Dodano: 15.06.10 - 11:59 | Dział: Oceny-Poglądy-Analizy

Jaka Konstytucja - jaka Polska?




Wstęp:

... Warto dokonać choćby skrótowej analizy obecnej Konstytucji. Wtedy łatwiej szukać recepty. Konstytucja ta jest rezultatem, a jednocześnie katalizatorem wychowania całego pokolenia zorientowanego na prywatę, własną karierę, obojętnego na sprawy publiczne. Ludzie ci hołdują odwróconej hierarchii wartości i to w momencie, gdy sprawami ogółu należałoby się szczególnie zajmować, z powodu choćby obecności Polski w Unii Europejskiej. Druga okoliczność, jaką chcę wymienić, to kompletne wyzbycie się odpowiedzialności za naród i państwo i to zarówno przez polityków, jak i zwykłych obywateli. Coraz więcej Polaków mówi „polityka mnie nie obchodzi”, czego dowodem malejąca frekwencja wyborcza. Trzecia sprawa, to system partyjny ukształtowany w oparciu o Konstytucję, partii wodzowskich, nie mających żadnej ani wizji państwa, ani roli Polski w świecie, za to wyćwiczonych w grach politycznych i otoczonych planktonem politycznych pochlebców.. Czwarty czynnik, to ukształtowanie się licznej i wciąż rosnącej warstwy urzędniczej, doskonale świadomej swoich grupowych interesów.

..... Ciała te podejmują często niekorzystne z punktu widzenia obywateli bądź państwa decyzje. Jednocześnie członkowie tych gremiów „usprawiedliwiają się” – „Ja głosowałem dobrze, ale „tamci” mnie przegłosowali”. Niemniej taki osobnik dalej zasiada w danym gremium, bo dobrze płacą. Taka postawa została w ostatnim 20-leciu wyniesiona na piedestał jako sposób na życie....

.... Konstytucja nie sprostała wyzwaniom, przed jakimi stanęliśmy oraz nie odpowiada ani aspiracjom narodu, ani potrzebom naszego państwa. Dodajmy do tego naszą obecność w Unii i Traktat Lizboński oraz istniejące i grożące nam podporządkowanie w wymiarze międzynarodowym. Niemcy te kwestie rozstrzygnęli znakomicie wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z Karlsruhe. Chociażby z tego powodu, wzorując się na przykładzie niemieckim, potrzebny by był jasny i niedwuznaczny artykuł stwierdzający, że Konstytucja stanowi prawo wyższe niż unijne, jeśli to ma być konstytucja, a nie akt prawny niższego rzędu. Inna sprawa, to przeniesienie ogromnych uprawnień na samorządy. W obecnej Konstytucji nie ma opisanej relacji samorząd-władza centralna. Ta sprawa zaczyna być przedmiotem dużego konfliktu kompetencji i odpowiedzialności. Zarysowując powyższe tło przechodzę do problemu – nowa konstytucja czy zmiana obecnej. Chciałoby się nowej konstytucji, choćby ze wskazanych wyżej przez Panów i przeze mnie względów. Trzeba jednak zadać pytanie, kogo ta konstytucja wychowała i jakie struktury polityczne, społeczne, gospodarcze i finansowe są zainteresowane w status quo. Niestety, nie możemy dziś powiedzieć „naród ma tego dość i chce zmiany”. Jestem głęboko przekonany, że bardzo wiele struktur biznesowych, urzędniczych, samorządowych, nie mówiąc już o politycznych, jest zainteresowanych w trwaniu tego stanu rzeczy, a firmowanego przez Konstytucję ’97, czyli stanu zbiorowej nieodpowiedzialności. Jeśli chcemy nowej konstytucji, czyli zmiany ustroju, musimy zadać sobie pytanie ilu jest przeciwników, jaka jest ich siła, kto jest naszym sojusznikiem i wskazać, jak przekonać do naszych racji tę „milczącą większość”, która głosuje absencją. Podkreślam raz jeszcze: większość obywateli RP na tę batalię patrzy obojętnie i mówi „mnie to nie obchodzi”. Nad tym ubolewam, ale z rzeczywistością społeczną trzeba się liczyć....

