Dodano: 07.11.12 - 10:16 | Dział: Zakamarki historii

Centralna Azja wczoraj i dziÅ›


(Na podstawie publikacji S.Fredericka Starra w „Wilson Quarterly” p.tyt. „Rediscovering Central Asia”)

Trudno uwierzyć, że uważane dziś za zacofane kraje takie jak Turkmenia, Uzbekistan, i inne tego regionu, stanowiły kiedyś centrum cywilizacyjne całego kontynentu Euro-Azji. Że tak było świadczą niedawno odkryte zapisy z tamtych czasów.
Na tych terenach, na przeÅ‚omie pierwszego i drugiego tysiÄ…clecia, żyli uczeni wyprzedzajÄ…cy myÅ›lÄ… caÅ‚e wieki późniejszych naukowców. Jednym z nich byÅ‚ 26 letni mÅ‚odzieniec Abu al – Rayhan al Biruni (973 –1048) stawiajÄ…cy innemu uczonemu tych czasów takie pytania jak:
-czy istnieje inny system słoneczny pośród gwiazd, czy też istniejemy samotnie we wszechświecie?
-czy ziemia była stworzona jednocześnie w całości, czy powstawała w dłuższym czasie, drogą ewolucyjną?
UważaÅ‚ on, że czas jest ciÄ…gÅ‚oÅ›ciÄ… nie majÄ…cÄ… poczÄ…tku ani koÅ„ca. Innymi sÅ‚owy odrzucaÅ‚ on „kreacjonizm” i przychylaÅ‚ siÄ™ do ewolucjonizmu geologicznego, a nawet do darwinizmu wyprzedzajÄ…c spostrzeżenia tego ostatniego o nieomal caÅ‚e tysiÄ…clecie. StawiaÅ‚ te pytania, które w czasie panowania islamu i chrzeÅ›cijaÅ„stwa, mogÅ‚y być uważane za herezjÄ™.

Tacy wiÄ™c myÅ›liciele żyli przed tysiÄ…cem lat na terenach, które dziÅ› uważane sÄ… za „zacofane”. O jego poglÄ…dach dowiedzieliÅ›my siÄ™ z niedawno odkrytych manuskryptów. ByÅ‚ on, jak wynika z zapisów wybitnym geografem, matematykiem, miaÅ‚ osiÄ…gniÄ™cia w trygonometrii, naukach porównawczych religii, astronomii, Fizyce, geologii, psychologii, mineralogii, farmakologii,. W tamtych czasach uczeni musieli mieć wiedzÄ™ encyklopedycznÄ….
Å»yjÄ…cym odpowiednikiem tego naukowca byÅ‚ Abu Ali Sima (980 – 1037) z miasta Bukhary, oÅ›rodka naukowego(dziÅ› miasto to znajduje siÄ™ w Uzbekistanie).
Ten uczony zostawił ślad w medycynie, filozofii, fizyce, chemii, astronomii, teologii, farmakologii, fizjologii, etyce, a nawet w muzyce. Kiedy jego dzieło o medycynie zostało przełożone na język łaciński, jego spostrzeżenia zostały wykorzystane i dały początek nowoczesnej medycynie Zachodu.

Nie wspominając innych, już nawet tylko ci dwaj uczeni uważani są dziś za jedne z największych umysłowości w czasach pomiędzy starożytnością a czasami Oświecenia. Pisali swe dzieła w języku arabskim, lecz nie byli Arabami, tak jak nie są Anglikami Japończycy piszący swe prace po angielsku. Chociaż byli uważani za geniuszy świata arabskiego, w rzeczywistości byli to dawni Persowie i Turcy, wywodzący się z Centralnej Azji.
Tak więc w czasie między rokiem 800 a 1100 spotykamy na terenie Centralnej Azji twórczość wielkich intelektualistów, wielkich artystów, tworzących ośrodek intelektualny promieniujący na cały ówczesny świat.

