Dodano: 10.02.08 - 19:52 | Dział: Internet i komputery

Szalony rozwój

W Polsce jest już 12,5 mln użytkowników Internetu. Dlatego firmy coraz więcej przeznaczają na sieciową reklamę, a obroty e-sklepów rosną jak szalone.

JesteÅ›my już blisko czoÅ‚owej dwudziestki paÅ„stw na Å›wiecie, gdzie sieć ma najwiÄ™cej użytkowników – wynika z badaÅ„ NetTrack MillwardBrown SMG/ /KRC. WedÅ‚ug globalnej statystyki InternetWorld w naszym regionie wiÄ™cej internautów jest tylko w Rosji (28 mln). Jednak wedÅ‚ug danych Eurostatu, opublikowanych z okazji obchodzonego 12 lutego Dnia Bezpiecznego Internetu, w 2007 roku tylko 44 proc. Polaków (wedÅ‚ug NetTrack – 41,5 proc.) w ogóle korzystaÅ‚o z Internetu, tymczasem na poziomie UE ten odsetek wynosi 57 proc.

Według NetTrack w ubiegłym roku w Polsce przybyło użytkowników, którzy zaglądają do internetowych witryn i zamawiają usługi oferowane za pośrednictwem sieci korzystając z domowego komputera. To już blisko 81 proc. użytkowników Internetu. W pracy z sieci korzysta nieco ponad jedna czwarta jego użytkowników.

Tak duże zainteresowanie surfowaniem w domowym zaciszu wynika w dużym stopniu z kolejnego pozytywnego faktu. Otóż z badania NetTrack wynika, że zdecydowana wiÄ™kszość gospodarstw domowych, w których jest sieć (72,2 proc.), korzysta już z szybszych Å‚Ä…czy internetowych. Wolny i kosztowny dostÄ™p przez modem jest już w odwrocie. Korzysta z niego niespeÅ‚na 4 proc. internatów. ObiecujÄ…cy jest także wzrost liczby użytkowników, którzy z Internetem Å‚Ä…czÄ… siÄ™ bezprzewodowo oraz za poÅ›rednictwem telefonów komórkowych – wykorzystuje te możliwoÅ›ci ponad 3 proc. internautów.

Możliwość korzystania z szybkich Å‚Ä…czy to jedna z głównych przyczyn obserwowanego szybkiego rozwoju internetowego handlu, rosnÄ…cej oglÄ…dalnoÅ›ci witryn w sieci oraz rozwoju różnego rodzaju e-usÅ‚ug. Użytkownicy Internetu nabrali zwÅ‚aszcza przekonania do zakupów za poÅ›rednictwem sieci. Obroty e-handlu, które w ubiegÅ‚ym roku, jak siÄ™ szacuje, mogÅ‚y przekroczyć 8 mld zÅ‚ – to wÅ‚aÅ›nie efekt zarówno rosnÄ…cej liczby internautów, jak i zainteresowania takÄ… formÄ… sprzedaży.

WedÅ‚ug Eurostatu zakupy w sieci robi już 16 proc. Polaków, a 4 proc. unika tego z obawy o bezpieczeÅ„stwo transakcji. Stosunkowo maÅ‚o zwolenników w Polsce ma bankowość internetowa – to 29 proc. wszystkich użytkowników sieci. Åšrednia w UE to 44 proc. W tyle sÄ… BuÅ‚garzy i Rumuni (5 – 7 proc.).

W Polsce znakomicie rozwija się za to rynek reklamy internetowej, który corocznie powiększa się niemal o połowę. Obecnie szacowany jest na ponad 400 mln zł.

Badanie pokazaÅ‚o, że Internet jest miejscem peÅ‚nego równouprawnienia – wedÅ‚ug NetTrack z sieci korzysta 51 proc. mężczyzn i 49 proc. kobiet. NajpopularniejszÄ… stronÄ… internetowÄ… jest Google.pl. 84,4 proc. badanych odwiedziÅ‚o tÄ™ stronÄ™ przynajmniej raz w ciÄ…gu ostatniego miesiÄ…ca.

Kolejnymi pod względem popularności stronami internetowymi w Polsce są: Allegro (63,1 proc.), Onet.pl (61,7 proc.), Wirtualna Polska (44,7 proc.) i Interia.pl (36,8 proc.).

Rzeczpospolita