.... Nie mam wątpliwości, że obecna Konstytucja Polska odpowiada establishmentowi unijnemu i będzie on czynił wszystko, by jej żywot maksymalnie przedłużyć....

.... Punktem wyjścia do nowej Konstytucji powinna być dyskusja nad modelem państwa i władzy, w przeciwnym razie będziemy uprawiać „dalsze doskonalenie”....

....Innymi słowy, opowiadam się za modelem prezydenckim; obecny system, kolegialny rozmywa odpowiedzialność. Trzeba jednak zapobiec, by nowego systemu nie zagospodarowały siły polityczne, którym chodzi o to, „by zmieniając wszystko, nie zmienić nic”.

Uważam, że jawność i kontrola instytucji państwowych i politycznych, ich finansowania, wynagradzania, zatrudniania, powinny być wstępem do naprawy Rzeczypospolitej.

....Dlaczego trzeba zmienić obecny model państwa? Dlatego że jest on szkodliwy z punktu widzenia interesów narodowych najprościej pojętych. Po prostu, naród ma interes, aby się rozwijał, a nie zwijał. Aby jednak tak się stało, musi mieć podstawowe warunki do rozwoju, m.in. ekonomiczne. Tymczasem istotą obecnego modelu, na straży którego stał Balcerowicz, a teraz jego namiastki, jest kapitalizm kompradorski, charakteryzujący się tym, że o dostępie do rynku decyduje przynależność do sitwy, a całe ustawodawstwo gospodarcze stoi na straży ich przywilejów. Taki ustrój znaczną cześć społeczeństwa wyrzuca poza nurt życia gospodarczego. W rezultacie narodowy potencjał ekonomiczny jest wykorzystany w niewielkim stopniu, a powinien być w maksymalnym. System ten sankcjonuje Konstytucja, dlatego trzeba ją zmienić.
Myśl Polska art. O Konstytucji suwerennej i niepodległej – D. Grabowski i St. Michalkiewicz
„Jest to niebezpieczne, że nie państwowość, nie troska o państwo, o naród, o patriotyzm, o zdrowie narodu, ale troska o interes mojej partii jest na pierwszym miejscu. Jest to bardzo niebezpieczny stan” - powiedział arcybiskup Józef Michalik podczas wielkanocnej mszy rezurekcyjnej.


Inaczej być nie mogło!!! Bo obecna Konstytucja była pisana przez liderów partyjnych nie w interesie społeczeństwa lecz partii. Zabezpieczeniem tych interesów było osłabienie władzy Państwowej wprowadzając np. zapis trójpodziału władzy, pokrywanie deficytu Budżetowego w Bankach komercyjnych, a nie w Narodowym Banku Polskim itp. Natomiast dla ukrycia właściwych celów - wpisano do Konstytucji mnóstwo przywilejów społecznych

Przy obecnej Konstytucji niema możliwości odpartyjnienia państwa i przywróceniu władzy państwowej roli służebnej obywatelom – wyborcom tej władzy!

Naród nie po to organizował się w Państwo, płaci podatki, żeby władzę zawłaszczały partie w interesie partii, a nie całego Narodu. Konstytucja nie może sankcjonować dzielenie się władzą.

Oczywiście musi się to wiązać z radykalną zmianą koncepcji: zarządzania Państwem oraz Konstytucji. Historycznie to konstytucja pisana była pod kątem interesów grupy osób władców – mniejszości, obecnie partii zwycięskich oraz wykorzystywaniem większości, ludzi mniej kreatywnych. Są to więc systemy niedemokratyczne – egoistyczne. Systemy takie w dłuższej perspektywie czasu prowadzą do niepokojów społecznych i walk wewnętrznych, hamujących rozwój całego państwa.

