Dodano: 23.01.15 - 12:39 | Dział: Mistyfikacja Nowej Ery

KONTROLERZY... (3)



MISTYFIKACJA NOWEJ ERY

SÅ‚awomir M. Kozak














Mojej córce MaÅ‚gosi dedykujÄ™ …












Część 47


KONTROLERZY…(3)



Bill Keaton. Kontroler Cleveland Center.
46 lat


Keaton prowadziÅ‚ ruch tranzytowy. Tego dnia Cleveland miaÅ‚o wiÄ™cej pracy niż jakikolwiek inny organ kontroli w kraju. NapiÄ™cie wzrastaÅ‚o systematycznie z każdÄ… nowÄ… informacjÄ… spÅ‚ywajÄ…cÄ… z innych oÅ›rodków. Sala operacyjna, wypeÅ‚niona zwykle towarzyskimi pogaduszkami tÄ™tniÅ‚a gÅ‚uchÄ… ciszÄ…. Keaton pamiÄ™ta, że atmosfera byÅ‚a posÄ™pna. Kiedy UAL 93 przechodziÅ‚ przez jego rejon odpowiedzialnoÅ›ci zmuszony byÅ‚ porozganiać wszystkie inne samoloty bÄ™dÄ…ce na jedgo czÄ™stotliwoÅ›ci, żeby nie spotkaÅ‚y siÄ™ z maszynÄ… nie reagujÄ…cÄ… na wezwania. Kiedy o 09:45 polecono im posadzić caÅ‚y ruch na ziemi, przyjÄ™li to spokojnie. Wkrótce jednak okazaÅ‚o siÄ™, że wymaga siÄ™ od nich, by zrobili to natychmiast. Keaton wÅ‚Ä…czyÅ‚ na swoim wskaźniku podglÄ…d innych, niższych sektorów, poniżej poziomu 240, szukajÄ…c wolnych miejsc dla swoich samolotów. Kolejno „wrzucaÅ‚” je w te puste plamy, nakazujÄ…c zniżanie. KierowaÅ‚ wszystko w rejon Cleveland, Pitsburgh’a i Columbus.



John Carr, przewodniczÄ…cy NATCA(109).

John domyślił się co się stanie na krótko przed drugim uderzeniem.

Jego komórka padła i kolega z Bostonu zatelefonował do niego na służbowy numer.

- Hej, John. OglÄ…dasz telewizjÄ™?

- Tak
– odpowiedziaÅ‚.

A on na to:

- To AAL 11.

Prawie upuścił kawę.

- Mój Boże, o czym ty mówisz?

- To AAL 11 zrobił tę dziurę w WTC.

- Żartujesz.

- Nie. I jest jeszcze jeden, który właśnie skręcił na południe i leci na Nowy Jork. Jego też zgubiliśmy.

- Oglądałem wtedy horror na żywo
– wspomina Carr.



Danielle O’Brien, kontroler zbliżania, lotnisko Dulles

O’Brien siedziaÅ‚a, jak podczas każdego dyżuru, przed wskaźnikiem radarowym. O 08:52 zgÅ‚osiÅ‚a siÄ™ do niej zaÅ‚oga samolotu AAL 77. WÅ‚aÅ›nie wystartowali. GodzinÄ™ i dwanaÅ›cie minut później mieli siÄ™ rozbić o Pentagon. Na jej oczach rozegraÅ‚ siÄ™ dramat, o którym kilka tygodni później opowiadaÅ‚a w ten sposób.

- To był zwykły dzień. Piękny dzień w Waszyngtonie, bezchmurnie, przyjemna temperatura.

WydaÅ‚a zezwolenie na dalsze wznoszenie, po czym zupeÅ‚nie dla siebie niespodziewanie, pożegnaÅ‚a zaÅ‚ogÄ™ zwrotem :”powodzenia”.

- To wstrzÄ…sajÄ…ce, normalnie mówiÄ™ „miÅ‚ego dnia” lub „miÅ‚ego lotu”. Nigdy „powodzenia”.

Dwadzieścia minut później pierwszy samolot uderzył w WTC.

