Dodano: 24.01.15 - 15:07 | Dział: Na każdy temat

PÅ‚aca minimalna w Polsce

37 zł za godzinę!



To wcale nie żart. WyglÄ…da na to, że taka stawka, jak podana w tytule, jest realna do uzyskania na terenie naszego kraju i to od zaraz. Choć na pewno nie we wszystkich przedsiÄ™biorstwach, to jednak w bardzo wielu. Stanie siÄ™ tak za sprawÄ…… naszych zachodnich sÄ…siadów. Wszyscy nad WisÅ‚Ä… dyskutowali i podziwiali parÄ™ miesiÄ™cy temu, jak roÅ›nie w Niemczech dobrobyt, gdzie od 1 stycznia 2015 r. ma siÄ™ ustawowo zarabiać nie mniej niż 8,5 euro za godzinÄ™. Netto! WedÅ‚ug aktualnego kursu wynosi to w zÅ‚otówkach prawie 37 zÅ‚. MiesiÄ™cznie daje to wcale pokaźnÄ… pensjÄ™ w wysokoÅ›ci 6586 zÅ‚. Przypominam: chodzi o pÅ‚acÄ™ minimalnÄ…. Bez godzin nadliczbowych i różnych dodatków, których nawiasem mówiÄ…c w Niemczech zwiÄ…zki zawodowe wywalczyÅ‚y sporo, na pewno wiÄ™cej niż w Polsce.

(…) Niemcy, lud raczej oszczÄ™dny, choć niektórzy mówiÄ…: chytry, postanowili swoje przepisy o bardzo wysokiej, nawet na warunki zachodnie, stawce minimalnej poszerzyć także na… zagranicÄ™. Nie mam tu wcale na myÅ›li zatrudnionych u nich sezonowo cudzoziemców przy zbieraniu np. szparagów lub truskawek, bo dla tych poczyniono wyjÄ…tki: nie zarobiÄ… 8,5 euro. ZarobiÄ… sporo mniej, aby rodzimy przedsiÄ™biorca nie straciÅ‚. Otóż kierujÄ…c siÄ™ zdumiewajÄ…cÄ… logikÄ… wprowadzono naprawdÄ™ nowatorskÄ… interpretacjÄ™ ustawy o pÅ‚acy minimalnej: kierowcy zagranicznych firm transportowych, którzy bÄ™dÄ… przejeżdżać przez teren zjednoczonych Niemiec, muszÄ… również otrzymywać co najmniej 8,5 euro za każdÄ… godzinÄ™ pracy spÄ™dzonej za kółkiem tira w tym wysoko rozwiniÄ™tym kraju. Kraju, który nie od dziÅ› specjalizuje siÄ™ w unikatowych formach zdobywania siÅ‚y roboczej.

Można siÄ™ zżymać, że Niemcy postanowili „dowalić” polskim (i paru innym) firmom transportowym, które dziÄ™ki niższym pÅ‚acom kierowców byÅ‚y bardziej konkurencyjne. Kierowcy ci na pewno nie pogniewajÄ… siÄ™, jak dostanÄ… wiÄ™kszÄ… zapÅ‚atÄ™ za jazdÄ™ po republice federalnej, co najwyżej popadnÄ… w konflikty ze swoim pracodawcÄ… – nie na dÅ‚ugo jednak. Dopóki ten nie zbankrutuje. (…) NierozsÄ…dni polscy przedsiÄ™biorcy transportowi, naiwnie przypuszczajÄ…c, że coÅ› wywalczÄ… w Brukseli. Tam wywalczyć owszem można i to niemaÅ‚o, i w wielu sprawach, ale do tego potrzebne jest zdecydowane, twarde stanowisko polskiego rzÄ…du, polskich europarlamentarzystów, polskich wysokich urzÄ™dników unijnych. Skoro jednak warszawski rzÄ…d bez wahania opowiada siÄ™ za tym rodzajem innowacyjnoÅ›ci, który praktykowany jest wÅ‚aÅ›nie na transportowcach i górnikach, to daremne sÄ… trudy i frustracje polskich firm. Zwrócili siÄ™ do Unii, no bo gdzie mieli siÄ™ zwrócić? Tam jednak machina biurokratyczna zanim drgnie, to niejedna z tych firm bÄ™dzie już kolejnym polskim bankrutem.

Dużo lepiej zatem zaakceptować sytuację w całej pełni i zacząć jak najszybciej działać zgodnie z duchem niemieckiej ustawy i zastosować taką interpretację, jaką przewidział jej twórca. Skoro ustawa obejmuje zarówno wszystkie niemieckie firmy (poza pracą sezonową jak wspomnieliśmy), jak i firmy zagraniczne korzystające z niemieckich dróg, skoro dotyczy nie tylko obywateli niemieckich, nawet nie trzeba być zamieszkałym lub zameldowanym w Niemczech, to owe minimum 8,5 euro za godzinę pracy muszą otrzymywać również wszyscy pracownicy niemieckich firm działających w Polsce! Skoro to niemieckie minimum obowiązuje każdą zagraniczną firmę, to co dopiero firmę stricte niemiecką, co prawda nie korzystającą w tym przypadku z niemieckich dróg (chociaż może też), ale za to z niemieckich maszyn, z niemieckiego menedżmentu, niemieckiego know how itd. To dużo więcej niż przejechanie szosą kilkuset kilometrów.