Ponieważ państwo jest zbiorem ludzi, to jedynym właściwym systemem zarządzania państwem zapisanym w Konstytucji może być tylko analogiczny system taki jak u ludzi. A więc system władzy oparty na hierarchii i dwupoziomowym systemem, pierwszy poziom – decyzyjny (ustawodawczy) i drugi podporządkowany pierwszemu – wykonawczy Podejmowanie optymalnych decyzji możliwe jest tylko przy wszechstronnej kontroli (monitoringu) całego Państwa , jest to tzw. sprzężenie zwrotne (cybrnetyka) niezbędne do podejmowania decyzji, czyli tak jak rozwiązała to przyroda w organizmie człowieka. Załącznik nr1.

Podstawą do opracowania organizacji władzy państwowej powinny być poniższe zasady wypracowane przez przyrodę.


A. system sterowania organizmem ludzkim oparty jest na następujących zasadach:
1. każdy element organizmu ludzkiego sterowany jest dwoma sygnałami (informacjami): a) sygnał wykonawczy; i b) sygnał kontrolny;
2. każdy sygnał wykonawczy jest wynikiem porównania sygnału „jak jest” (sygnał kontrolny – sprzężenie zwrotne), z sygnałem „jak być powinno” – wolą (czyli co chcemy osiągnąć). Jest to podstawowa zasada Cybernetyki i prawo ogólno przyrodnicze;
3. Organizacja systemu sterowania w organizmie ludzkim jest hierarchiczna i centralna, nie występują żadne dwu lub trój podziały systemu sterowania, są tylko autonomiczne systemy sterowania np. krwionośny, trawienny itp., podporządkowane centralnemu systemowi sterowania jakim jest kora mózgowa.
B. Czynnikami motywującymi działanie człowieka są:
1. utrzymanie życia - dostarczenie energii i niezbędnych składników potrzebnych do funkcjonowania organizmu ludzkiego;
2. zaspakajanie przyjemności;
3. utrzymanie ciągłości rodziny;
4. koegzystencja w otoczeniu innych ludzi i przyrody.

Opis do schematu organizacji struktur Państwa Polskiego

Na czele Władzy Ustawodawczej stoi Prezydent któremu podlega bezpośrednio Senat. Senat jest centralnym system zarządzania, którego decyzję uchwala Sejm w postaci Ustaw lub Uchwał.. Decyzje Władzy Ustawodawczej realizuje Władza Wykonawcza którą tworzą: Rząd – wykonujący swoją władzę drogą Rozporządzeń, Narodowy Bank Polski który finansuje działanie Państwa, Władza Sądownicza odpowiedzialna za przestrzeganie prawa w Państwie oraz Najwyższa Izba Kontroli, która kontroluje działanie zgodnie z prawem wszystkie struktury Państwa.

Założenia do projektu Konstytucji:

A. Podstawą bytu człowieka jest: praca, zdrowie, zaspakajanie przyjemności, wypoczynek, rodzina, bogacenie się, własność, wiedza oraz koegzystencja.
B. Dla zaspokojenia tych potrzeb, społeczeństwo działa w ramach Państwa, a dla zagwarantowania potrzeb i sprawnego funkcjonowania Państwa, w Konstytucji muszą być zapisane najważniejsze prawa dotyczące gwarancji społecznych i system organizacji władzy. Dlatego Konstytucja i Państwo muszą zabezpieczyć i stworzyć warunki do realizacji tych podstaw bytu obywatela. Biorąc pod uwagę te zasady, Konstytucja zabezpiecza interesy całego społeczeństwa i sprawne działanie Państwa, a nie partii politycznych i sprawujących władzę.
C. Sprawne i bezkolizyjne funkcjonowanie Państwa możliwe jest tylko wtedy, jeżeli system władzy będzie zorganizowany analogicznie na wzór stosowany w przyrodzie, a konkretnie taki jak u człowieka. Dlatego w Konstytucji organizacja sytemu władzy w Państwie musi być zapisana analogiczna do systemu sterowania w organizmie ludzkim ponieważ Państwo tworzą ludzie. Schematycznie taką organizację władzy w Państwie przedstawia Załącznik nr 2.
D. Odpowiednikiem funkcji kory mózgowej człowieka w Państwie jest Konstytucja (pamięć), oraz Władza Ustawodawcza(myślenie), którą tworzą: Prezydent (odpowiedzialny za całe funkcjonowanie Państwa) i Senat (Rada Strategii Państwowej) oraz Sejm – uchwalanie Ustaw (wola). Władzę wykonawczą tworzą: autonomiczne Urzędy: Bank Centralny (odpowiednik krwioobiegu u człowieka), Rząd (zajmuje się tylko sprawami wewnętrznymi Państwa, Premier odpowiada tylko za sprawy wewnętrzne, , Sądownictwo oraz Naczelna Izba Kontroli (kontroli podlegają wszystkie Instytucje w Państwie)