W tym czasie O’Brien staraÅ‚a siÄ™ „przerzucić” jak najwiÄ™cej samolotów, by pomóc w ich sprawnym lÄ…dowaniu. WidziaÅ‚a już w telewizji zdjÄ™cia z Nowego Jorku.

- Zaczęliśmy obrabiać samoloty, jak najszybciej było można. I wtedy zobaczyłam ten samolot. Był nieopisany, echo przemieszczało się bardzo szybko na południowy zachód od Dulles.

ZapytaÅ‚a siedzÄ…cego obok kolegÄ™, Tom’a Howell’a, czy widzi to samo.

- O mój Boże, wyglÄ…da, jakby leciaÅ‚ na BiaÅ‚y Dom! – odpowiedziaÅ‚. – Leci na BiaÅ‚y Dom!

Z prędkością około 500 mil na godzinę samolot zmierzał prosto w rejon oznaczony kryptonimem P-56. Strefa zakazana dla lotów. Strefa obejmująca Biały Dom i Kapitol.

- PrÄ™dkość, zwrotność, sposób skrÄ™cania... My wszyscy, doÅ›wiadczeni kontrolerzy myÅ›leliÅ›my, że jest to samolot wojskowy. – wspomina O’Brien. – Nie prowadzi siÄ™ w taki sposób samolotu typu 757. To nie jest bezpieczne.

- Samolot byÅ‚ jakieÅ› 12 – 14 mil od nas – mówi dalej – i to byÅ‚o ... odliczanie. 10 mil na zachód, 9 mil na zachód. Nasz Supervisor podniósÅ‚ sÅ‚uchawkÄ™ bezpoÅ›redniego Å‚Ä…cza do BiaÅ‚ego Domu i zaczÄ…Å‚ przekazywać im te informacje... że mamy niezidentyfikowany, bardzo szybki samolot lecÄ…cy w ich kierunku... 8 mil na zachód... A potem byÅ‚o 6 ...5 ... 4... i już miaÅ‚am wyszeptać ...3, kiedy nagle samolot zakrÄ™ciÅ‚. Na sali wszyscy przez chwilÄ™ odetchnÄ™liÅ›my. To musi być myÅ›liwiec! Jeden z naszych chÅ‚opców, wysÅ‚any dla ochrony stolicy, prezydenta... Wbici w oparcia krzeseÅ‚ odetchnÄ™liÅ›my na jakÄ…Å› sekundÄ™. Ale samolot zakrÄ™caÅ‚ nadal, zrobiÅ‚ peÅ‚en zakrÄ™t o 360 stopni. UtraciliÅ›my kontakt radarowy. CzekaliÅ›my ... czekaliÅ›my. A serce biÅ‚o w piersiach w oczekiwaniu tego, co siÄ™ stanie... I wtedy kontrolerzy z Waszyngtonu odezwali siÄ™ przez gÅ‚oÅ›nik: „Dulles, zatrzymajcie caÅ‚y ruch dolotowy. Uderzono w Pentagon”. PamiÄ™tam, jak niektórzy ciężko dyszeli, ktoÅ› krzyczaÅ‚... nie byÅ‚o Å‚ez, ani jednej. Nikt siÄ™ nie zaÅ‚amaÅ‚, nikt nie porzuciÅ‚ stanowiska.


Wszystkie samoloty zostały zmuszone do lądowania. Dla kontrolerów dopiero wtedy zaczął się prawdziwy stres i ciężka praca.

- To byÅ‚a walka z czasem, ratowanie ludzi. W ten sam sposób zresztÄ… chronimy ich wszystkich każdego dnia w roku – mówi O’Brien – Posadzić ich wszystkich na ziemi, sprawić by byli bezpieczni, zanim cokolwiek siÄ™ stanie.

W niecałe dwie godziny posadzono na ziemi prawie 5000 maszyn.

Od tamtego dnia Danielle O’Brien miewa koszmary.

- Budzę się w nocy, siadam na łóżku i przeżywam to wszystko na nowo. Ciągle to widzę i słyszę. W sposób typowy, jaki zdarza się tylko w snach. Najczęściej wraca ten, w którym widzę zieloną wielką plamę naprzeciw. To część ekranu radaru... jest jakby z żelu ... i sięgam do niego, by zatrzymać ten samolot. Ale we śnie łapię go ... nic nie robię, tylko go trzymam... i wszystko się urywa.. .