SÄ… to Kazachstan, Kirgistan, Uzbekistan, Tadżykistan i Turkmenistan. W Å›redniowieczu o ich znaczeniu mówiÅ‚y wielkie miasta takie jak Balkh, Herat (w dzisiejszym Afganistanie), Nishapur w prowincji Khorasan w dzisiejszym Iranie. Granice tego oÅ›rodka ówczesnej cywilizacji siÄ™gaÅ‚y zachodniej granicy Chin obejmujÄ…c starożytne miasto Kashgar i szereg innych oÅ›rodków znajdujÄ…cych siÄ™ na terenie Centralnej Azji. O rozkwicie tej cywilizacji Å›wiadczÄ… zapisy podróżujÄ…cych Arabów, wedÅ‚ug których byÅ‚ to obszar „tysiÄ™cy miast” pulsujÄ…cych życiem. Miasta te wystÄ™powaÅ‚y w dzisiejszym Afganistanie, Tadżykistanie, i Uzbekistanie. PozostaÅ‚y po nich ruiny jak np. miasta Balkh, ówczesnej stolicy regionu, które ciÄ…gnÄ… siÄ™ kilometrami na zachód od Mazar – i Sharif w dzisiejszym Afganistanie. W tamtym czasie miasto Balkh byÅ‚o wiÄ™ksze od Paryża, Rzymu, Pekinu lub Delhi. Miasta tego regionu zdobiÅ‚y paÅ‚ace, posiadaÅ‚y bieżącÄ… wodÄ™, Å‚aźnie, a domy byÅ‚y budowane solidnie z wypalanej na sÅ‚oÅ„cu cegÅ‚y. KoÅ‚o miast byÅ‚y tereny irygowane pod różne uprawy. Dzisiejsi badacze zastanawiajÄ… siÄ™ nad tym, jakie warunki sprawiÅ‚y, że w tych czasach na terenie Centralnej Azji miaÅ‚ miejsce tak wspaniaÅ‚y rozwój i rzucajÄ…ce siÄ™ w oczy bogactwo. Te dwa zjawiska idÄ… zazwyczaj w parze. WyjaÅ›nienie widzÄ… w ich poÅ‚ożeniu wobec ówczesnych głównych szlaków komunikacyjnych. Kupcy ze stolicy Balkh podróżowali do innych aglomeracji miejskich poÅ‚ożonych na terenie Centralnej Azji. Podróżowali również dalej – na Bliski Wschód,, do Europy, do Chin, i zapuszczali siÄ™ w gÅ‚Ä…b półwyspu indyjskiego. JednoczeÅ›nie kupcy z tamtych stron przywozili do Balkh różne towary, a także niewolników, gdyż w mieÅ›cie tym byÅ‚y znane, wielkie targi tym „żywym towarem”. O intensywnoÅ›ci ówczesnego handlu Å›wiadczÄ… dzisiejsze znaleziska monet z tego regionu, zÅ‚otych, srebrnych i brÄ…zowych, a które można spotkać nawet w Szwecji, Korei, i na Sri Lance. Jednym sÅ‚owem Centralna Azja w opisywanym czasie, leżaÅ‚a na skrzyżowaniu szlaków Å‚Ä…czÄ…cych wielkie kultury Euro-Azji. Ten ciÄ…g komunikacyjny nazywamy dziÅ›” „Szlakiem Jedwabnym” o ożywieniu którego, dla unikniÄ™cia dzisiejszych napięć politycznych w tym regionie, walczyÅ‚ zespół skupiony wokół kandydata na prezydenta USA, La Roucha. Ten szlak komunikacyjny, Å‚Ä…czÄ…cy EuropÄ™ z AzjÄ…, miaÅ‚, i ma dzisiaj, dla polityki Å›wiatowej ogromne znaczenie. TÄ… drogÄ… przemieszczano różne towary, a z niej rozchodziÅ‚y siÄ™ one w różnych kierunkach. SzkÅ‚o ze Åšrodkowego Wschodu wÄ™drowaÅ‚o poprzez Centralna AzjÄ™ do Chin, podczas gdy jedwab z Chin przewożono na Zachód. PotencjaÅ‚ wytwórczy Centralnej Azji zasilaÅ‚ ten strumieÅ„ handlu swoimi wyrobami. Przez poÅ‚owÄ™ tysiÄ…clecia europejczycy i mieszkaÅ„cy Bliskiego Wschodu korzystali z papieru produkowanego w Samarkandzie, zaÅ› jedwabie zdobiÄ…ce europejskie katedry pochodziÅ‚y z doliny Fergana w Uzbekistanie.

