Środa 21 Października 2020r. - 294 dz. roku,  Imieniny: Celiny, Janusza

| Strona główna | | Mapa serwisu 

dodano: 17.10.20 - 15:16     Czytano: [82]

Komisja Edukacji Narodowej


Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca

KEN, to centralny organ władzy oświatowej w osiemnastowiecznej Polsce. Był on zależny jedynie od Sejmu i polskiego króla. Został on powołany do istnienia w Rzeczpospolitej Obojga Narodów, przez Sejm Porozbiorowy dnia 14 października w roku 1773, na wniosek króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.

Władza oświatowa


Komisja Edukacji Narodowej była pierwszą w Polsce jak też i na Starym Kontynencie, władzą oświatową o charakterze współczesnego ministerstwa. Komisja ta, została powołana głównie dlatego, że edukacja podstawowa i średnia były w naszym kraju organizowane przez zakon jezuitów na bardzo niskim poziomie. Taki system edukacji nakierowany był przede wszystkim na kształcenie w zakresie teologii katolickiej w języku łacińskim. Zaś inne przedmioty były traktowane jako podrzędne i mniej znaczące. System ten cechował swoisty konserwatyzm i jak nietrudno się domyśleć, nietolerancję wobec innych wyznań.

Rozwiązanie zakonu

W 1773 roku zakon jezuitów został rozwiązany przez papieża Klemensa, co w Polsce groziło upadkiem edukacji, ale też dało impuls do głębokich reform szkolnictwa. Komisja powstała formalnie na mocy uchwały Sejmu i przejęła dawne majątki skasowanego zakonu.

Skład komisji

Pierwotny skład Komisji liczył 8 osób, w tym 4 senatorów i 4 posłów reprezentujących Koronę i Wielkie Księstwo Litewskie. Pierwszym prezesem został biskup wileński Ignacy Jakub Massalski. On to na wspomnianym stanowisku dokonał wielu nadużyć finansowych w szkołach litewskich i w niedługim czasie został usunięty. Najbardziej zasłużonymi, oficjalnymi członkami KEN-u byli posłowie wywodzący się z magnackich rodzin, a byli to Adam Czartoryski, Joachim Chreptowicz, Ignacy Potocki oraz Andrzej Zamoyjski. Ponadto w pierwszym składzie Komisji był biskup płocki Michał Poniatowski, a także Antoni Poniński oraz August Sułkowski.

Protektorat króla

Dzięki osobistemu protektoratowi polskiego króla, Komisja Edukacji Narodowej miała niemal zupełną swobodę działań. Eksperci pod wodzą Hugona Kołłątaja opracowali trzystopniowy model szkół podstawowych i średnich. Najniższym stopniem były szkoły parafialne przeznaczone dla niższych stanów (chłopów i mieszczan), pośrednim szczeblem były państwowe szkoły powiatowe, do których trafiały dzieci z rodzin szlacheckich. Wspomnieć tu należy, że były one też otwarte dla najzdolniejszej młodzieży ze stanów niższych, zaś stopniem najwyższym były dwa uniwersytety w Wilnie i Krakowie.

Towarzystwo Ksiąg Elementarnych

W ramach reformy edukacji podstawowej, stworzono Towarzystwo Ksiąg Elementarnych, które opracowało pionierskie podręczniki wymagające często tworzenia polskiej terminologii, która do dzisiaj jest podstawą nazewnictwa w naukach ścisłych. Należy dodać, że aż do roku 1780 język polski nie był osobnym przedmiotem nauczania, stał się nim dopiero dzięki pracom Komisji Edukacji Narodowej.

Ewa Michałowska - Walkiewicz

Wersja do druku

Ania - 17.10.20 19:26
Komuniści po wojnie zainwestowali miliardy w rozdawnictwo tytułów naukowych Polakom z pochodzeniem robotniczym lub chłopskim. Płacili setkom tłumaczy literatury technicznej. Przy każdej ambasadzie polskiej była komórka szpiegostwa technicznego.
I co to dało ? Nasi wykształceni naukowcy nie potrafili sprostać rzeczom, które leżały na niemieckim śmietniku.
Nas powinno interesować jak to zrobili Niemcy, że na początku XX w. stali się potęgą technologiczną i kulturalną. Główny udział mieli w tym Żydzi. Po tzw. drugiej wojnie światowej przez pięć lat trwała grabież majątku niemieckiego i ich NAUKOWCÓW. Brytyjczycy z Amerykanami wywieźli oprócz kompletnych niemieckich fabryk 770 niemieckich naukowców. Amerykanie i Brytyjczycy bombardowali niemiecką ludność cywilną oszczędzając niemieckie fabryki, które po wojnie wywozili lotniskowcami . Żydobolszewicy byli lepsi bo zabrali 3300 naukowców i oczywiście niemieckie zakłady, zabrali też wszystkie niemieckie krowy.
Dobrze, że teraz wyciągnięto wnioski z możliwości Polaków i odstąpiono od finansowania polskich "naukowców". Taniej wychodzi kupić licencje. Zlikwodowano stacje hodowli roślin, które zajmowały się tworzeniem nowych odmian. Substancje chemiczne w opryskiwaczach polskich producentów masy w 100% pochodzą z eksportu. A mieliśmy uczelnie chemiczne, laboratoria. Wydano miliony na badania i zero efektu.
W dzieciństwie na lekcje WF-u ubierałam chińskie śmierdzące trampki a dzisiaj trzymam w ręce wyprodukowany w Chinach telefon komórkowy, światowa czołówka osiągnięć technologii.
I jaki stąd wniosek ?
Trzeba dociec, dlaczego Polak jest wciąż głupi ?
Dlaczego wybitne jednostki nie osiągają w Polsce sukcesu ?

Wszystkich komentarzy: (1)   

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami naszych Czytelników. Gazeta Internetowa KWORUM nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

21 Października 1831 roku
Padła twierdza Zamość. Koniec Powstania Listopadowego.


21 Października 1833 roku
Urodził się Alfred Nobel, szwedzki chemik, inżynier i przemysłowiec. Wynalazca dynamitu.


Zobacz więcej