Czwartek 18 Kwietnia 2024r. - 109 dz. roku,  Imieniny: Apoloniusza, Bogusławy

| Strona główna | | Mapa serwisu 

dodano: 03.06.15 - 18:19     Czytano: [1148]

Macierz Szkolna


Polska edukacja, wykładnikiem patriotyzmu

Historia społeczności polskiej, od pierwszych chwil budzenia się jej świadomości narodowej, w czasach gdy jej ojczyzny nie było na mapach politycznych świata, wiąże się z walką o dostęp do pełnej edukacji. Bezsprzecznie najbardziej zasłużonym pod tym względem był Związek Macierzy Szkolnej, który oprócz rozwoju naukowego dbał o pełny rozkwit patriotyzmu wśród polskiej młodzieży.

Rok 1885


Paweł Stalmach, był twórcą statutu „Macierzy Szkolnej“ i jej pierwszym przewodniczącym, od momentu kiedy to w jego niedużym mieszkaniu w dniu 9 XI 1885 roku, spotkała się grupka dwunastu przedstawicieli polskiego życia narodowego w celu rozpatrzenia możliwości zorganizowania polskiego szkolnictwa, w oparciu o patriotyzm i polską kulturę. Wielka akcja popularyzowania narodowego szkolnictwa, przyniosła nieoczekiwane wprost efekty. W czasie niewoli narodowej, założone z inicjatywy Macierzy Szkolnej i prowadzone przez nią placówki szkolne, przedszkolne czy też kulturalno-oświatowe pozwoliły uświadomić utrudzonemu zaborami narodowi, o powadze i randze nauczania w tych jakże trudnych dla nas wszystkich czasach. W ramach lokalnych kół edukacyjnych powstawały czytelnie, biblioteki, teatry amatorskie, jak również organizowano odczyty literackie, wieczorki artystyczne i akademie. Pobudzało to wśród Polaków większe uczucie patriotyzmu, tak potrzebnego w czasach niewoli narodowej.

Lata międzywojenne

W roku 1921, powołanych do życia zostało około 93 koła literacko-artystyczne z 9241 członkami, które przetrwały aż do w 1938 roku. Intensywny rozwój jej działalności, zmusił Zarząd Główny do pracy w wyspecjalizowanych sekcjach: szkolnej, oświatowej, teatralnej oraz muzycznej i muzealnej. W 1938 roku, Macierz Szkolna utrzymywała: Gimnazjum Realne im. J. Słowackiego w Orłowej, 7 szkół wydziałowych, 12 szkół ludowych, 67 przedszkoli, 2 szkoły zawodowe dla dziewcząt, 3 bursy, 7 uzupełniających szkół przemysłowych, a nawet finansowała kursy kroju i szycia dla pań.

Pomoc materialna

Wspierała ona także polskie klasy przy szkole handlowej w Orłowej, pomagała materialnie fundując stypendia dla najuboższych uczniów, a także dla tych, którzy osiągali w nauce szczególne wyniki. Równocześnie Macierz budowała własne gmachy szkolne oraz parki zieleni, a w jednym z nich została wybudowana piękna i obszerna restauracja. Park był miejscem ogólnozwiązkowych festynów polskich towarzystw kulturalnych i zabaw szkolnych. Wśród wielu polskich związków literackich, Macierz Szkolna cieszyła się autorytetem najwyższym. Każdy związek w większym czy mniejszym stopniu miał coś wspólnego z Macierzą. Dla wielu z nich, była ona inicjatorem powstania jak również i opiekunem. Nie sposób wyobrazić sobie działalności Macierzy bez pomocy całego społeczeństwa polskiego i wsparcia wielu instytucji.

Pomagali wszyscy

Subwencje państwowe pokryły około 6 % jej wydatków. Resztę złożyło społeczeństwo polskie, miejscowe kościoły ewangelickie i katolickie, wreszcie wiele towarzystw i sympatyków z Polski i ze świata. W zawierusze wojennej zginęli czołowi działacze Macierzy tacy jak: dr Wacław Olszak, dyr. Piotr Feliks, dr Jan Buzek, Rudolf Kobiela, insp. Władysław Wójcie oraz ks. Rudolf Płoszek. Zlikwidowano tym samym polskie szkolnictwo, a przy okazji wszystkie organizacje i instytucje, dla których hasłem przewodnim był patriotyzm. Skonfiskowano również bezprawnie majątek wszystkich polskich związków i instytucji kulturalnych.