Kupcy byli również przekazicielami nowych idei i religii. W czasie panowania Aleksandra Wielkiego (356 – 323 p.n.e.) poznali miejscowych z religiÄ… Greków i wprowadzili kult Atheny, Herculesa, Afrodyty. Potem Buddyzm znalazÅ‚ tu glebÄ™ przyjaznÄ… dla swoich wierzeÅ„. StÄ…d przeszedÅ‚ on do Chin, Japonii, Korei. Buddyjscy artyÅ›ci korzystajÄ…c z nauki rzeźby Greków wykonali dla utrwalenia wizerunku Buddy rzeźby jego postaci. W tych czasach w tamtym Å›wiecie szerzyÅ‚a siÄ™ również religia Izraelitów i chrzeÅ›cijan, a także religia Zaratusztry znajdywaÅ‚a tu swoich wyznawców i jej nauki dotyczÄ…ce walki dobra ze zÅ‚em i odmiennoÅ›ci nieba i piekÅ‚a.

Zaratusztra żyÅ‚ prawdopodobnie w 6 lub 7 wieku i pochodziÅ‚ z Balkh. Jego religia szerzyÅ‚a siÄ™ w kierunku zachodnim i dotarÅ‚a do Babilonu. Tam zderzyÅ‚a siÄ™ z religiÄ… Judaizmu, a poprzez chrzeÅ›cijanizm odnajdujemy jej wpÅ‚yw nawet w Islamie. To przenikanie siÄ™ różnych wierzeÅ„ i religii na terenie Centralnej Azji stworzyÅ‚o warunki do podjÄ™cia badaÅ„ porównawczych i filozofii. W takim klimacie poszukiwaÅ„ pojawili siÄ™ różni znawcy. Jednym z nich byÅ‚ Muhammad ibn Ismail al. – Bbukhari (810 –870). który napisaÅ‚ dzieÅ‚o uważane przez Islam za drugÄ… ÅšwiÄ™tÄ… KsiÄ™gÄ™ (po Koranie). Wspomniany wpÅ‚yw różnych kultur zaowocowaÅ‚ również innymi wybitnymi dzieÅ‚ami. Astronom al. – Khorezmi napisaÅ‚ pracÄ™ o użytecznoÅ›ci numeracji używanej w Indiach. Inni naukowcy upowszechniali osiÄ…gniÄ™cia swych naukowych kolegów z Indii w dziedzinie geometrii, astronomii, a nawet kalendarza. Jeszcze inni pracowali nad zaadaptowaniem różnych alfabetów i jÄ™zyka używanego w Syrii, jÄ™zyka arabskiego i jÄ™zyka, którym mówiÅ‚ Chrystus.

Trudno sobie wyobrazić, by w tamtych czasach funkcjonowaÅ‚ gdzieÅ› w innym miejscu bardziej dla intelektualistów sprzyjajÄ…cy klimat. Ostatnia eksplozja energii kulturalnej na tym obszarze miaÅ‚a miejsce za panowania Seljuk – Turków, poczÄ…wszy od ok. 1037 r. i trwajÄ…cego przez ponad jeden wiek. Na terenie wschodniej stolicy Merw (Turkmenistan), oraz Nishapur, w pobliżu dzisiejszej granicy iraÅ„sko- afgaÅ„skiej), stworzono warunki do powstawania różnych innowacji zwÅ‚aszcza w dziedzinie budownictwa. Można je nawet dziÅ› dostrzec wÅ›ród ruin stolicy Merw, w kopule Filippo –Brunelles’a, katedrze floreÅ„skiej, katedrze Å›w. MikoÅ‚aja w st. Petersburgu, a także w kopule St. Zjednoczonych stolicy Waszyngtonie.