Interpretacja prawna jest ewidentna i to nie jest żaden żart – od tych tysiÄ™cy niemieckich przedsiÄ™biorstw na polskiej ziemi trzeba jak najszybciej twardo zażądać egzekwowania obowiÄ…zujÄ…cej także Polaków ustawy o pÅ‚acy minimalnej. Skoro obowiÄ…zuje ona w polskiej firmie, to co dopiero w niemieckiej! Przecież wedÅ‚ug tej ustawy w ogóle nie ma znaczenia, gdzie zlokalizowana jest dana firma, co wykazujÄ… sami niemieccy urzÄ™dnicy paÅ„stwowi. ArgumentacjÄ™ mamy lepszÄ… niż republika federalna w stosunku do kierowców przemierzajÄ…cych ich drogi ciężarówkami z cudzoziemskÄ… rejestracjÄ…. Nie znam dokÅ‚adnej liczby ludzi zatrudnionych w niemieckich firmach na terenie naszego kraju, ale to na pewno bÄ™dzie ich grubo ponad milion. Ci ludzi mogÄ… siÄ™ wzbogacić z dnia na dzieÅ„! A z nim ich rodziny, a z tymi rodzinami caÅ‚y kraj. A jak to pobudzi konsumpcjÄ™! Jak ruszÄ… produkcja i handel! Któż bÄ™dzie chciaÅ‚ wyjeżdżać za granicÄ™ zarabiajÄ…c minimum prawie 7 tys. zÅ‚ na rÄ™kÄ™?! Tyle można byÅ‚o ewentualnie zarobić dotychczas u naszych zachodnich sÄ…siadów, ale na czarno i przy najcięższej robocie, za którÄ… Niemiec chwycić siÄ™ nie chciaÅ‚.

OczywiÅ›cie dziaÅ‚ajÄ…ce w Polsce niemieckie firmy stosujÄ…c pÅ‚acÄ™ minimalnÄ… 8,5 euro (37 zÅ‚) na godzinÄ™ bÄ™dÄ… musiaÅ‚y sprzedawać swe produkty trochÄ™ drożej. Niemcy bÄ™dÄ… mieć ponadto ważnÄ… dla nich Å›wiadomość, a nawet poczucie dumy, że wspierajÄ… swego rodaka mÄ™czÄ…cego siÄ™ jako przedsiÄ™biorca gdzieÅ› tam w Polsce! No i żadnych trudnoÅ›ci z naborem i doborem kadry; takie minimalne wynagrodzenie prawie wszyscy zaakceptujÄ… na caÅ‚e dÅ‚ugie lata i na pewno bÄ™dÄ… siÄ™ w pracy bardzo starć. Jeżeli zaÅ› któryÅ› z tych niemieckich przedsiÄ™biorców mimo to jednak zbankrutuje, no to cóż począć, jak wiemy rynek litoÅ›ci nie zna – nastÄ…pi likwidacja. Choć może niekoniecznie; jak zejdÄ… z ceny, to na pewno znajdÄ… kogoÅ› z Polaków, któremu bÄ™dÄ… mogli niedrogo odsprzedać firmÄ™ (oczywiÅ›cie bez dÅ‚ugów).
Takie wdrożenie pÅ‚acy minimalnej spada rzecz jasna na barki polskiego parlamentu i rzÄ…du, który w tej sytuacji bÄ™dzie miaÅ‚ jednak ten wyjÄ…tkowy komfort, że zwiÄ…zki zawodowe we wszystkim mu pomogÄ…, poprÄ… w caÅ‚ej rozciÄ…gÅ‚oÅ›ci. (…)

Rząd nasz funkcjonuje, jak wiemy, różnie, tak samo jak i jego emanacja w parlamencie, ale czasem potrafią działać zdumiewająco szybko; tak też musi być i teraz, bowiem współczesna niemiecka płaca minimalna już obowiązuje od 1 stycznia 2015 r. Nie ma co zwlekać, trzeba bowiem sobie zdać sprawę z tego, że każdy dzień to strata jakichś 100 mln zł! Konieczna jest błyskawiczna specustawa.


Leszek Sosnowski

CaÅ‚y tekst jest zamieszczony w styczniowym numerze miesiÄ™cznika kulturalnego „Wpis” wydawanego w naszym wydawnictwie.
MiesiÄ™cznik „Wpis” – Wiara, Patriotyzm i Sztuka od wtorku 27 stycznia bÄ™dzie dostÄ™pny w sieci Empik













Zapraszamy na stronę www.e-wpis.pl , tam więcej szczegółów o nowym Numerze WPiS