polecił mu iść za nim.

- Wtedy już wiedziaÅ‚em, ... – mówi - że, to samolot z Susan...

A potem wrócił do domu i musiał powiedzieć dzieciom, 14-letniemu synowi i 9-letniej córce, że nie mają już mamy.

- To tak, jakbyÅ› dostaÅ‚ w brzuch – mówiÅ‚ McKay – CoÅ› nieopisanego.

Gdyby miał wcześniejszy dyżur mógłby być tym, który prowadziłby ten samolot.

- Nie wyobrażam sobie siebie znowu przed wskaźnikiem. – mówi dzisiaj. - Nie wierzÄ™, bym mógÅ‚ siÄ™ odważyć.

Na kilka lat przed emeryturą koledzy umożliwili mu, oddając swoje wolne dni z urlopów, by mógł odejść wcześniej z pracy, zająć się dziećmi i robić cokolwiek, co nie jest związane z kontrolą ruchu.

- Muszę zacząć nowe życie. Nie wiem, jak będzie...


John Werth, kontroler z Cleveland.

On pierwszy usłyszał krzyki z kokpitu UAL 93. Starał się porozumieć z załogą. Bezskutecznie. Później okazało się, że maszyna runęła na ziemię koło Shanksville. John, po krótkiej przerwie wrócił do pracy tego samego dnia. Od tej pory nie opuścił ani jednego dyżuru.


Brad Troy, kontroler.
18-letni staż pracy w kontroli ruchu.


- Nie byliÅ›my na to przygotowani –. – Tego dnia każdy z nas zostaÅ‚ zraniony.

Każdy z nich przeżył to inaczej. Rozmawiali o tym później wspólnie na specjalnie w tym celu zorganizowanej konwencji w Cleveland, w stanie Ohio. Starali się nauczyć z tym żyć...

W caÅ‚ej tej sprawie zwiÄ…zku z kontrolÄ… ruchu jest jednak jeden wÄ…tek wzbudzajÄ…cy moje podejrzenia. Przypuszczam, że kontrolerzy nigdy nie przekazali mediom caÅ‚ej prawdy. Moim zdaniem kontrolerów obÅ‚ożono zakazem mówienia na temat wydarzeÅ„ 11 wrzeÅ›nia i bardzo porzÄ…dnie ich wystraszono odpowiedzialnoÅ›ciÄ… karnÄ… za zÅ‚amanie tego zakazu. To wÅ‚aÅ›nie na styku kontroli ruchu i sÅ‚użb „siÅ‚owych” (NORAD i Secret Service) leży rozwiÄ…zanie zagadki tego dramatu.

Co najmniej sześciu z pracujących 11 września 2001 roku kontrolerów, nagrało swoje wrażenia na taśmę magnetofonową, ale została ona zniszczona przez przełożonych (!). Nikt jej podobno nigdy nie odsłuchał, nigdy też nie zrobiono transkrypcji tego nagrania.

Nagranie rozpoczÄ™to jeszcze przed poÅ‚udniem 11 wrzeÅ›nia, w nowojorskim Centrum Kontroli Obszaru, w Ronkonkoma, na Long Island. W sali odpraw, nazywanej potocznie „Jaskinia Batmana”, spotkaÅ‚o siÄ™ 16 osób. Każdy z kontrolerów mówiÅ‚ do krążącego wokół mikrofonu, opowiadajÄ…c swoje wrażenia z ostatnich kilku godzin pracy.

Oficjalnie taśma nigdy nie ujrzała światła dziennego. Mówi się, że jeden z Supervisor,ów Centrum Kontroli zniszczył ją. Przedstawiciel Departamentu Transportu, Kenneth M. Mead, oświadczył, że Supervisor porwał ją na kawałki, i powrzucał jej części do kilku różnych koszy na śmieci wokół budynku.

Według Rzecznika Departamentu, taśma została nagrana za zgodą związku zawodowego kontrolerów pod warunkiem jej późniejszego zniszczenia. Taśma została nagrana za pisemną zgodą każdego z kontrolerów i ze sporządzonym przez nich krótkim opisem zdarzeń.

Jednak Supervisor uznał, że jej nagranie stoi w sprzeczności z obowiązującymi przepisami FAA i dlatego ją zniszczył.

Sprawę badano przed Komisją Senacką. Ustalono niewiele. Nagranie każdego z kontrolerów trwało od 5 do 10 minut. Mead przesłuchiwany przed Komisją powiedział, że jakości taśmy, jako materiału dowodowego nie sposób określić, ponieważ pisemne zeznania piątki kontrolerów (szósty nie pracował wówczas operacyjnie) były sporządzone odręcznie, w sposób wyrywkowy i chaotyczny.

Z kolei Kierownicy Centrum zeznawali, że zdecydowali nagrać tę taśmę, bo pamięć ludzka jest ulotna. Ponadto procedura w takim wypadku nakazuje zwolnić kontrolera do domu, co mogłoby oddalić możliwość zebrania tych jakże ważnych informacji. Ich celem było mieć nagrania dla ewentualnego śledztwa zanim kontrolerzy wrócą do pracy.

Mark Di Palmo, szef regionalnego oddziału NATCA powiedział, że nagranie nie miało charakteru formalnego, było raczej rodzajem wymiany poglądów i spostrzeżeń. Na takie właśnie nieformalne nagranie władze związkowe wyraziły zgodę.

Natomiast Supervisor odpowiedzialny za zniszczenie taśm zeznał, że uczynił to mając świadomość, iż tego typu nagranie nie spełnia wymogów stawianych zeznaniom powypadkowym, jakich oczekuje FAA. Ponadto kontrolerzy poddani byli dużemu stresowi, co z pewnością odbierało nagraniom walor rzetelnego dokumentu.

Wszystkie, wymagane prawem oficjalne nagrania z łączności z załogami zostały zabezpieczone zgodnie z procedurami, podobnie jak zapis zobrazowania radarowego. Materiały te otrzymała FAA i FBI.

Taśmy z nagrań wypowiedzi kontrolerów zostały zniszczone pomiędzy grudniem 2001 roku a lutym 2002.

1.- Jest to JEDYNA wzmianka o wykorzystaniu alternatywnego łącza z jednym z użytych w zamachach samolotów. Nigdzie nie znalazłem rozwinięcia tego wątku, ani jego potwierdzenia.
2.- Norman Yoshio Mineta (ur. 12.11.1931), jedyny polityk Partii Demokratycznej w gabinecie prezydenta Busha. NajdÅ‚użej urzÄ™dujÄ…cy w historii, bo ponad 5 lat – od 2001 do 2006 roku, Minister Transportu. Od 10.07.2006 – partner firmy PR - Hill & Knowlton. ByÅ‚y wiceprezydent firmy Lockheed Martin Corporation.


CDN