Dodano: 01.05.08 - 19:59 | Dział: Internet i komputery

Tani sposób

Jak archiwa mogą pomóc wydawcom w walce o internautów

Podczas gdy wydawcy zawracają sobie dziś głowę, jak najlepiej wykorzystywać narzędzia Web 2.0, powinni najpierw sięgnąć po to, czego nie ma nikt poza nimi. Czyli bogate archiwa. I ponownie zrobić z tego atut.

NEW YORK TIMES napisaÅ‚ ciekawy tekst o tym, jak wydawcy magazynów i gazet zauważyli, że odpowiedź na to jak rozkwitnąć w Internecie, znaleźć można siÄ™gajÄ…c w przeszÅ‚oÅ›ci. A dokÅ‚adniej - po to, czego oprócz prasy nie ma nikt inny, czyli bogate archiwa. „Stare materiaÅ‚y mogÄ… tchnąć nowego ducha w wydawców próbujÄ…cych rozwijać siÄ™ w sieci, jako tani sposób na zainteresowanie czytelników, a za nimi — reklamodawców i ich pieniÄ…dze.” — piszÄ™ NYT.

Choćby Sport Illustrated, sportowe pismo z historiÄ…, które konkuruje z ESPN, Yahoo Sports czy innymi graczami w internecie, ale — w odróżnieniu od nich — ma coÅ› unikalnego: liczÄ…ce 53 lata archiwum tekstów i zdjęć, wiÄ™kszość z okresu, w którym to magazyny dominowaÅ‚y w sportowym dziennikarstwie. Do prezentacji swojego pokaźnego archiwum, wydawca uruchomiÅ‚ specjalny serwis Vault, korzystanie z którego jest bezpÅ‚atne. Kierownictwo liczy, że wprowadzenie archiwum przyciÄ…gnie 5 mln nowych użytkowników — obecnie jest ich 6 mln.

Dziennik przypomina, że wielu wydawców wciąż oferuje bardzo ograniczony dostÄ™p do swoich archiwum, a ci którzy to robiÄ… — każą sobie za to pÅ‚acić. Na przykÅ‚ad WASHINGTON POST czy THE ATLANTIC MONTLY.

Menedżerowie SI prognozujÄ…, że platforma Vault bÄ™dzie przynosić 5 proc. przychodów on—line w pierwszym roku dziaÅ‚alnoÅ›ci. Szefowie należącego do wydawnictwa Hearst magazynu Popular Mechanics przyznali, że okoÅ‚o 35 proc. jego czytelników internetowych odwiedza serwis przez darmowe archiwum. Jak skuteczne w przyciÄ…ganiu internautów mogÄ… być archiwa dobitnie pokazaÅ‚ przykÅ‚ad amerykaÅ„skiego Newsweeka — gdy wydawca otworzyÅ‚ je tylko dla tych, którzy prenumerujÄ… wydanie papierowe, czytelników byÅ‚o niewielu; gdy natomiast zdecydowaÅ‚ siÄ™ jednak na peÅ‚ne otwarcie dla wszystkich, liczba odwiedzajÄ…cych urosÅ‚a czterokrotnie.

Michał Fura