Twórcy konstytucji powinni pamiętać o haśle „Pracy i Chleba” .

Ustrój (organizacja) Rzeczypospolitej Polskiej którego celem jest wykonywanie zawartych w Konstytucji funkcji Państwa, , opiera się na podziale Władzy na: Władzę Ustawodawczą (nadrzędną) – Prezydent, Senat i Sejm; oraz Władzę Wykonawczą złożoną z: autonomicznej Władzy Rządowej; autonomicznej Władzy Sądowniczej oraz Narodowego Banku Polskiego i Urzędu Bezpieczeństwa Narodowego, które podlegają kontroli przez: Trybunał Konstytucyjny, Trybunał Stanu, Najwyższą Izbę Kontroli oraz Prokuratorię Generalną. Ich zadaniem naczelnym jest służenie Rzeczypospolitej Polskiej. Prawa zawarte w Konstytucji nie podlegają prawom Unii Europejskiej. Dla celów administracji ogólnej Państwo jest podzielone pod względem terytorialnym na obszary administracyjne, a mianowicie: regiony, rejony oraz samorządowe gminy miejskie i wiejskie. Administrację państwową sprawuje: (a) administracja państwowa, (b) samorząd terytorialny, (c) samorząd gospodarczy. Gospodarka, banki polskie, rolnictwo, edukacja i praca są podstawą rozwoju i potęgi Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Państwo roztacza opiekę nad pracą i sprawuje nadzór nad jej warunkami. Wybory Parlamentarne są w 50% pośrednie i w 50% bezpośrednie, wybory Samorządowe są tylko bezpośrednie.

Wybory Prezydenta są łącznie z wyborem Wiceprezydenta pełniącego funkcje Przewodniczącego Senatu i Marszałka Sejmu. Kandydatów na Prezydenta, Wiceprezydenta i Marszałka Sejmu rekomenduje Komisja Kwalifikacyjna. Kampanię Prezydenta i Wiceprezydenta opłaca Państwo – gdyż w interesie społeczeństwa jest dokonywanie wyboru najlepszego kandydata również i z pośród tych którzy nie dysponują dużymi pieniędzmi. Z jednym zastrzeżeniem, kandydatów wstępnie wyłania Komisja Kwalifikacyjna na podstawie otrzymanych 50 tys. głosów poparcia i złożonej ankiety personalnej. Liczba zakwalifikowanych kandydatów na Prezydenta nie może być większa jak 6 osób oraz taka sama liczba na Wiceprezydenta i Marszałka Sejmu. Każdy kandydat na Prezydenta otrzymuje do rozliczenia 13 milionów złotych, a kandydaci na Wiceprezydenta i Marszałka Sejmu otrzymują po 8 milionów zł. Kandydaci nie mogą finansować kampanii wyborczej innymi pieniędzmi. Za nierzetelności w rozliczeniu tracą otrzymany mandat.

