Dodano: 06.09.07 - 15:34 | Dział: Ciekawe miejsca - Pamięć, Historia

Spiska Nowa WieÅ›

W dniach od 30.07.2007 do 10.08.2007 odbyła się kolonia w Spiskiej Nowej Wsi na Słowacji. Uczestnikami tych kolonii były dzieci i młodzież ze Złotowa, z Piły, z Krajenki, ze Szczecina i z Smolnicy. Celem wyjazdu było poznanie tradycji i kultury Słowacji, przeprowadzenie zajęć profilaktycznych. Na ten cel napisaliśmy projekt do Urzędu Miejskiego w Złotowie oraz do Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, na który dostaliśmy dofinansowanie.

Na tej wyprawie była wykwalifikowana kadra kolonijna. Kierownikiem tych kolonii był Krzysztof Staniewski, który równocześnie jest terapeutą.
Naszym miejscem noclegowym był internat w Spiskiej Nowej Wsi, gdzie również mieliśmy zapewnione wyżywienie. W tych kwestiach pomagała nam Słowaczka Helena Pavolova.
Podczas tej kolonii zwiedzaliÅ›my rożne miejscowoÅ›ci. Ponadto wÄ™drowaliÅ›my po przepiÄ™knym parku „SÅ‚owacki Raj”. UdaliÅ›my siÄ™ również do Vrbov i Popradu, gdzie siÄ™ kÄ…paliÅ›my w basenach termalnych. Także ciekawÄ… atrakcjÄ… byÅ‚ wjazd kolejkÄ… gondolowÄ… na Skalnate Pleso oraz zwiedzanie Dobsinskiej Jaskini Lodowej.

Kolejną ważną sprawą było zwiedzanie w słowackiej szkole artystycznej w Smizanach. Dyrektorką tej placówki jest pani Marcela Maniakova, która nas oprowadzała po szkole.

Jak co roku w niedzielę uczestniczyliśmy w słowackiej mszy, w kościele w Smizanach.
Odbywały się także zajęcia sportowe oraz profilaktyczne. Uczestnicy kolonii grali w piłkę nożną, w siatkówkę na boisku przed internatem oraz aktywnie brali udział w zajęciach.

W drodze powrotnej byliśmy w Częstochowie, gdzie spędziliśmy jedną noc. Wieczorem udaliśmy się na Apel Jasnogórski.
Pełni wrażeń wróciliśmy do Złotowa.

Nadesłał:
Wojciech Andrzejewski-koordynator projektów
Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Zarząd Miejski
ul. Al. Piasta 26
77-400 Złotów
www.zlotow.eu

............................................

Kulturalno-spoÅ‚eczne, administracyjne i gospodarcze centrum Spisza. Miasto powstaÅ‚o z miejscowoÅ›ci Iglov i Villa Nova, głównie w gotyckiej zabudowie przy drodze Wschód – Zachód. Pierwsza pisemna wzmianka pochodzi z roku 1268. Miasto byÅ‚o czÅ‚onkiem w Stowarzyszeniu Spiskich Sasów a przez 360 lat podlegaÅ‚o polskiemu królowi. ByÅ‚o siedzibÄ… prowincji 16. spiskich miast i centrum przemysÅ‚u, handlu, rzemiosÅ‚a (odlew dzwonów), górnictwa i hutnictwa.
W miejscowoÅ›ci jest rzymsko-katolicki koÅ›ciół z XIV w. z najwyższÄ… na SÅ‚owacji wieżą (87 m.), klasycystyczny koÅ›ciół protestancki z koÅ„ca XVIII w. mieszczaÅ„skie i rzemieÅ›lnicze domy z najwiÄ™kszym placem na SÅ‚owacji, klasycystyczny budynek ratusza – siedziba rady miejskiej, secesyjny budynek Reduty z przeÅ‚omu XIX i XX w. – siedziba Spiskiego teatru, prowincjalny dom z roku 1763 – siedziba spiskiego muzeum krajoznawczego.

BAZA TURYSTYCZNA: hotele, pensjonaty, noclegi, restauracje, bary, sklepy, stadion zimowy, kryty i odkryty basen kąpielowy, hala sportowa, ośrodek sportu, stadion lekkoatletyczny, fitness club, centra rehabilitacyjne, ujeżdżalnia konna, korty tenisowe, loty widokowe, galeria, muzeum, teatr, kino, ZOO