Dodano: 12.12.11 - 22:08 | Dział: Kultura i Nauka

XXX Rocznica stanu wojennego

8 – 9 grudnia IPN

W Warszawie w dniach 8-9 grudnia przy ul. Marszałkowskiej w IPN odbyła się konferencja naukowa dotycząca antysystemowych form oporu w stolicy. Środowisko dawnych opozycjonistów oraz historycy przedstawiali referaty związane z tym tematem.

Stan wojenny był działaniem skutecznie ograniczającym ruch wolnościowy.
W listopadzie 1989 r. podczas konferencji Episkopatu Polski jest mowa o możliwości wprowadzeniu stanu wojennego.

Dr Adam Mielczarek mówiÄ…c o "SolidarnoÅ›ci" w latach 1980-1981, którÄ… stworzyli robotnicy i intelektualiÅ›ci, 3/4 jej czÅ‚onków stanowiÅ‚y osoby zatrudnione na paÅ„stwowych posadach, powiedziaÅ‚ o pierwszych oznakach demobilizacji tego ruchu. Część robotnicza "SolidarnoÅ›ci" sÅ‚abÅ‚a w dziaÅ‚aniach i przestawaÅ‚a ona być ruchem spoÅ‚ecznym, a stawaÅ‚a siÄ™ bardziej politycznym. Fakt tej demobilizacji robotniczo – zwiÄ…zkowej zostaÅ‚ wykorzystany przez Wojciecha Jaruzelskiego do wprowadzenia stanu wojennego. MówiÅ‚ dalej, że zakÅ‚ady pracy w maÅ‚ym stopniu zastrajkowaÅ‚y po wprowadzeniu stanu wojennego, część ludzi chociaż byÅ‚a sercem za swoim zwiÄ…zkiem nie podjęła dziaÅ‚aÅ„ w tych warunkach. Teraz nie wielkie zakÅ‚ady pracy i siÅ‚a ruchu strajkowego lecz opozycja stanu wojennego, która w Warszawie przeważnie byÅ‚a opozycjÄ… inteligenckÄ… , zaczęła siÄ™ organizować i drukować bibuÅ‚Ä™. Warszawska opozycja byÅ‚a zÅ‚ożona w poÅ‚owie z kobiet i w poÅ‚owie z mężczyzn, natomiast w innych oÅ›rodkach w kraju z przewagÄ… mężczyzn. W Warszawie przewagÄ™ miaÅ‚ KOR – owski pomysÅ‚ na walkÄ™ o wolność czyli chodziÅ‚o o obszar wolnego sÅ‚owa.

Przedstawiono dane z dwóch ośrodków z Warszawy oraz Siedlce z Radomiem, w których na pytania o cele działalności uzyskano taki wynik; czy jesteś za odsunięciem od władzy komunistów w Warszawie na tak odpowiedziało 53% osób w Siedlcach i Radomiu 63%.
Czy jesteś za odzyskaniem niepodległości; Warszawa twierdząco odpowiedziało 56% osób, Siedlce i Radom 63%. Jak widać, niepodległość państwa i pozbawienie władzy komunistów nawet wśród sporej części opozycji nie było to dla niej celem działania.

WÅ‚odzimierz Domagalski zaprezentowaÅ‚ temat opozycji radykalnej w Warszawie na przykÅ‚adzie „SolidarnoÅ›ci WalczÄ…cej” i Grup Oporu „Solidarni”. WÅ›ród opozycji byÅ‚y dwa nurty: jedni mówili - trzeba siÄ™ porozumieć po raz kolejny z wÅ‚adzÄ…, inni naszym celem jest obalenie komuny i odzyskanie niepodlegÅ‚oÅ›ci, ta postawa mniej wiÄ™cej pozwala odróżnić radykalnych od zachowawczych. Do radykalnych metod zaliczono: kolportaż, zbieranie skÅ‚adek drukowanie bibuÅ‚y.