Lata komunizmu

Po zakończeniu pożogi wojennej, Tymczasowy Zarząd Główny Macierzy Szkolnej, podjął starania o zgodę na działalność kulturalno-oświatową. I właśnie Macierz jako pierwsza z miejscowych polskich związków już 4 I 1946 roku otrzymała odpowiedź odmowną. W wyniku tej decyzji, niektóre budynki szkolne Macierzy pozostały nadal szkołami, lecz bursy i większość przedszkoli zamieniono na prywatne mieszkania. W roku 1952 roku, definitywnie został zlikwidowany majątek polskich związków i spółdzielni, rozwiązano również Stowarzyszenie Młodzieży Polskiej, Polską Radę Sokoła i Harcerstwo, pozostawiając tylko Polski Związek Kulturalno-Oświatowy. Dokonano tym samym totalnego spustoszenia w świadomości narodowej, a szczególnie w jej kwestii moralnej. Tym samym alarmujące stało się położenie szkolnictwa polskiego. Szkoła jako instytucja, przestała pełnić funkcję wychowawczo-patriotyczną, a język ojczysty upadł do roli języka, w którym przekazywano wiadomości przewidziane w programach nauczania. Warto jest zatem podkreślić ważność istnienia Macierzy Szkolnej, by na jej podwalinach budować i dziś polski patriotyzm i szczególne umiłowanie do polskiej kultury.

EWA MICHAŁOWSKA - WALKIEWICZ

Wersja do druku

Jan Orawicz - 12.06.15 0:49
Panie Lubomirze jest w tej Pana ocenie poruszonych gorzkich
spraw pełną racja. Przeżyłem je na własne oczy i we własnej
polskiej duszy. Jestem żywym świadkiem hitleryzmu i stalinizmu.
A razem wzieęymi ,świadczą o tym, jak na tym naszym świecie często
bandytyzm bierze, górę nad słabszymi od siebie. Co Polska musiała
przeżyć od września 1939r w dal to tamtej grozy i cierpień ludzi
żadna moc nie jest w stanie opisać. Ja często - jeszcze dzisiaj zachodzę
w głowę, jakim cudem żyję?! Z głodu i chłodu miałem grużlicę pluc,
wraz z rodzeństwem i rodzicami. Dzięki penicylinie z USA przeżyliśmy.
Do dzisiaj każde prześwietlanie płuc wykazuje ślady po grużlicy.
Gdy od tamtej pory patrzę na różnych bandytów, wywołujacych
awantury wojenne to mną telepie. Taka blade putinowska twarz
grozi atomem! Na Ukrainie giną ludzie,a ilu ludzi głoduje razem ze
swoimi dziecinami? I taki rosyjski kolos, przy pomocy fanatyków
zabija ludzi. Kto nieprzeżył wojny ten nie może sobie wyobrazić
ludzkich cierpień. A dalsze narody gapią sie na to nieszczeście
jak sroka w gnat!! Nie robiąc nic,by zatrzymać bandytów w ich
zamordyzmie. Podobnie mają się sprawy w państwach arabskich.
Na co znów świat czeka?!To zagapienie się ośmiela bandytów do
bandytyzmu. Gdzie nasz humanizm i humanitaryzm? Jak można się
tak obojętnie przyglądać zamordyzmowi ludzi? O,Rany! Znów się
ludzi zabija jak nie potrzebne przedmioty, bez ciała i duszy!
Pozdrawiam

Lubomir - 05.06.15 8:17
Re: Jan Orawicz Panie Janie, wynoszony na ateistyczne ołtarze alkoholik Kuroń, zasłynął z promocji bezrobocia, biedy i biedazupek. Zaś Schechter, a właściwie Michnik stworzył klimat chaosu, w którym wymieszano semitów i antysemitów, komunistów i antykomunistów, nazistów i antynazistów, złodziei i uczciwych. Ten myślowy chaos wciąż trwa. Głównie dzięki 'GazWyb' i 'Faktowi'.

