Dodano: 09.05.11 - 12:45 | Dział: Kultura i Nauka

Ojczyzna Woła


NakÅ‚adem Oficyny „Aurora”, przy współudziale Wydawnictwa PiÅ›miennictwa Nadobnego, ukazaÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›nie tomik sonetów Lusi OgiÅ„skiej, zatytuÅ‚owany „Ojczyzna WoÅ‚a”.

Sonet jest kompozycją złożoną z 14 wersów w dwóch czterowierszach i dwóch trójwierszach. Pierwsza zwrotka na ogół opisuje temat, druga odnosi go do podmiotu wiersza, a tercyny zawierają dotyczącą go refleksję. Sonet jest trudną formułą poetycką, którego początki datuje się na przełom wieków XIII i XIV, a za twórcę uważa się sycylijskiego poetę Giacomo da Lentini. W wiekach późniejszych sonet stał się popularny w całej Europie, w poszczególnych jej krajach przyjmując odmienny układ rymów, przy zachowaniu swej podstawowej konstrukcji graficznej.

W Polsce, za sprawą pionierów owego gatunku, Jana Kochanowskiego i Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, przyjął wzór francuski, by z czasem, w wieku XVII, dzięki Janowi Andrzejowi Morsztynowi i Sebastianowi Grabowieckiemu, przybrać charakter sonetu włoskiego.

W studium literackim „O MikoÅ‚aju SÄ™pie-SzarzyÅ„skim”, Henryk Sienkiewicz pisaÅ‚:

„… Sonet (…) jest to forma ze wszech miar obmyÅ›lana i wykoÅ„czona. PoÅ›rednie pokrewieÅ„stwo jest z heksametrem, a bezpoÅ›rednie z dystychem, nadajÄ…c mu z jednej strony zewnÄ™trznÄ… powagÄ™ formy, z drugiej ze wzglÄ™du na krótkość i wewnÄ™trzne znaczenie i treść, skÅ‚ania go ku liryce. Wiersz trzynastozgÅ‚oskowy toczy w nim zwykle spokojnie; jednostajne rymy, uderzajÄ…c o siebie wzajemnie w oÅ›miu kraÅ„cowych wierszach, budzÄ… jakby echo, odpowiadajÄ…ce im ze Å›rodkowych. Od tej dźwiÄ™cznoÅ›ci pochodzi nazwa sonetu.(…)

Dźwięczność sonetu, zwłaszcza w włoskim języku, istotnie jest wielka. Niby szmer liści drzewnych, niby fale wodne, płynie tam rym, roztapiając się w drugim podobnym: wreszcie w ostatnich sześciu wierszach uczucie przyobleczone inaczej, zadźwięczy jeszcze, rzekłbyś, melodyjnem westchnieniem wyrwie się z piersi i zacichnie.

Ale ta właśnie dźwięczność sonetu jest zarazem przyczyną jego stron ujemnych. Jednostajność i stosunkowa wielość rymujących się ze sobą końcówek, zamykając sonet w pewnej z góry obmyślanej a szczupłej liczbie wierszy, robią zeń formę do najwyższego stopnia sztuczną. Uczucie poety, wtłaczane przez gwałt w czternaście, koniecznie czternaście wierszy, nie może rozwinąć się swobodnie, musi się kurczyć i stosować do formy.

Sonety przypominajÄ… nam starożytne drzewa w szpalerach. Trzeba nadzwyczajnej Å›wiadomoÅ›ci siÅ‚ wÅ‚asnych, nadzwyczajnego taktu artystycznego, żeby w sonet nie przelewać tego co siÄ™ w nim pomieÅ›cić nie da…”


Sonet rozwinÄ…Å‚ siÄ™ u nas w czasach romantyzmu, a najbardziej chyba znane z tego okresu sÄ… „Sonety krymskie” Adama Mickiewicza. ByÅ‚ też niezwykle ceniony w latach MÅ‚odej Polski, kiedy z tej formy przekazu korzystali tacy poeci, jak Adam Asnyk, Maria Konopnicka, Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, czy Leopold Staff. W czasach powojennych siÄ™gaÅ‚ po ten rodzaj poezji StanisÅ‚aw Grochowiak, współczeÅ›nie wykorzystywany jest niestety, coraz rzadziej. Stosuje go JarosÅ‚aw Marek Rymkiewicz i wÅ‚aÅ›nie Lusia OgiÅ„ska.

Lusia OgiÅ„ska debiutowaÅ‚a w 1998 roku czterotomowym dzieÅ‚em pt: KsiÄ™gi RoztoczaÅ„skich Krasnali. W 2000 r. napisaÅ‚a dziÅ› już sÅ‚ynne „Zmartwychwstanie”. PrapremierÄ™ tego dramatu narodowego w Sali Kongresowej publiczność przyjęła entuzjastycznie - spektakl ten, dziÄ™ki emisji w telewizji, odbiÅ‚ siÄ™ szerokim echem w kraju i za granicÄ….

Wiersze Lusi Ogińskiej są wypełnione mądrą, pogłębioną refleksją, nienaganne pod względem formy - rymu, rytmu, wzbogacane piękną metaforą - dają nadzieję na odrodzenie się polskiej poezji. Poezja Ogińskiej pełna wiary i patriotyzmu jest porównywalna z twórczością naszych największych wieszczów, talentem swym szczęśliwie i skutecznie omija panoszący się we współczesnej poezji postmodernistyczny banalizm.

Lusia Ogińska zrealizowała też dziesięcioodcinkowy film, w którym osobiście poprowadziła dwanaście dialogów z tomistą, twórcą Lubelskiej Szkoły Filozoficznej i Powszechnej Encyklopedii Filozofii - Ojcem Profesorem Mieczysławem A. Krąpcem. Lusia Ogińska do tego interesującego, dokumentalnego filmu napisała również muzykę.

Poetka ma w swym dorobku wiele utworów dla dzieci w tym - napisane piÄ™knÄ… poetyckÄ… prozÄ… - wolne tÅ‚umaczenia: „Pinokia", „MaÅ‚ej syrenki", „Serca". Lusia OgiÅ„ska to prawdziwy renesansowy talent - pisze, maluje, komponuje. O twórczoÅ›ci poetyckiej Lusi OgiÅ„skiej wypowiadali siÄ™ z wielkim uznaniem: Wojciech Zukrowski i ks. Jan Twardowski; jej ilustracjom, akwarelom najwyższe noty postawili profesorzy: Jerzy Duda - Gracz i Wiktor Zin.

OddajÄ…c czytelnikom wydanie czterdziestu siedmiu sonetów Lusi OgiÅ„skiej - dedykowanych przez autorkÄ™ Ojcu Profesorowi MieczysÅ‚awowi A. KrÄ…pcowi w 85-rocznicÄ™ Jego urodzin - wydawcy pragnÄ… raz jeszcze przypomnieć sÅ‚owa kapelana Armii „Polesie" gen. Franciszka Kleberga - ksiÄ™dza Leona Kalinowskiego, który w koÅ›ciele przy ul. ChÅ‚odnej w Warszawie o Lusi OgiÅ„skiej powiedziaÅ‚: „Bóg jeszcze Polski nie opuÅ›ciÅ‚, skoro rodzÄ… siÄ™ tacy poeci...".

www.oficyna-aurora.pl