Prezydent, Wiceprezydent, Marszałek Sejmu, Sędziowie, Premier, Ministrowie i członkowie Rządu w randze Ministra oraz Prezesi Urzędów państwowych, zawieszają na czas kadencji swoją przynależność partyjną i nie mogą pełnić funkcji senatora, posła lub radnego

Roczne finansowanie partii odbywa się z odpisu podatku 1% przekazywanych przez obywateli, plus 1 milion z Budżetu dla każdej partii która przekroczy 3% poparcie

Prezydent odpowiada za sprawy wewnętrzne i zewnętrzne, Premier tylko za sprawy wewnętrzne w jego kompetencji niema spraw zagranicznych i obronnych, za które odpowiada tylko Prezydent, W gestii Premiera nie ma również Ministra Skarbu, Ministra Zdrowia i Ministra Edukacji, którzy są podporządkowani Prezydentowi ze względu na ich strategiczne znaczenie. Te Instytucje oraz Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, działają w ramach Urzędu Bezpieczeństwa Narodowego.

Podział terytorialny Państwa Regiony (Województwa), Rejony (Powiaty) – administracja Państwowa. Samorząd tylko w miastach i gminach. W miastach i gminach nie ma podziału na drogi lokalne i powiatowe oraz krajowe, są tylko drogi lokalne.
Warunki do zapewnienie podstawowych potrzeb społeczeństwa system zarządzania państwem podział terytorialny, zakresy kompetencji muszą być zapisane w Konstytucji. Tak zarządzane Państwo zapewnia optymalne warunki bytu społeczeństwa i jego rozwój
W Konstytucji nie mogą być używane pojęcia niedefiniowalne.

Nowa koncepcja Państwa i Konstytucji musi wynikać z następujących zasad:

ZASADY NACZELNE, OBOWIĄZKI PAŃSTWA I ŹRÓDŁA PRAWA


Art.1 Konstytucja jest zbiorem zadań które w formie praw zapisanych w Konstytucji, zapewniają każdemu obywatelowi warunki do zabezpieczenia jego potrzeb bytowych: indywidualnych i zbiorowych oraz ochronę: własności, godności, nietykalności i wolności względnej, oraz zachowanie niezmienności terytorium i skarbu państwa. Prawa zapisane w Konstytucji mogą być zmieniane tylko w drodze referendum, przy frekwencji nie mniejszej jak 60%, przyjęte większością kwalifikowaną 50,1%.

Art.2 Państwo jest zgromadzeniem osób o wspólnym języku tworzących naród i osób innej narodowości uznających prawa tego Państwa, zamieszkujących na obszarze ograniczonym granicami stanowiącym dobro wspólne;

Art.3 System władzy w Rzeczpospolitej Polskiej jest Prezydencki. Organizacja Władzy Państwowej jest hierarchiczna dwu poziomowa: pierwszy poziom decyzyjny – Władza Ustawodawcza: Prezydent, Senat i Sejm; drugi poziom podległy – Władza Wykonawcza: Premier i Urząd Rady Ministrów oraz podległy Samorząd, Bank Centralny, Sądy i Urzędy Kontroli, która jest Władzą odpowiedzialną tylko za sprawy wewnętrzne.

Art.4 Prezydent jest odpowiedzialny przed Narodem za zarządzanie sprawami wewnętrznymi Państwa i politykę zagraniczną oraz jest reprezentantem Państwa w stosunkach zewnętrznych. Czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji i stoi na straży suwerenności oraz bezpieczeństwa państwa i nienaruszalności oraz niepodzielności jego terytorium i zachowania bogactw naturalnych zgodnie z zapisami Konstytucji.

Art.5 Władza Państwowa odpowiada przed Narodem za stwarzanie warunków do umożliwienia każdemu obywatelowi, rodzinie, osobie prawnej zaspakajanie w sposób bezkonfliktowy potrzeby bytowe oraz zachowania terytorium i skarbu państwa.

Art.6 Władza Państwowa jest odpowiedzialna także za właściwą kreację pieniądza zapewniającą rozwój gospodarki w Państwie oraz prowadzenie działań celnych i importowych w interesie gospodarki Krajowej.
Art.7 Granice zaspakajania potrzeb bytowych oraz sposób, określają zapisy Dekalogu.