Przechodząc do innych osiągnięć trzeba wspomnieć, że na przełomie pierwszego i drugiego tysiąclecia przyjęto w tym środowisku w matematyce liczby określające różne formy równań, wynaleziono trygonometrię, przyjęto dziesiętny system miar i hinduską numerację (liczby arabskie).
W astronomii, z dużym przybliżeniem określono parametry ziemi, zbudowano duże obserwatoria astronomiczne umożliwiające z dużą precyzją zbudować tablice astronomiczne.
W dziedzinie chemii uczeni z Centralnej Azji pierwsi zastosowali odwrotność reakcji w celu osiągnięcia krystalizacji jako sposobu oczyszczania z zakłóceń pomiarów grawitacji wykorzystywanych przy grupowaniu pierwiastków, antycypując Tablicę Mendelejewa z r. 1871.
Uczeni tego regionu skompilowali i rozszerzyli starożytną wiedzę medyczną, rozszerzając możliwości farmakologii co następnie wpłynęło na rozwój tej dziedziny Zachodu i Indii.
W dziedzinie technologii byli wynalazcami wiatraków i mechanizmów hydraulicznych wykorzystywanych w podnoszeniu poziomu wody.
ByÅ‚ to również zÅ‚oty wiek w dziedzinie wiedzy arabskiej, a zwÅ‚aszcza jej centrum w kalifacie w Bagdadzie. Å»yli tam wspaniali uczeni tacy jak wynalazca ophthalmologii Ibn al. –Haythan (965 – 1040). Dalej wielki naukowiec Heinrich Suter. WidniejÄ… ci uczeni w encyklopediach jako Arabowie lecz faktycznie byli oni Persami lub Turkami i wywodzili siÄ™ z terenu Centralnej Azji. To spostrzeżenie odnosi siÄ™ do matematyka i astronoma Mukhammad’a ibn Musa al. –Khorezmi (780 –850) pochodzÄ…cego z Khorezm (region w Uzbekistanie) lub al. – Biruni, twórca algebry, której nazwa przyjęła siÄ™ w matematyce czerpiÄ…c z jego książki dotyczÄ…cej tego przedmiotu.
Podobnie Abu Nasr al. – Farabi (872 –961) znany z analiz krytycznych etyki Arystotelesa, wyprzedzajÄ…cej innych, europejskich myÅ›licieli. Ten uczony byÅ‚ z kolei Turkiem wywodzÄ…cym siÄ™ z dzisiejszego Kazachstanu, a wiÄ™c nie Arabem.

Szczególna rola intelektualistów Centralnej Azji znajduje potwierdzenie jeśli weźmiemy pod uwagę że Abbassid Caliphate jest ich dziełem. (Abbasydzi zdecydowali się na stworzenie armii lojalnej tylko kalifatowi, powołanej głównie z niewolników pochodzenia tureckiego i irańskiego, zwanych potocznie Turkami lub ghilmanami. Te wojska, ustanowione za rządów Al-Mamuna (813-833) i jego brata Al-Mutasima (833-842) przejęły faktyczną kontrolę nad kalifatem abbasydzkim.)

Bardziej szczegółowe badania wskazują na fakt drenaży mózgów naukowców z Centralnej Azji do sąsiednich krajów chociaż można zauważyć i proces odwrotny, kiedy Arabowie przenosili się do Centralnej Azji jak np. do miasta Gurganj, gdzie żył al.- Biruni (dzisiejszy Turkmenistan), lub do Ghazni (Afganistan), ponieważ nie wszyscy uczeni przenieśli się do Bagdadu.

