Piątek 29 Marca 2024r. - 89 dz. roku,  Imieniny: Marka, Wiktoryny, Zenona

| Strona główna | | Mapa serwisu

dodano: 06.09.07 - 15:34     Czytano: [4688]

Spiska Nowa Wieś

W dniach od 30.07.2007 do 10.08.2007 odbyła się kolonia w Spiskiej Nowej Wsi na Słowacji. Uczestnikami tych kolonii były dzieci i młodzież ze Złotowa, z Piły, z Krajenki, ze Szczecina i z Smolnicy. Celem wyjazdu było poznanie tradycji i kultury Słowacji, przeprowadzenie zajęć profilaktycznych. Na ten cel napisaliśmy projekt do Urzędu Miejskiego w Złotowie oraz do Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, na który dostaliśmy dofinansowanie.

Na tej wyprawie była wykwalifikowana kadra kolonijna. Kierownikiem tych kolonii był Krzysztof Staniewski, który równocześnie jest terapeutą.
Naszym miejscem noclegowym był internat w Spiskiej Nowej Wsi, gdzie również mieliśmy zapewnione wyżywienie. W tych kwestiach pomagała nam Słowaczka Helena Pavolova.
Podczas tej kolonii zwiedzaliśmy rożne miejscowości. Ponadto wędrowaliśmy po przepięknym parku „Słowacki Raj”. Udaliśmy się również do Vrbov i Popradu, gdzie się kąpaliśmy w basenach termalnych. Także ciekawą atrakcją był wjazd kolejką gondolową na Skalnate Pleso oraz zwiedzanie Dobsinskiej Jaskini Lodowej.

Kolejną ważną sprawą było zwiedzanie w słowackiej szkole artystycznej w Smizanach. Dyrektorką tej placówki jest pani Marcela Maniakova, która nas oprowadzała po szkole.

Jak co roku w niedzielę uczestniczyliśmy w słowackiej mszy, w kościele w Smizanach.
Odbywały się także zajęcia sportowe oraz profilaktyczne. Uczestnicy kolonii grali w piłkę nożną, w siatkówkę na boisku przed internatem oraz aktywnie brali udział w zajęciach.

W drodze powrotnej byliśmy w Częstochowie, gdzie spędziliśmy jedną noc. Wieczorem udaliśmy się na Apel Jasnogórski.
Pełni wrażeń wróciliśmy do Złotowa.

Nadesłał:
Wojciech Andrzejewski-koordynator projektów
Towarzystwo Przyjaciół Dzieci, Zarząd Miejski
ul. Al. Piasta 26
77-400 Złotów
www.zlotow.eu

............................................

Kulturalno-społeczne, administracyjne i gospodarcze centrum Spisza. Miasto powstało z miejscowości Iglov i Villa Nova, głównie w gotyckiej zabudowie przy drodze Wschód – Zachód. Pierwsza pisemna wzmianka pochodzi z roku 1268. Miasto było członkiem w Stowarzyszeniu Spiskich Sasów a przez 360 lat podlegało polskiemu królowi. Było siedzibą prowincji 16. spiskich miast i centrum przemysłu, handlu, rzemiosła (odlew dzwonów), górnictwa i hutnictwa.
W miejscowości jest rzymsko-katolicki kościół z XIV w. z najwyższą na Słowacji wieżą (87 m.), klasycystyczny kościół protestancki z końca XVIII w. mieszczańskie i rzemieślnicze domy z największym placem na Słowacji, klasycystyczny budynek ratusza – siedziba rady miejskiej, secesyjny budynek Reduty z przełomu XIX i XX w. – siedziba Spiskiego teatru, prowincjalny dom z roku 1763 – siedziba spiskiego muzeum krajoznawczego.

BAZA TURYSTYCZNA: hotele, pensjonaty, noclegi, restauracje, bary, sklepy, stadion zimowy, kryty i odkryty basen kąpielowy, hala sportowa, ośrodek sportu, stadion lekkoatletyczny, fitness club, centra rehabilitacyjne, ujeżdżalnia konna, korty tenisowe, loty widokowe, galeria, muzeum, teatr, kino, ZOO

www.slovenskyraj.sk

Wersja do druku

Pod tym artykułem nie ma jeszcze komentarzy... Dodaj własny!

29 Marca 1943 roku
Oddział Jędrusiów wspólnie z grupą AK rozbił więzienie niemieckie w Mielcu i uwolnił 126 więźniów

29 Marca 1865 roku
Urodził się Antoni Listowski, polski dowódca wojskowy, gen. dywizji, pełniący obowiązki Naczelnego Wodza wiosną 1920 (zm. 1927