Ed Ballinger, dyspozytor United Airlines.
44 lata


Ballinger feralnego dnia pracował dla linii United w charakterze dyspozytora. Kiedy przyszedł do pracy, do startu szykowało się 16 samolotów tej linii, mających przemierzyć Stany ze wschodniego wybrzeża na zachód.

- Kiedy usiadłem na stanowisku, samoloty te właśnie startowały lub szykowały się do startu.

Wtedy rozbiÅ‚y siÄ™ pierwsze maszyny American Airlines. Ballinger wywoÅ‚ywaÅ‚ wszystkie samoloty United, by je ostrzec. UAL 175 nie zareagowaÅ‚. Ballinger wysyÅ‚aÅ‚ wiadomoÅ›ci bijÄ…c w klawiaturÄ™ bez przerwy. W ciÄ…gu dwóch godzin wysÅ‚aÅ‚ ich 122. DomyÅ›lajÄ…c siÄ™, że dzieje siÄ™ coÅ› strasznego wysÅ‚aÅ‚ do wszystkich samolotów linii United informacjÄ™: „Strzeżcie siÄ™ wtargniÄ™cia do kokpitu”. Z UAL 93 przyszÅ‚a odpowiedź: „Cześć Ed, przyjÄ…Å‚em”.(110)

Ballinger nie czekał na polecenie od swojego szefa, czy Sekretarza Transportu. Sam podjął decyzję o posadzeniu na ziemi wszystkich samolotów United.

- Kiedy tylko zorientowałem się o co chodzi, zacząłem wysyłać informacje automatycznie. To było zanim Mineta(111) , czy później linie lotnicze, kazali nam ostrzec załogi.

Kierownictwo zabroniło dyspozytorom podawania pilotom przyczyn nakazu lądowania.

- Najbardziej wkurza mnie fakt, że wiedzieli już 45 minut wczeÅ›niej o tym, że American Airlines majÄ… problem. – zamartwiaÅ‚ siÄ™ Ballinger – Gdybym miaÅ‚ tÄ™ informacjÄ™ wczeÅ›niej może zdążyÅ‚bym przekazać zaÅ‚odze UAL 93 sugestiÄ™ zablokowania drzwi.

Zastanawia fakt, dlaczego tak siÄ™ staÅ‚o? I dlaczego martwiÅ‚ siÄ™ tym tylko ten jeden czÅ‚owiek? Dlaczego nikt nigdy nie podjÄ…Å‚ tego tematu w dochodzeniu? Takie to wÅ‚aÅ›nie byÅ‚o „dochodzenie”.

Mimo wszystko Ed Ballinger najprawdopodobniej uratowaÅ‚ życie pasażerom przynajmniej jednego samolotu. ZaÅ‚oga UAL 23 majÄ…ca lecieć z Newark do Los Angeles, po odebraniu ostrzeżenia, zdecydowaÅ‚a sie zawrócić. Przekazano pasażerom, że maszyna ma usterkÄ™ i zawrócono sprzed pasa pod rÄ™kaw terminala. Później okazaÅ‚o siÄ™, że szeÅ›ciu pasażerów nie chciaÅ‚o opuÅ›cić samolotu. Po dÅ‚uższej sprzeczce wyszli z niego i rozpÅ‚ynÄ™li siÄ™ w tÅ‚umie. Nie wrócili już do sali odpraw. WÅ‚adze podaÅ‚y potem, że w ich bagażach znaleziono kopie Koranu i notatki Al Kaida’y. Prawdopodobnie dziaÅ‚ania Ballinger’a uratowaÅ‚y majÄ…ce lecieć tym samolotem 200 osób. Co zadziwia – nigdy nie odnaleziono owych szeÅ›ciu „terrorystów”. Podejrzewam, że materiaÅ‚y, które znalazÅ‚o FBI po prostu podrzucono. Niemniej postawa Ed’a Billinger’a zasÅ‚uguje na najwyższe uznanie.

Ten dzień odcisnął się na jego psychice wielkim i niezatartym piętnem.

- Czułem się fatalnie. Szczęśliwy jestem, że nikomu wtedy nie przylałem. W drodze powrotnej przecinałem wszystkie skrzyżowania na czerwonym świetle. Chciałem znaleźć się jak najszybciej w domu i odreagować.