Na rozwój cywilizacyjny tego obszaru znaczny wpÅ‚yw miaÅ‚y wierzenia religijne. Dla wielu czynnikiem sprzyjajÄ…cym rozwojowi byÅ‚ Islam. Kiedy al. – Bukhari pisaÅ‚ swÄ… znana pracÄ™ byÅ‚ inspirowany i pod wpÅ‚ywem gÅ‚Ä™bokiej wiary, podobnie jak inni współczeÅ›ni mu uczeni. Al.- Farabi np. nie wÄ…tpiÅ‚, że jego badania w dziedzinie etyki wzmocniÄ… formalnÄ… naukÄ™ religii. Inni uczeni byli podobnego zdania, jednak utrzymywali, że wolność badaÅ„ i poszukiwaÅ„ winne kierować religiÄ… a nie odwrotnie, i że ta z pewnoÅ›ciÄ… nie powinna ich badaÅ„ ograniczać. Jeszcze inni byli zdania, że religia jest pożyteczna dla ludu, lecz nie powinna ograniczać intelektualistów. Taka np. byÅ‚a opinia Omara Khayya’m (1048 –1123), wybitnego matematyka, który dziÅ› znany jest dziÄ™ki swej poezji, która staÅ‚a siÄ™ dostÄ™pna na Zachodzie w 19 wieku pod tytuÅ‚em: The Ruba’iyat of Omar Khayya’m.

W ówczesnych warunkach intelektualiści koncentrowali się bardziej na możliwościach stwarzanych przez religię aniżeli na tym na co nie zezwala. W ten sposób uniknięto trudności wynikających z innych, nieraz sprzecznych interesów nauki i religii.

Innym elementem sprzyjajÄ…cym rozwojowi nauki byÅ‚a jej powszechna dostÄ™pność. Niektórzy naukowcy wywodzili siÄ™ z bogatych rodów lecz inni byli objÄ™ci patronatem panujÄ…cych. W tym systemie tkwiÅ‚a jego siÅ‚a, bo obok oÅ›rodka wiedzy znajdujÄ…cego siÄ™ w Bagdadzie, zaÅ‚ożonego przez kalifa el – Ma –‘mun, w terenie funkcjonowaÅ‚o wiele dworów i ich wÅ‚adców, dziaÅ‚ajÄ…cych suwerennie i zasilajÄ…cych ogólny nurt nauki. Każdy z owych wÅ‚adców kierowaÅ‚ siÄ™ wÅ‚asnymi prawami panujÄ…c w sposób autorytarny. ChroniÅ‚ swego terytorium (przeważnie armiÄ… zÅ‚ożonÄ… z Turków) jednoczeÅ›nie wspieraÅ‚ handel, Å›ciÄ…gaÅ‚ podatki, budowaÅ‚ wspaniaÅ‚e miasta, i przeznaczaÅ‚ Å›rodki na sztukÄ™ i naukÄ™. Jeden z takich dworów znajdowaÅ‚ siÄ™ w Gurgani, gdzie dziaÅ‚aÅ‚ al. – Biruni. Innym takim oÅ›rodkiem byÅ‚a Samarkanda w której w latach (850 –1000) sprawowaÅ‚a wÅ‚adzÄ™ dynastia Sumanidów, która prowadziÅ‚a wspaniaÅ‚Ä… bibliotekÄ™, w której miaÅ‚y miejsce dyskusje na poważne tematy, i w której życie spoÅ‚eczne koncentrowaÅ‚o siÄ™ na muzyce i poezji.