Wykonywanie kar wobec konfidentów, poprzez wstrzykiwanie kwasu masłowego przez dziurkę od klucza do mieszkania takiego osobnika - śmierdział przez dwa tygodnie, mieszkanie takie było naznaczone dla sąsiadów. Wrzucano granaty zasmradzające do teatrów, prowadzono akcje ulotkowe, malowano na murach hasła, instalowano głośniki z kasetą z których następnie szła transmisja do mieszkańców miasta.

Drobni wytwórcy – rzemiosÅ‚o wytwarzaÅ‚o wszystko to co byÅ‚o potrzebne do dziaÅ‚alnoÅ›ci organizacji w kraju. Te warszawskie drobne firmy podrabiaÅ‚y dowody osobiste, z których korzystali wszyscy czoÅ‚owi dziaÅ‚acze podziemia, druki akcydensowe, kartki na żywność, wytwarzano kotwiczki do wieszania flag, urzÄ…dzenia nasÅ‚uchowe do odczytywania MO i SB, urzÄ…dzenia do wyrzucania ulotek, drukowano serie znaczków do finansowania Grup Oporu oraz wydawano podziemnÄ… prasÄ™.

W czerwcu 1984 r. powstaje w Warszawie założona przez paru kolegów z podwórka ,uczniów ze szkół Federacja Młodzieży Walczącej. Z czasem na terenie kraju tworzą się jej struktury terenowe, skupiające kilka tysięcy młodzieży.
Sami próbują pokonać ten system, początkowo nacisk był położony na działanie poprzez poszerzanie wolności w obrębie słowa. Wydają gazetki, apelują o noszenie oznak żałoby, są apele o celebrowanie rocznic historycznych, apele o uwolnienie więźniów politycznych, organizują msze rocznicowe. FMW miała kontakt z dorosłą opozycją i wsparcie tej opozycji zdecydowało o sukcesie tej organizacji. Dr Bartłomiej Noszczak, który przedstawił tę działalność FMW nadmienił, że obecnie nie ma opracowanego i w pełni zbadanego materiału w tym temacie.

Jeszcze bardziej nie opisane (chyba zupeÅ‚nie) sÄ… żeÅ„skie klasztory i domy zakonne oraz ich rola jakÄ… odgrywaÅ‚y w latach 80 – tych starajÄ…c siÄ™ nieść pomoc uciskanemu spoÅ‚eczeÅ„stwu. O roli KoÅ›cioÅ‚a w Warszawie tamtego okresu pisano lecz wiedza ta jest ograniczona do kilku koÅ›ciołów i komitetów pomocy.

Przy parafiach powstawały komitety zbierające pieniądze i żywność, a także nawiązujące kontakt z ośrodkami dla internowanych oraz niosące pomoc prawną. Poprzez struktury kościelne dokonywana była dystrybucja niemal całej pomocy z zachodu. Jawną manifestacją oporu było symboliczne dekorowanie żłobków narodzenia Pana i Grobów Pańskich.

W kościołach organizowane były wystawy i instalacje artystyczne plastyków, którzy bojkotując stan wojenny nie brali udziału w wystawach w galeriach.

Przed kościołami i na placach układano kwietne krzyże, śpiewano pieśni patriotyczne i religijne co potwornie irytowało generałów Jaruzelskiego i Kiszczaka.

Na ulicach miasta okresu lat osiemdziesiątych celebrowano rocznice 1 Maja, 3 Maja, porozumień sierpniowych, 13 grudnia - dochodziło wówczas do użycia gazów łzawiących, bicia i aresztowań demonstrantów, bito też w sposób śmiertelny. Pogrzeby znanych osób z kręgów przeciwstawnych władzy gromadziły tłumy ludzi. Opozycja demonstrowała swoje niezadowolenie lecz była ona mała.

Okres stanu wojennego zamknął się emigracją stałą w ilości 1.200.000 tys. osób, pewną, dokładnie nie ustaloną liczbą osób zamordowanych przez komunistyczną władzę i upadkiem ekonomicznym kraju, a także wyniszczeniem biologicznym, skrócona została na skutek złych warunków bytowych przeciętna długość życia.

W załączeniu zdjęcia z dnia 9 grudnia - IPN ul. Marszałkowska.

Ewa Latoszek, Warszawa