Później w pracy nie mógł się już nigdy dostatecznie skoncentrować. We wszystkim dopatrywał się niebezpieczeństwa.

- Nie byłem w stanie podjąć żadnej decyzji. Bałem się odpowiedzialności.

Kierownictwo wezwało go i zaproponowało odejście na przedwczesną emeryturę w wieku 63 lat. Odpowiedział, że nie da rady. Poprosił o umożliwienie odejścia w ciągu najbliższych sześciu godzin. Psychiatra z Ubezpieczenia Społecznego orzekł całkowitą niezdolność do pracy.

- MojÄ… imprezÄ™ pożegnalnÄ… pamiÄ™tam, jak przez mgÅ‚Ä™. – opowiada – Koledzy wspominali minione, dobre czasy...

Od dnia dramatu Ed Ballinger korzysta z pomocy psychoterapeuty.



Doug McKay, kontroler Boston Center.
20-letni staż pracy w kontroli ruchu.


Przed wyjściem z domu usłyszał w radio informację o tym, że samolot uderzył w Północną Wieżę WTC. Włączył telewizor, by to zobaczyć.

Wtedy nastąpiło drugie uderzenie. W Wieżę Południową. Nie wiedział, że była to maszyna z Bostonu. Opuścił dom w Nashua, w New Hampshire i wyruszył w drogę do pracy. Jazda zajęła mu 25 minut, w czasie których słuchał wiadomości.

Tego dnia jego żona Susan, wiceszefowa firmy TJX Companies, wybrała się w podróż służbową. Leciała samolotem rejs AAL 11.

- Przed wejÅ›ciem do Centrum staÅ‚ Supervisor i dwóch kolegów z obszaru. – wspomina. – Zapytali, którym rejsem leciaÅ‚a Susan.

Kiedy im powiedział, Supervisor polecił mu iść za nim.

- Wtedy już wiedziaÅ‚em, .. . – mówi - że, to samolot z Susan...

A potem wrócił do domu i musiał powiedzieć dzieciom, 14-letniemu synowi i 9-letniej córce, że nie mają już mamy.

- To tak, jakbyÅ› dostaÅ‚ w brzuch – mówiÅ‚ McKay – CoÅ› nieopisanego.

Gdyby miał wcześniejszy dyżur mógłby być tym, który prowadziłby ten samolot.

- Nie wyobrażam sobie siebie znowu przed wskaźnikiem. – mówi dzisiaj. - Nie wierzÄ™, bym mógÅ‚ siÄ™ odważyć.

Na kilka lat przed emeryturą koledzy umożliwili mu, oddając swoje wolne dni z urlopów, by mógł odejść wcześniej z pracy, zająć się dziećmi i robić cokolwiek, co nie jest związane z kontrolą ruchu.

- Muszę zacząć nowe życie. Nie wiem, jak będzie...



John Werth, kontroler z Cleveland.

On pierwszy usłyszał krzyki z kokpitu UAL 93. Starał się porozumieć z załogą. Bezskutecznie. Później okazało się, że maszyna runęła na ziemię koło Shanksville. John, po krótkiej przerwie wrócił do pracy tego samego dnia. Od tej pory nie opuścił ani jednego dyżuru.


109 - NATCA – National Air Traffic Controllers Association, AmerykaÅ„skie Stowarzyszenie Kontrolerów Ruchu Lotniczego zrzeszajÄ…ce ponad 20 000 osób.
110 - Jest to JEDYNA wzmianka o wykorzystaniu alternatywnego łącza z jednym z użytych w zamachach samolotów. Nigdzie nie znalazłem rozwinięcia tego wątku, ani jego potwierdzenia.
111 - Norman Yoshio Mineta (ur. 12.11.1931), jedyny polityk Partii Demokratycznej w gabinecie prezydenta Busha. NajdÅ‚użej urzÄ™dujÄ…cy w historii, bo ponad 5 lat – od 2001 do 2006 roku, Minister Transportu. Od 10.07.2006 – partner firmy PR - Hill & Knowlton. ByÅ‚y wiceprezydent firmy Lockheed Martin Corporation.


CDN