Nie wszyscy wÅ‚adcy rzÄ…dzili w sposób pozbawiony okrucieÅ„stwa i odczuwajÄ…cy potrzebÄ™ rozwoju na swym terenie nauki i kultury. Potężni wÅ‚adcy, jak np. Mahmud z Ghazny (971 –1030) rzÄ…dziÅ‚ imperium rozciÄ…gajÄ…cym siÄ™ od Indii do serca współczesnego Iranu. KulturÄ™ i naukÄ™ widziaÅ‚ raczej jako kaprys a nie potrzebÄ™ Jednakże pozyskaÅ‚ do swojej sÅ‚użby al. – Buruni’ego, który zapoczÄ…tkowaÅ‚o badania nad Indiami i hinduizmem, a także różnych, wystÄ™pujÄ…cych w Indiach, jÄ™zyków. WÅ‚adca patronowaÅ‚ również wielkiemu współczesnemu poecie Abolgasowi Ferdowyi’owi w jego tworzeniu wielkiej panoramy Persji z przed czasów Mahomada (Shahuameh) (1000 r). DzieÅ‚o to byÅ‚o inspiracja trubadurów nawet we Francji i staÅ‚o siÄ™ klasyka literatury Å›wiatowej.

Omawiany, wielki ośrodek cywilizacyjny i kultury przygasł na skutek najazdu Mongołów. Czyngis-Chan, który wyruszył na swą wyprawę ze swego gniazda w 1218r. zniszczył wiele wspaniałych miast Centralnej Azji. Jednak wiele z nich odrodziło się od nowa dzięki handlu i ułatwionych kontaktów komunikacyjnych z Europą i Azją po ustaniu najazdu Mongołów. Ci bowiem znieśli wszelkie granice (wewnętrzne cła i taryfy). Kiedy więc Marco Polo przejeżdżał przez Afganistan w swej drodze do Chin w 13 wieku, korzystał z jednego tylko patentu (wizy). Te możliwości kontaktów na ogromnym obszarze od Europy do Chin miały decydujące znaczenie dla ożywienia intelektualnego nawet pod władzą mongolskich najeźdźców. Tak więc mimo zniszczeń spowodowanych najazdem Mongołów, na terenie Centralnej Azji funkcjonowało jeszcze wiele bibliotek (nieraz zawierających nawet 12000 wolumenów). W tym czasie, mimo okupacji, funkcjonowało jeszcze w samym mieście Bukhara ok. 50 doktorów. Nauka nie wygasła, jednak jej ośrodek przesunął się do innych obszarów.

Pewnym świadectwem poprzedniego rozwoju regionu jest fakt, że wiele ocalałych manuskryptów z owego okresu rozkwitu cywilizacyjnego, zachowało się jako kopie lub wzmianki w późniejszych czasach naukowców.

Istnieje pytanie: jeśli nie Mongołowie byli przyczyną upadku tego regionu i to w stopniu, że dziś po jego zdobyczach pozostały jedynie ruiny, to jakie czynniki zaważyły na tak drastycznym jego zniszczeniem? Według autora tłumaczonego artykułu były to:

1.Cykliczność pojawiania się i wygasania ożywienia intelektualnego i przenoszenie się jego ośrodków; Podobnie z takim zjawiskiem mieliśmy do czynienia jeśli chodzi o Ateny, Rzym. Później ośrodek renesansu ożywiał wielkie europejskie miasta przez nieomal cały wiek. Proces wygaszania ożywienia intelektualnego w tym regionie został przyśpieszony przez utrudnienia komunikacyjne z innymi cywilizacjami;

2. Drugim ważnym czynnikiem ograniczającym żywotność intelektualną miast Centralnej Azji była religia, która jak każdy rozwój ma swe cykle poczynając od początkowego dynamizmu, poprzez jej utrwalanie i eksperymentowanie do fazy ortodoksji. W omawianym regionie proces ten przebiegał szybciej niż w innych stronach. Dotknął wpierw Zaratustraizm, następnie buddyzm, zaś jeśli chodzi o Islam to z fazą jego ortodoksji spotykamy się po 1100r, chociaż pewne enklawy ożywionej myśli spotykamy jeszcze przez około 100 lat, jednakże na terenie Persji i Turcji będących częścią Centralnej Azji usztywnienie religii muzułmańskiej ograniczające możliwości rozwoju wolnej myśli i humanizmu wystąpiło wcześniej niż w pozostałych częściach regionu.