Robert - 04.06.15 14:18
Pani Ewo, poruszyła Pani najważniejszy priorytet, podstawy Państwa. Pani ujęcie historyczne, dowodzi wprost, jak ważną rolę odgrywa edukacja w świadomości narodowej. Nawet w okresie zaborów, nie szczędzono wysiłków i środków aby wychować wartościowe społeczeństwo polskie, i wielu patriotów. Co dało też Państwu elitę intelektualną, jako motor napędowy tworzącej się państwowości, hart ducha narodowego ponownego zaistnienia.
Ten temat, powinien być "oczkiem w głowie", dzisiejszej rodzącej się Polski, jej polityków i społeczeństwa. Dzisiejsza świadomość narodowa, jest zrujnowana, czego dowody mamy na co dzień. Inżynieria społeczna komunistyczna, czyniła i czyni spustoszenie zniewolenia. Nauka, była i jest drogą do wolności umysłu a zarazem Państwa. Pozdrawiam Robert.

Jan Orawicz - 04.06.15 0:01
No cóż czarni i,czerwoni okupanci Polski ,co było polskie z
wartościami patriotycznymi,bezwzględnie likwidowali!
Mordowali nasza wspaniałą przedwojenną inteligencję.Nauczyciele
głównie byli na ich bandyckich celownikach. Którzy cudem przeżyli najazd
Hitlera, byli mordowani przez najazd Stalina. Jako uczeń podstawówki
osobiście przeżyłem w klasie przykrą scene aresztowania nauczycielki
od matematyki za to,że była obrończynią Polski w szeregach AK.
Zamordowali ją bandyci z UB. Gdzie zostały pogrzebane jej zwloki,
chyba do tej pory nikt nie wie! Likwidowane były wszelkie organizacje
kulturalne i oświatowe, włącznie z ZHP. Sowieci nasze harcerstwo
przerabiali na komsomoł. Tą przeróbka ZHP zajmował się tow. Kuroń!
Póżniej przerabiał I PRL na II PRL. Na ZHP też miał wpływ,bo ta
młodzieżowa organizacja się podzieliła, na ZHP i ZHP RP. I dalej mamy
II PRL . A bo od takich Kuroniów ,Michników itp. w naszym kraju jest
bardzo dużo!! To oni są starszymi hamulcowymi rozwoju prawdziwej
Polski. Ale tej prawdy wielu z nas - nawet autentycznych Polaków nie
widzi. Stąd ich podłe wpływy na polskie życie gospodarcze,kulturalne,
patriotyczne itp. jest powszechnością. Oni nam po prostu plują cały
czas w naszą polską kaszę! I jeszcze nam mówią w oczy: "To jest tylko
wasze...!! " I tak zleciało wiele lat. A wielu z nas w maju, jeszcze się
zastanawiało,czy na Prezydenta Polski warto wybrać Polaka A. Dude?!
Ten wspaniały Polak powinien już w I turze wyborczej wysoko wygrać
wybory!! Ilu Polakow oddało głosy na prezydenta Komorowskiego,
który przez 5 lat, pozwalał różowym i czerwonym okropnie zniszczyć
kraj!! Zresztą do ich partii należał!! To o czym tu mówic!!! Pozdawiam

Lubomir - 03.06.15 21:43
Symbolem rzadów Herr Thuzka będą z pewnością kikuty polskich zakładów produkcyjnych oraz ruiny opuszczonych i likwidowanych polskich szkół. Przykre, że nawet Kościół nie próbuje stworzyć na bazie rujnowanych szkół np lokalnych domów kultury. Kapitulanctwo wobec sabotażystów, to dramat.

Wszystkich komentarzy: (5)   

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami naszych Czytelników. Gazeta Internetowa KWORUM nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

18 Kwietnia 1955 roku
Zmarł Albert Einstein, niemiecki fizyk pochodzenia żydowskiego, laureat Nagrody Nobla (ur. 1879)


18 Kwietnia 1892 roku
Urodził się Bolesław Bierut, działacz komunistyczny, realizował politykę terroru, uzależniania od ZSRR (zm. 1956)


Zobacz więcej