Art.8 Decyzje wydawane przez Władzę Państwową, które powodują skutki destrukcyjne, są z mocy prawa nie skuteczne

Art.9 W Państwie obowiązuje wszechstronna kontrola, niezależna od innych struktur w Państwie, która jest źródłem niezbędnych informacji dla Władzy Ustawodawczej i Władzy Wykonawczej, co jest jedynym i bezwzględnym warunkiem sprawnego i skutecznego zarządzania Państwem.

Art.1o Narodowy Bank Polski przy kreacji pieniądza na potrzeby Kredytu Inwestycyjnego, nie jest ograniczony poziomem inflacji. Ponieważ priorytetem w Państwie jest gospodarka.

Art.11 Narodowy Bank Polski, dąży aby udział kapitału prywatnego na rynku bankowym, zmniejszał się do poziomu 30%.

Art.13 Rząd nie może tworzyć dochodu Budżetowego z sprzedaży majątku strategicznego – bogactwa naturalne: kopaliny i wydobywanie, ziemia i lasy; energetyka; monopole; transport; przemysł stoczniowy; przemysł obronny; ubezpieczenia. Udział kapitału prywatnego w tym majątku nie może przekroczyć 20%, a w przemyśle obronnym i energetycznym 10%

Art.14 Dochody budżetowe z podatku od osób fizycznych muszą być jak najmniejsze.

Art.15 Przejście z waluty polskiej do Euro tylko wtedy gdy dochód PKB na mieszkańca osiągnie 90% dochodu w najbardziej rozwiniętych gospodarczo krajach Unii Europejskiej

Art.16 Każdy Obywatel lub osoba prawna, która działa na szkodę potrzeb bytowych drugiej osoby lub osoby prawnej w sposób nieuzasadniony, lub nie bierze udziału w tworzeniu warunków do zabezpieczenia przez Państwo potrzeb bytowych oraz niezmienności terytorium Państwa i Skarbu Państwa lub przeciwdziała, ponosi odpowiedzialność, utratą części lub wszystkich praw konstytucyjnych.

1. Orzeczenia o utracie praw konstytucyjnych w stosunku do obywateli i osób prawnych orzekają Sądy.
2. W stosunku do Prezydenta, Wiceprezydenta, Marszałka Sejmu, Premiera, Ministrów oraz osób zajmujących stanowiska kierownicze w Władzach Państwa, orzeczenia o utracie praw konstytucyjnych orzeka Trybunał Stanu.

Art.17 Prezydent, Wiceprezydent i Marszałek Sejmu są wybierani przez Naród w wyborach powszechnych,, równych, bezpośrednich w głosowaniu tajnym, na kadencję sześciu letnią i mogą być wybierani dwukrotnie.

Art.18 Wiceprezydent pełni funkcję Przewodniczącego Senatu, a Marszałek Sejmu przewodniczy Sejmowi

Art.19 Konstytucja jest najwyższym prawem i źródłem prawa Rzeczypospolitej Polskiej oraz prawa Unii Europejskiej o ile nie są sprzeczne z interesami obywateli i Państwa Polskiego.

Art.20 Przepisy Konstytucji stosuje się bezpośrednio, chyba, że Konstytucja stanowi inaczej.

Art.21 Działanie Władzy Ustawodawczej oraz Władzy Wykonawczej nie regulują ustawy tylko Konstytucja.

Art.22 Wszystkie przepisy prawne wydawane lub stosowane przez władze Rzeczypospolitej Polskiej muszą być zgodne z konstytucją.

Art.23 Nakłady w Państwie na system kontroli nie mogą być mniejsze niż 30% nakładów na wszystkie pozostałe struktury Władzy!

Art.25 Ponieważ powyższe zasady zapewniają podstawy działania Państwa, to po uzupełnieniu przepisów końcowych i definicji, niema potrzeby zapisywać w konstytucji nić więcej, a rozwinięcia szczegółowe mogą być zapisane w formie Uchwał i Rozporządzeń.

Ryszard Michalak