3. Trzecim czynnikiem tłumiącym rozwój intelektualny kraju stał się rozłam islamu na Sunnitów i Szyitów. Dynastie reprezentujące jeden z tych kierunków starały się zawęzić jego interpretację by wyraźnie nakreślić granice odróżniające go od drugiego kierunku wierzeń. Np. władcy Sunnitów starali się zawęzić granice wszelkiej wolnej myśli by uniknąć podejrzenia o przekroczenie zakreślonej przez Sunnitów granicy interpretacji islamu. Te zawężające rygory interpretacji religijnej dotyczyły i Szyitów.

Na obrzeżach Centralnej Azji (obecnie we wschodnim Iranie) żyÅ‚ wybitny polityk i administrator Nizam al. – Mulk (1018 – 1092) lecz byÅ‚ zmuszony przez wÅ‚adcÄ™ imperium Seljuk do zwalczania dysydentów szyickich. Nie mniej byÅ‚ on twórcÄ… sieci szkół uczÄ…cych islamu wg ram zakreÅ›lonych przez Sunnitów i nawracajÄ…cych mÅ‚odych Szyitów „na prawdziwÄ… wiarÄ™”. W szkoÅ‚ach tych uczono zwalczać wszelkie odstÄ™pstwa od ortodoksyjnego Islamu.

InnÄ… znaczÄ…cÄ… postaciÄ… tamtych czasów byÅ‚ Abu – Hamid Muhammad ibn Muhammad al. – Ghazali (1058 – 1111). ByÅ‚ to filozof i znawca teologii. AtakowaÅ‚ niebezpieczeÅ„stwa wynikajÄ…ce z nieograniczonego sposobu myÅ›lenia. W swym dziele „ The incoherence of the Philosophers” (scientists) atakowaÅ‚ zwolenników Arystotelesa widzÄ…c w jego naukach zagrożenie dla Islamu. Al. – Mulk i Al – Ghazali stworzyli zasÅ‚onÄ™ dla myÅ›li niezależnej i byli odpowiedzialni, przez swe aktywne dziaÅ‚anie, za trzy wieki zastoju intelektualnego tych obszarów.

Centralna Azja po r. 1100 zniknęła ze sceny Å›wiatowej. Dopiero w 14 wieku Timur, zwany też Tamerlan podbiÅ‚ tereny od Delhi w Indiach aż do wschodnich kraÅ„ców morza Åšródziemnego i skupiÅ‚ w swym imperium uczonych i pisarzy w odbudowanej stolicy Samarkandzie. 100 lat później, wÅ‚adca Babur z „Fergana Valley” zaÅ‚ożyÅ‚ dynastie Mughal w Indiach. ByÅ‚ on utalentowanym pisarzem i zgodnie z tradycjÄ… tlÄ…cÄ… siÄ™ na obszarze Centralnej Azji, zgromadziÅ‚ koÅ‚o siebie utalentowanych intelektualistów i artystów na swym dworze. Jednakże Centralna Azja nie odnowiÅ‚a już swej pozycji centrum intelektualnego z lat 800 – 1100. Wysokie taryfy celne ograniczyÅ‚y możliwość kontaktów inter- kulturalnych. Ortodoksja religijna ograniczyÅ‚a oryginalnÄ… twórczość myÅ›licieli.. Centralna Azja majÄ…c możliwość stania siÄ™ centrum intelektualnym caÅ‚ej Euro-Azji, nie wykorzystaÅ‚a swych możliwoÅ›ci wynikajÄ…cych z geopolitycznego poÅ‚ożenia i zsunęła siÄ™ do pozycji peryferii i zacofania. W dzisiejszych czasach powstaje dla tego terenu nowa szansa rozwoju. Globalizm, wolność wymiany, poÅ‚ożenie na szlaku Å‚Ä…czÄ…cym KoreÄ™ i Indie, a także wymiana z EuropÄ… i lokalizacja na tym terenie przedstawicielstw korporacji ponadnarodowych stwarzajÄ… ponownie warunki do rozwoju tego regionu i podniesienia jego cywilizacyjnego znaczenia.

Rudolf Jaworek